تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

رتبه‌بندی نوعی عیار سنجش است که بالاتر بودن میزان آن، به شرکت مربوطه اعتبار می‌دهد؛ زیرا این عدد نشان می‌دهد که صلاحیت، قابلیت و شایستگی شرکت، براساس استانداردهایی است که مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. مشتریان نیز تمایل دارند با شرکت‌هایی قرارداد ببندند که از نظر ملاک‌های ارزش‌گذاری و صلاحیت‌های تخصصی مورد تأیید بوده و دارای گریدی مطلوب باشد.

یکی از مهمترین اقدامات و کارهایی که هر کسب‌وکار باید به محض تأسیس آن را به‌دست آورد، اخذ رتبه است؛ زیرا رتبه‌بندی برای شرکت مربوطه مزایای بسیاری در بر دارد. مهمترین مزیت آن، پی بردن به نقاط ضعف و قوت شرکت و در نتیجه تلاش برای تقویت نقاط مثبت و رفع نقاط منفی است. همچنین به وسیله رتبه‌بندی، می‌توان جایگاه شرکت را شناسایی کرده و چاره‌اندیشی‌های لازم جهت آگاهی بیشتر و کسب موفقیت در رقابت با سایر شرکت‌ها، به‌دست آورد. در یک دورنمای کلی، رتبه‌بندی بررسی وضعیت یک شرکت را نشان می‌دهد. بعد از ثبت کردن شرکت، گواهینامه صلاحیت آن از سازمان مدیریت و برنامه صادر شده و فرد می‌تواند اقدامات لازم را آغاز کند. در ادامه مقاله شرایط لازم جهت اخذ رتبه و ثبت شرکت را ارائه خواهیم کرد.

رتبه‌بندی چیست؟

رتبه‌بندی نوعی عیار سنجش است که بالاتر بودن میزان آن، به شرکت مربوطه اعتبار می‌دهد؛ زیرا این عدد نشان می‌دهد که صلاحیت، قابلیت و شایستگی شرکت، براساس استانداردهایی است که مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. مشتریان نیز تمایل دارند با شرکت‌هایی قرارداد ببندند که از نظر ملاک‌های ارزش‌گذاری و صلاحیت‌های تخصصی مورد تأیید بوده و دارای گریدی مطلوب باشد. به‌طورکلی شرکت‌ها براساس عملکردشان یکی از 5 رتبه زیر را دریافت می‌کنند:

  • اخذ رتبه‌ مشاور
  • اخذ رتبه پیمانکار
  • اخذ رتبه انفورماتیک
  • اخذ رتبه شرکت‌های طرح و ساخت

با توجه به رتبه‌بندی‌های فوق، هر شرکت باید برای گرفتن رتبه بیشتر تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند در زمینه رقابت با شرکت‌های دیگر موفق عمل کند.

شرایط و مدارک لازم جهت رتبه‌بندی شرکت

ازآن‌جایی که رتبه‌بندی از حساس‌ترین ارزیابی‌های شرکت محسوب می‌شود، تمامی مراحل آن باید به‌طور دقیق و با برنامه‌ریزی طی شود. به این منظور ابتدا باید شرکت مدنظر خود را درخواست داده و به ثبت برسانید. برای این کار اطمینان از موارد زیر ضروری است:

  • اعضای هیأت مدیره باید دارای مدرک تحصیلی(حداقل لیسانس) و مورد تأیید سازمان باشد.
  • استخدام یک مهندس که 7 سال سابقه بیمه مفید رد شده داشته باشد.
  • استخدام دو مهندس دارای 3 سال سابقه بیمه مفید باشند.

همچنین شرکت ثبت شده باید مدارک لازم جهت اخذ رتبه را تهیه کرده باشد که این مدارک عبارت‌اند از:

  • کپی برابر اصل کلیه مدارک شناسایی اعضاء (هیئت مدیران و سهام‌داران)
  • ثبت آخرین تغییرات شرکت
  • اصل مدارک تحصیلی اعضاء
  • سوابق بیمه اعضاء
  • اسناد معتبر مبنی بر عدم سوءپیشینه اعضاء و مدیران
  • ثبت‌نام در سامانه ساجات و درخواست اینترنتی در این سامانه

انواع شاخه‌های رتبه‌بندی

ثبت شرکت و اخذ رتبه بین شرکت‌ها ارزش بسیار زیادی دارد و درواقع محیط شرکت و اعضا را فعال نگه می‌دارد. آن‌ها در طول ماه‌ها و سال‌ها در تلاش‌اند تا با عملکرد بهتر، رتبه بهتری نسبت به رقبای خود دریافت کنند. در ادامه انواع شاخه‌های رتبه‌بندی جهت آشنایی بیشتر بررسی شده است:

اخذ رتبه‌ پیمانکار

اخذ رتبه پیمانکار، حیطه کاری وسیعی دارد و برای آن شاخه‌های متعددی بیان شده که بسته به نوع فعالیت آن‌ها، رتبه‌بندی‌ها متفاوت است. برای دریافت و انجام پروژه از نهادها و سازمان‌های دولتی، شرکت باید رتبه خوبی داشته باشد. شرط اصلی برای اخذ رتبه پیمانکار، حداقل امتیاز موردنیاز، رتبه 5 است که با بررسی عملکرد کلیه حاضران شرکت به‌دست می‌آید. مرحله بعدی، تکمیل پرونده و ارائه آن‌ به سازمان صنعت، معدن و تجارت است. دریافت این گرید، مزیت‌های بسیاری دارد که برای اعتماد بیشتر و سپردن کار به این گروه بسیار مفید است. برای دریافت رتبه پیمانکاری الزاماتی وجود دارد که باید رعایت شوند. برخی از این الزامات عبارت‌اند از:

