قزوین - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین از تولید ۳۴ تن سماق دیم خشک طی سال جاری از عرصه‌های منابع طبیعی این استان خبر داد.

محمد پیله ‌فروش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این مطلب افزود: این میزان تولید سماق از ۱۷۰ هکتار عرصه‌های منابع طبیعی استان برداشت شده است.

وی با بیان اینکه در هر هکتار حدود ۲۰۰ کیلوگرم سماق برداشت می شود، تاکید کرد: بخش کوهین از توابع شهرستان قزوین بیشترین سطح زیر کشت سماق در استان را به خود اختصاص داده است.

پیله فروش به نوع برداشت ۲ نوع سماق قهوه‌ای و قرمز اشاره کرد و یادآور شد: در استان قزوین اغلب محصول سماق تولیدی از نوع قرمز است که در موارد غذایی و دارویی کاربرد دارد.

به گفته این مسوول، پایین بودن نیاز آبی این محصول و کم بودن آفات و بیماری‌های خسارت زا از مهمترین ویژگی های محصول سماق است که تولید آن را در مزارع دیم پر رنگ می کند.

پیله فروش خاطرنشان کرد: مسایل تغذیه‌ای، بازار نسبتا مناسب، افزایش قیمت فروش و صرفه اقتصادی، باعث شده تا بهره برداران نسبت به توسعه کشت این محصول ترغیب شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: اصلاح خاک، جلوگیری از فرسایش و کنترل سیلاب‌ها از مهمترین مزایای کشت این محصول در عرصه‌های طبیعی است که می تواند در کنار فواید اقتصادی آن مورد توجه باشد.