به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «مراد محمدی» افزود: برای سهولت در خدماترسانی به کشاورزان و بهرهبرداران بخش کشاورزی، بازمهندسی نظامهای فرایندی و الکترونیکی کردن آن از طریق سامانههای هوشمند از وظایف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است که در این راستا مرکز نوسازی و تحول اداری، اصلاح و بهبود فرآیندهای اولویتدار را در دستور کار دارد تا بتواند با بازمهندسی فرایندهای مختلف وزارت جهاد کشاورزی به مکانیزه و قابل رصد کردن فرآیندها اقدام کند و انتظارات بهرهبرداران بخش کشاورزی را محقق نماید.
معاون مهندسی فرآیندها و اصلاح روشهای مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی به کاربردهای بازمهندسی فرآیندها اشاره کرد و اظهارداشت: با بررسی شرایط و وضعیت موجود، فرایندهای مهم و پرکاربرد شناسایی میشوند، سپس نقشه فرایندی از وضع موجود ترسیم میشود که بر اساس آن ایرادهای مسیر فرآیندی کشف و در جهت بهبود آن با رویکرد هوشمندسازی و الکترونیکی کردن آن فرایندها تلاش میشود.
وی خاطرنشان کرد: در راستای دستورالعمل شبکه اصلاح و بهبود فرایندهای وزارت جهاد کشاورزی که در سالیان گذشته توسط وزیر جهاد کشاورزی وقت ابلاغ شده است، تاکنون ۴۳ فرآیند وزارت جهاد کشاورزی اصلاح و بهبود یافته است.
به گفته وی، شبکه مذکور موظف به شناسایی فرایندهای اولویتدار و برنامهریزی برای اصلاح و بهبود فرآیندهای منتخب در قالب کارگروههای متشکل از مدیران و کارشناسان خبره کلیه واحدهای سازمانی مرتبط همراه با نمایندگان تشکلهای بخش غیردولتی است که پس از بررسی و اصلاح فرآیندهای اولویتدار در ابتدا به تایید کارشناسی و بالاترین مقام اجرایی کلیه واحدهای سازمانی مرتبط میرسد و در ادامه توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ و فرآیند ابلاغ یافته مبنای عمل قرار گرفته و برنامهریزی الکترونیکی کردن آن در سامانه سماک پیگیری و اجرایی میشود.
محمدی گفت: نظام اجرایی آزمایشگاههای خاکشناسی و شرکتهای خدمات مشاوره، نظام اجرایی توسعه سامانههای آبیاری تحت فشار، نظام صدور مجوزهای صنایع تبدیلی، واحدهای گلخانهای، گیاهپزشکی و ...، نظام مستندسازی و فروش اموال وزارت جهاد کشاورزی، نظام تشکیل و استقرار شرکتهای تعاونی، کشت و صنعت و تعاونی، نظام تولید نهال و ... از جمله نظامهای فرایندی منتخب و اولویتدار وزارت جهاد کشاورزی است که تاکنون اجرایی و الکترونیکی شده است.
معاون مهندسی فرآیندها و اصلاح روشهای مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی به تشریح مراحل احراز هویت بهرهبرداران و کشاورزان برای دریافت خدماتی همچون کود اشاره کرد و افزود: مراحل احراز هویت بهرهبرداران و کشاورزان برای دریافت خدمات، در گذشته به صورت دستی انجام میشد، اخیرا صدور حوالههای توزیع کود به صورت الکترونیکی شده است یعنی ابتدا در سامانه پهنهبندی احراز هویت میشود، زمین کشاورزی مشخص میشود و سپس سامانه کنترل و پایش کودی فعال میشود، اما از آنجایی که مراکز دهستانها به سیستمهای رایانهای ضعیف دسترسی دارند و همچنین نظارت کافی بر مقدار، زمان مناسب و مراجعات بهرهبردار برای دریافت خدمات وجود ندارد، بنابراین تجمیع سامانهها و هوشمندسازی آنها با کمک فناوری اطلاعات مورد تاکید است.
به گفته وی، نظامهای فرایندی با توجه به تغییرات و پیشرفت دانش به صورت زنجیرهوار در طول زمان اصلاح و بهبود مییابد.
حیدری تصریح کرد: سازمان امور استخدامی اداری نیز اخیرا به این موضوع ورود کرده است که تا جایی که میشود برای جلوگیری از مراجعات حضوری، اجرای امور مربوط به سامانههای بخش با مهندسی کردن فرآیندها تسهیل یابد.
وی با بیان این که مرکز نوسازی و تحول اداری با توجه به نیروی انسانی محدود، نمیتواند بر روی همه فرایندهای وزارتخانه کار کند، افزود: این مرکز در نظر دارد بخشی از امور را به صورت پروژهای برونسپاری کرده و به شرکتهای متخصص واگذار کند، همچنین با برگزاری دورههای آموزشی از ظرفیت واحدهای مختلف وزارتخانه شامل ستاد، سازمانها، شرکتها، موسسهها و حتی نظامهای صنفی، تشکلها و ... برای شناسایی، ترسیم نقشه فرآیندی و قابل رصد کردن آن استفاده خواهد کرد.