به گزارش ایرنا، حدود ۱۱ سال است که سرویس مدرسه هستم،بیشتر مخارج زندگی خود را از همین راه میگذرانم زیرا همسرم را به دلیل بیماری سرطان از دست دادم و تنها داشتهای که میتوانست منبع درآمدی ما پس از فوت همسرم باشد، همین پژو ۴۰۵ سفید رنگی است که این روزها رو به فرسودگی رفته است. دارای دو فرزند دختر و پسر ۱۸ و ۱۴ ساله هستم و هر روز با مخارج سنگین زندگی دست و پنجه میکنم و آنقدر حساب و کتاب ریال به ریال را میکنم که آخر ماه پولی برای هزینههای زندگی کم نیاید. درگذشته اوضاع سرویس مدارس برای افرادی امثال من که خود سرپرست خانوار هستند خیلی بهتر بود زیرا هم تعداد بیشتری دانش آموز سوار میکردند و هم هزینه ماهیانه را مستقیما خود خانوادهها به راننده پرداخت میکردند اما حدود ۱۰ سالی میشود که زیر مجموعه یکی از شرکتهای سرویس مدارس هستم و ماهیانه مبلغی تحت عنوان کمیسیون از ما کسر میشود اما متاسفانه آن طور که باید و شاید این شرکتها از رانندگان سرویس مدارس حمایت نمیکنند و بیشتر به دنبال پر کردن جیب خود هستند تا حمایت از رانندگان.
این گلایه زهرا خامسی یک راننده خانم سرویس مدرسه است که از روزگار سخت زندگی خود با شغل راننده سرویس مدارس مطرح میکند.
وی گفت: هر سال زندگی برای ما سخت و سخت تر میشود زیرا بار زندگی به دوش خودمان است و کار کردن در این خیابانهای شلوغ اصفهان و با استهلاک خودرو و تامین قطعات، بنزین آزاد و هزینهها مقرون به صرفه نیست اما چاره ای هم جز این کار نداریم.
این راننده سرویس مدرسه گفت: دوران کرونا روزهای خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم،متاسفانه شرکت مسئولیت بیکاری ما را بر عهده نگرفت و من مجبور بودم به عنوان تاکسی اینترنتی(تپسی و اسنپ) کار کنم تا بتوانم از پس مخارج زندگی بر بیایم ولی اکنون هم که کرونا نیست هر روز یک قوانینی برای رانندگان سرویس مدارس گذاشته میشود که محدودیتهای ما را بیشتر میکند.
خامسی بیان داشت:به عنوان مثال برخی از والدین بابت چند روز تعطیلی مدرسه به دلیل آلودگی هوا از ما و شرکت میخواهند که هزینه آن از مبلغ ماهیانه کسر شود یا برخی بابت این مبلغ کرایه جزء توقعاتی بیجا بابت سوار و پیاده کردن فرزندانشان دارند در صورتی که به نسبت مخارج جامعه امروز هزینهای که والدین برای سرویس مدرسه فرزند خود پرداخت میکنند،واقعا ناچیز است.
وی مهمترین مشکل فعلی رانندگان سرویس مدارس را کمبود بنزین عنوان کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از شرکتهای سرویس مدارس و تاکسیرانی نمیتوانند کمبود بنزین سرویس مدارس را تامین کنند.
این راننده درآمد ماهیانه خود را حدود ۷۰ میلیون ریال برای دو نوبت سرویس مدرسه دبستان و مهد کودک عنوان کرد و گفت: این مبلغ برای چرخاندن یک زندگی با دو فرزند نوجوان و برآورده کردن سطح توقعات زندگی امروزه و استهلاک خودرو و هزینههای جانبی ناچیز است.
وی اضافه کرد: متاسفانه سال گذشته دو بار خودروی من دچار مشکل و نیاز به تعمیرات داشت و شرکت مربوطه هیچ مسئولیتی بابت تامین خودرو را قبول نکرد و مجبور شدم هزینه چند برابری از درآمد روزانه خود را بابت تامین خودرو دربستی پرداخت کنم و این در حالی است که دو نفر از والدین به جای درک این موضوع برای فرزند خود تاکسی اینترنتی رفت و برگشت گرفته و تامین هزینه آن را از من سرویس مدرسه مطالبه داشتند که خوشبختانه شرکت موافقت نکرد.
آلودگی هوا و تعطیلی پر ماجرای مدارس
امروز پس از تداوم انباشت غلظت آلایندههای هوا همراه با کاهش کیفیت هوا، دانش آموزان مدارس اصفهان پس از سه روز تعطیلی در طی ۱۰ روز گذشته امروز برای پنجمین روز در ماه گذشته تعطیل شدند.
البته داستان اینورژن و افزایش حجم آلایندگی هوای اصفهان،موضوع جدیدی نیست و هر ساله مردم اصفهان و نیز دانشآموزان با این بحران تعطیلی به دلیل شدت آلودگی هوا مواجه هستند.برخی دانشآموزان، خانوادهها و معلمان از این تعطیلی خوشحال و شاد میشوند که میتوانند از این فرصت برای امور دیگر استفاده کنند اما برخی اقشار همچون رانندگان سرویس مدارس از این قضیه متاثر میشوند زیرا این تعطیلی زمینه کسر دستمزد روزانه آنها را بیشتر میکند.
