سنندج - ایرنا - فرماندار بانه گفت: این شهرستان به پایتخت هەلپەرکی کُردهای ایران تبدیل شده که نشان از ظرفیت فرهنگی و هنری موجود در منطقه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به بانه، کمال خدری روز سه‌شنبه در افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره سراسری هەلپەرکی بانه که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: آیین های هر قوم و ملتی باید مورد حفاظت قرار گیرد تا به فراموشی سپرده نشوند.

وی با اشاره به اینکه کردها دارای فرهنگ و هنر غنی هستند افزود: یکی از آیین های فرهنگی و هنری ما هەلپەرکی است که بانه به پایتخت هەلپەرکی کُردهای ایران تبدیل شده است.

فرماندار بانه بیان کرد: حدود ۲ سال اخیر تغییر و تحول مطلوبی را با مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در حوزه فرهنگ و هنر شاهد هستیم.

وی هدف از برگزاری چنین برنامه هایی را ایجاد شور و نشاط اجتماعی خواند و گفت: امید می رود چنین برنامه هایی استمرار داشته باشد.

ضرورت حفظ و تقویت هنر هەلپەرکی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این مراسم اظهار کرد: هەلپەرکی هنر تلفیقی بوده به عبارتی ترکیبی از رقص و حرکاتی است که ریشه در آداب و سنن این مردم دارد.

علی اصغر دریایی با اشاره به اینکه هەلپەرکی هنری است که فقط برای شادی نیست و در مراسم مختلف کاربرد دارد، افزود: هەلپەرکی قدمتی چند هزار ساله دارد و باید برای تقویت و حفاظت از آن تلاش کرد.

وی با بیان اینکه جشنواره هەلپەرکی بانه به صورت رقابتی برگزار می شود، یادآور شد: افراد برجسته و مطرح مانند قطب الدین صادقی که پژوهش های فراوانی در زمینه هەلپەرکی انجام داده اند، داوری این جشنواره را بر عهده دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد: یک رویداد به شناسنامه هنری هر یک از شهرهای استان تبدیل شده است به عنوان نمونه مریوان را امروز با تئاتر خیابانی و سقز را با تئاتر کردی و بانه را هم با جشنواره هەلپەرکی می شناسند.

وی با بیان اینکه بانه پایتخت هەلپەرکی ایران است، گفت: بی شک این روزها که شاهد مظلومیت مردم غزه و کشتار بی رحمانه آنها از سوی رژیم صهیونیستی هستیم همه ما به ویژه هنرمندان از این اتفاق ناراحت و اندوهگین هستیم.

دریایی افزود: امروز کودکان شهر امام شافعی حال خوبی ندارند و هر انسانی از این ظلم و ستم و کودک کشی دلش به درد می آید و آن را محکوم می کند.

ارسال ۴۰ اثر به دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره هەلپەرکی

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره هەلپەرکی بانه هم اظهار کرد: هەلپەرکی را برای بیان دردها و رنج های خود قرار داده ایم و ما از طریق آن حرف و پیام خود را رسانده ایم.

امید زارعی خواستار حمایت از هنرمندان شد و گفت: اگر هنرمندان مورد حمایت قرار گیرند با انگیزه بیشتر به تولید اثر در بخش های مختلف می پردازند.

وی ادامه داد: اگر از هنرمندان پشتیبانی نشود این افراد عرصه هنر را ترک کرده و برای تامین معیشت خود به کارهای دیگر روی می آورند که منجر به ضعف و آسیب به بخش هنر خواهد شد.

دبیر اجرایی پنجمین جشنواره هەلپەرکی بانه با اشاره به اینکه ۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، گفت: با رای هیات بازبینی متشکل از پنج نفر، از این تعداد ۱۳ اثر برای مرحله نهایی انتخاب شد.

پنجمین دوره جشنواره هەلپەرکی بانه از امروز (سه‌شنبه) آغاز شد و تا روز پنجشنبه ادامه دارد که در این مدت گروه های شرکت کننده به اجرای برنامه می پردازند.

این دوره از جشنواره هم به صورت رقابتی برگزار می شود و داوران آن هم متشکل از قطب الدین صادقی، احمد توکلی، عطا روشن زاده، رهبر کردستانی و حسین احمدی هستند.

نخستین جشنواره عکاسی هەلپەرکی بانه نیز همزمان با پنجمین دوره جشنواره سراسری هەلپەرکی در این شهر آغاز شد.

دبیر نخستین جشنواره عکاسی هەلپەرکی بانه به خبرنگار ایرنا گفت: فراخوان برگزاری این جشنواره همزمان با پنجمین دوره جشنواره هەلپەرکی بانه منتشر شد و عکاسانی از سراسر کشور برای شرکت در آن اعلام آمادگی کردند.

امید زارعی با اشاره به اینکه ۳۹ نفر از عکاسان برای شرکت در این جشنواره رزومه خود را به دبیرخانه ارسال کردند افزود: از این تعداد پنج عکاس از شهرستان بانه و ۱۲ عکاس از سایر نقاط کشور پذیرفته شدند.

وی ادامه داد: این عکاسان روزهای ۲۳ و ۲۴ آبان می‌توانند از اجرای گروه های هەلپەرکی اثر تولید کنند سپس ۱۰ اثر تولیدی خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند.

دبیر نخستین جشنواره عکاسی هەلپەرکی بانه یادآور شد: ۲ اثر از بهترین آثار تولید شده عکاسان به مرحله داوری می‌رسد و روز جمعه آثار برگزیده اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: داوران بخش عکس متشکل از ادریس خسروی زاده، لقمان رحیمی و جمشید فرجوند فردا هستند و در پایان به سه اثر از بهترین آثار تولید شده در این جشنواره دیپلم افتخار، جایزه نقدی و لوح تقدیر اهدا می‌شود.