  • رعایت قوانین و مقررات فنی و بهداشت حین کار
  • اقدامات لازم جهت مجهز شدن کارگاه طبق شرایط منطقه موردنظر
  • بیمه موقت ساختمان‌ها و تأسیسات کارگاه در برابر حوادث احتمالی و بلایای طبیعی

اخذ رتبه مشاور

اخذ این رتبه، معیار مهمی جهت سنجیدن سطح کیفی خدمات ارائه شده توسط یک شرکت است. این فرآیند علاوه‌بر در اختیار دادن نموداری جهت بررسی میزان توانمند بودن یک شرکت، باعث ایجاد رقابتی سازنده بین مؤسسات مشاوره خواهد شد و زمینه پیشرفت آن‌ها را فراهم خواهد کرد؛ چراکه کلیه اعضاء، روزانه در صدد ارتقاء کیفیت کار خود هستند تا به رتبه مطلوبی دست پیدا کنند. با در دست داشتن این اطلاعات، سرمایه‌گذاران اقدام به ثبت سفارش خود به شرکت مربوطه کرده و کار را به آن‌ها واگذار می‌کنند. رتبه‌بندی باید بسیار دقیق صورت گیرد؛ زیرا هر شرکت بعد از ثبت شدن و دریافت گرید، باید توانایی خود را به اندازه رتبه خود نمایش دهد. اخذ رتبه مشاور برای هر شرکتی ضروری است. ازجمله شرایط مربوط به اخذ رتبه مشاور عبارت‌اند از:

  • ثبت شرکت به‌صورت رسمی و قانونی در ادارات مربوطه انجام شده باشد.
  • کلیه مدارک هویتی معتبر مربوط به اعضاء تهیه شود.
  • سوابق بیمه افراد امتیاز آور که دارای بیش از 4 سال باشد ارائه شود.
  • گواهی تأییدیه غیردولتی بودن فعالیت مدیران ارائه شود.
  • میزان توان اقتصادی و سرمایه اولیه مشخص شود.
  • ارائه سوابق اجرایی در پروژه‌های قبلی که با موفقیت انجام شده‌اند.

در برخی موارد شرکت‌ها تمایل به ارتقاء رتبه شرکت دارند، در این حالت ابتدا باید سطح کیفیت انجام پروژه‌ها و کیفیت امکانات مهندسی خود را بالا ببرند.

شرایط ثبت شرکت

افراد برای اطمینان از اینکه تمامی امور مربوط به شرکتی که راه‌اندازی کرده‌اند، به‌صورت حقوقی و شرعی به خودشان تعلق دارد، اقدام به ثبت آن می‌کنند. امروزه با رشد روزافزون فناوری و حضور افراد و شرکت‌های متخصص در زمینه ثبت کردن شرکت، این کار مانند گذشته سخت و طاقت‌فرسا نیست. می‌توان جهت اطمینان از صحت مراحل طی شده از مشاوران و متخصصان حاضر در شرکت الی ثبت یاری طلبید. مشاوران و متخصصان این شرکت آماده همکاری و ارائه خدمات به شرکت‌هایی هستند که به‌دنبال اخذ رتبه پیمانکاری، رتبه مشاور و سایر گریدها هستند. کافی است از طریق تماس با آن‌ها یا مراجعه به آدرس اینترنتی این شرکت، از راهنمایی‌های مفید آن‌ها بهره گیرید. مدارک موردنیاز برای اینکه بتوانید شرکت‌تان را ثبت نمایید شامل موارد زیر است. :

  • ارائه برگه شرکت نامه
  • ارائه اظهار نامه شرکت
  • ارائه اساسنامه شرکت
  • ارائه صورتجلسه که از قبل تکمیل شده باشد.
  • اصل و کپی برابر اتصل مدارک تأیید هویت کلیه اعضای شرکت
  • اصل و کپی برابر اصل سند مالکیت شرکت
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کلیه اعضای شرکت
  • ارائه اقرارنامه کلیه اعضای شرکت مبنی بر اینکه کارمند رسمی دولت نیستند.
  • مهر و امضای تأیید وکالتنامه توسط وکیل پایه یک دادگستری
  • ارائه مجوز فعالیت مرتبط با شرکت

مشاوره تخصصی اخذ رتبه و رتبه‌بندی شرکت

به‌وسیله میزان رتبه‌ی یک شرکت، می‌توان در یک نگاه از کلیه توانمندی‌ها و و یژگی‌های فنی آن اطلاع پیدا کرده و طبق آن سفارش خود را در شرکت مدنظر به ثبت رسانید، زیرا این عامل در انتخاب شرکت جهت انجام کارهای عمرانی و آبادانی بسیار مؤثر است. کلیه شرکت‌ها برای ادامه فعالیت خود و همچنین مورد تأیید واقع شدن از سوی مراجعه‌کنندگان، باید تمام تلاش خود را جهت ارتقاء رتبه و برطرف کردن نقاط ضعف اعمال کنند. یکی از مهمترین مراحلی که برای این کار بسیار ضروری است، تهیه و ارائه مدارک معتبر است. درحال‌حاضر این موضوع بسیار حائز اهمیت است و افراد پس از ثبت نمودن شرکت، باید حتماً جهت اخذ رتبه خود اقدامات لازم را در پیش گیرند. طی این مقاله به شرایط کلی و همچنین اهمیت رتبه‌بندی اشاره کرده و مطالب مفیدی ارائه کردیم تا در مواقع نیاز از این مطالب بهره بگیرید.

*** محتوای این مطلب تبلیغاتی است و ایرنا مسئولیتی درباره آن ندارد.