به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی رییس بنیاد ملی نخبگان روز سه شنبه در هفتاد و هشتمین کمیسیون دائمی هیات امنای بنیاد به تحول رویکردی و اجرایی بنیاد با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نقش آفرینی هرچه بیشتر نخبگان در متن جامعه و رشد این جامعه با شکلگیری هستههای استادمحور اشاره کرد و افزود: دیدار نخبگان با رهبر معظمانقلاب در شهریور امسال، دیدار ارزندهای بود. ایشان همواره دغدغه مند و دلسوزانه، حوزه نخبگان را پیگیری میکنند و بر این باور هستند که راهبری و حرکت کشور باید به سمت و سویی پیش برود که نقشآفرینی نخبگانی پررنگ باشد،
وی ادامه داد: از این رو، در این دیدار از آخرین وضعیت نخبگان، فعالیتهای بنیاد ملی نخبگان و اقدامات انجام شده و پیش رو، پرسشهایی را طرح کردند و در این راستا، گزارشی خدمت ایشان ارائه کردیم.
رییس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: متناسب با آمارهای جهانی، اگر یک درصد از جامعه را نخبه در نظر بگیریم، دست کم یک میلیون نفر در ایران در دایره جامعه نخبگانی قرار میگیرند. از این رو، حتی اگر یکدهم درصد جامعه را نخبه بدانیم، درباره یک جمعیت ۱۰ هزار نفری صحبت میکنیم که خود جامعه بزرگی است و حمایت از این جامعه گسترده با تخصیص پول و حمایتهای فرد به فرد امکانپذیر نیست.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: مثلا اگر فردی را بخواهیم پشتیبانی کنیم که حداقل حمایت از وی داشتن یک شغل با کف حقوق باشد، سالیانه ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که با فرض جمعیت ۱۰ هزار نفری نخبگان نیازمند حداقل ۲۰ همت بودجه هستیم که عملا این عدد قابل تحقق نیست.
وی تصریح کرد: این نوع نگاه و رویکرد که بنیاد نهادی است که منابعی دارد و صرفا آمده تا عده ای از جامعه را با برچسب نخبه جدا کرده و این منابع را به آنها تخصیص دهد رویکرد صحیحی نیست. بر همین اساس، حرکت بنیاد نخبگان به سوی رسالت اصلی آن یعنی عمل کردن به عنوان نهادی رابط میان جامعه و دولت و با ساختاری مردمی در دستور کار قرار گرفت.
معاون علمی رییس جمهوری با تاکید بر این که بنیاد نخبگان باید از یک نهاد متکی به دولت به یک نهاد مردمی تبدیل شود و خود را از مردم بداند، تصریح کرد: یکی از مواردی که رهبر معظم انقلاب برآن تاکید دارند شکلگرفتن هستههای استادمحور است. طرحهای پراکنده و بدون برنامه طولانی مدت بنیاد ملی نخبگان را به یک بنگاه جایزه دادن تبدیل میکند اما طرحهای دارای روند که حول محور یک استاد شکل می گیرد، اولویت بنیاد است. طرحهای بر محور یک استاد که به جای یک نفر چند نفر را رشد بدهند و کمک کنند در مسیر رشد قدم بردارند.
دهقانی فیروزآبادی افزود: نخبه نباید از مردم جدا شود و همواره باید در حل مهمترین نیازهای جامعه، نقش فعال و اثربخش داشته باشد. باید این نگرش که بنیاد ملی نخبگان نهادی است که اعضایی دارد و این اعضا، مزایا خاصی نسبت به عموم جامعه دارند، اصلاح شود.
وی همچنین گفت : باوجود تاکیدات مکرر مبنی بر این که بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد و فرد نخبه عضو بنیاد نخبگان نیست، باز هم در بسیاری از رزومهها میبینیم افراد خود را عضو بنیاد ملی نخبگان تلقی میکنند. باید روند فعالیتهای بنیاد از شکل رویدادهای پراکنده به فرآیندهای ادامهدار و هدفمند با رویکرد تحول آفرینی و نخبه پروری مبتنی بر استادهای تراز و محور تغییر کند.
معاون علمی رییس جمهوری با بیان اینکه شکلگیری یکی از هستههای استادمحور از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است، یادآور شد: طرح استادمحوری از موضوعات مورد تاکید و برجسته گفتمان نخبگی رهبر معظم انقلاب است. وقتی یک استاد محور کار قرار می گیرد میتواند چند مستعد را در مسیر نخبگی قرار دهد. تعریف نخبگی همان تعریفی است که ایشان فرمودند، یعنی فرد مستعدی که با همت و مدد الهی تلاش میکند تا به مردم خدمت کند.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در جمعیت ۱۰۰ هزار نفری استادان دانشگاه دست کم ۱۰ درصد استاد نخبه و راهبر داریم که اگر هرکدام از این افراد سه یا چهار نفر تربیت و هدایت کنند، جامعه نخبگانی پرباری خواهیم داشت. روش شناسایی نیز روش فعال است و با استفاده از هوش جمعی و ارزیابیهای دقیق و فعالانه انتخاب میشوند.
در هر دستگاه اجرایی یک نخبه در کنار مدیران حضور دارد
سید سلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در این نشست گفت: مهمترین تمرکز در دور جدید نخبگان این است که نخبگان در کشور احساس مفید بودن کنند. در طرح تحول، مبنا این است که جایگاه بنیاد که جایگاه تنظیم گری نظارت و ارزیابی بوده، احیاء شود و در برش نخبگانی طبق سند راهبردی نخبگان موضوعات تصویب شود. این کار بدون تایید رییس جمهوری امکان پذیر نیست اما رییس جمهوری بر این موضوع تاکید دارد و در هر دستگاه اجرایی یک نخبه در کنار مدیران حضور دارد. در لایه استفاده از نخبگان باید زمینههایی را با حمایت و همراهی دستگاهها فراهم کنیم تا تقسیم کار ملی تحقق پیدا کند.
وی ادامه داد: در بخش تربیت نخبگان و رشد و شکوفایی استعدادها تلاش کردیم سیری را برای نخبگان در نظر بگیریم. در دورههای قبلی برنامههایی بود که پراکنده بودند و یک سیر را در نظر نمی گرفتند و طرح ها به صورت پراکنده انجام می شد و خاتمه مییافت و طی آن، به فعلیت رسیدن نخبه محقق نمیشد؛ بنابراین، مسیر نخبگی تعریف شد تا دانشجویان به وسیله استاد راهبر که استادان برجسته هستند در یک مسیر نخبگی و نقشه راهی که برای آنها طراحی شده بود حرکت کنند.
سیدافقهی با بیان این که بنیاد در گذشته بیشتر بر دانشجویان متمرکز بود و کاری با استادان نداشت و در لایه استادان طرح مدونی موجود نبود، اظهار داشت: بحث مساله محوری و نقشآفرین کردن استادان در حل مسایل کشور و نخبه پروری مورد توجه دوره جدید است و یک طرح با مشارکت خود استاد تعریف می شود و ناظر به آیین نامه ارتقا است. برای استاد نقشه راه تعالی بنا به پیشنهاد خود استاد تعریف میشود و برای یک دوره چهارساله اجرا خواهد شد و استادان مسیر نخبگی خود را طی کنند پس از چهار سال نیز این روند و عملکرد استاد مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، هفتاد و هشتمین نشست کمیسیون دائمی بنیاد ملی نخبگان با حضور رییس و اعضای هیات امنای این بنیاد برگزار شد.