بماند که دوران کرونا و حضور آنلاین کلاسهای درس باب جدیدی را برای دانشآموزان و معلمان باز کرد و البته تعداد زیادی از افراد شاغل به شغل سرویس مدارس را بیکار کرد اما با گذر از این دوران به نظر میرسد که روال درس و تدریس به حالت قبل خود باز گشته است.
برخی والدین خواستار کسر هزینه سرویس مدارس بابت تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا هستند
عباس جلیلی یکی دیگر از رانندگان سرویس مدارس به ایرنا گفت:بیش از ۲۰ سال است که به شغل سرویس مدرسهای مشغول هستم و به ندرت پیش آمده که برای یکی دو روز خانوادهها با راننده سرویس مدرسه بر سر کرایه درگیر شوند اما برای ایام نوروز برخی از خانوادهها درخواست داشتند هزینه تعطیلات از رانندگان کسر شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رفت و آمد ماهانه چهار دانشآموز برای وی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ تومان درآمد دارد، افزود: به نظر نمیرسد که رانندگان سرویس مدارس مقصر تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا باشند که از درآمد ماهیانه آنها کسر شود،ضمن اینکه شرکتهای حمل و نقل سرویس مدرسه با ما قرارداد ماهانه بسته اند.
این راننده سرویس مدرسه گفت: مگر از حقوق معلمان که به دلیل آلودگی هوا سر کلاس درس نمیروند حقوقی کسر میشود که از رانندگان با این مخارج بالا بخواهد برای چند روز تعطیلی رقم و ریالی کسر شود؟
وی اضافه کرد: ما هیچ یارانه بنزین یا امتیاز خاصی نداریم و از سر اجبار با این هزینههای سنگین سرویس مدرسه میبریم که اگر بخشی از این درآمد ماهیانه هم کسر شود،عایدی برای ما ندارد.
پیگیری درخواست بنزین سرویس مدارس پارسال به نتیجه نرسید
محمدحسین جمالی مدیر یکی از شرکتهای سرویس مدرسه در اصفهان گفت: شرکت ما با حدود ۲۰۰ راننده ، به دانش آموزان ۲۰ مدرسه در سه منطقه شهری دو، چهار و پنج خدمت دهی میکند و از ابتدا سعی این شرکت حمایت و ارائه خدمات به رانندگان بوده است.
وی افزود: از طرف شرکت با برخی از صنوف در زمینه خدمات صافکاری،خرید لاستیک و سایر موارد به توافق رسیدهایم که رانندگان را برای انجام تعمیرات به آنها معرفی و هزینه را به صورت اقساطی از دستمزد ماهیانه کسر میکنیم، زیرا برخی خودروها بیش از ۱۰ میلیون هزینه تعمیر یا صافکاری به دلیل تصادف و سایر موارد دارند.
مدیر این شرکت تصریح کرد: همچنین شرکت ما در راستای حمایت از رانندگان سرویس مدارس مبلغ ۷ الی ۸ میلیون تومانی و حتی بیشتر را به عنوان وام به رانندگان پرداخت میکند اما در زمینه تامین بنزین متاسفانه پیگیریهای سال گذشته ما به نتیجه نرسید.
وی ادامه داد: برخی از والدین کرایه سرویس مدارس را با تاکسیهای اینترنتی( اسنپ و تپسی) مقایسه میکنند در حالی که این مقایسه اشتباه است زیرا رانندگان سرویس مدارس از فیلترهای مختلف،تست سلامت، اعتیاد، بینایی ،سوء پیشینه و شرکت در کلاسهای مختلف عبور میکنند تا بتوانند کارت شهری دریافت کنند و والدین با خیال راحت فرزندان خود را به این رانندگان میسپارند اما رانندگان تاکسیهای اینترنتی ناشناس هستند و چه بسا کرایه روزانه آنها (رفت و برگشت) بیش از نرخ سرویس مصوب تاکسیرانی برای سرویس مدارس میشود.
جمالی در پاسخ به اینکه چه حمایتی از قشر راننده در زمان تعطیلی مدارس و نیز خرابی و یا تصادف سرویس مدرسه میشود، گفت: در زمینه رعایت حق راننده و نیز بچههایی که از سرویس استفاده میکنند سعی میشود که جانب عدالت رعایت شود و ما از حق هر دو طرف دفاع میکنیم و در زمینه تعطیلی مدارس معتقد هستیم باید کرایه ماهیانه به راننده پرداخت شود زیرا هیچ هزینهای بابت بنزین آزاد به رانندگان پرداخت نمیشود و بسیاری از اوقات وقت آنها در ترافیک طی میشود و کسر ماهیانه آن قدرها در صرفهجویی هزینه خانوادهها موثر نیست که از راننده کسر شود.
وی ادامه داد: در زمینه تامین سرویس موقع خراب شدن خودروی راننده سرویس یا تصادف ناگهانی بیان داشت: این وظیفه شرکت هست که خودرو برای راننده سرویس مدرسه تامین کند و این موارد برای شرکت ما و رانندگان پیش آمده که از سایر ظرفیتها برای جابهجایی دانش آموزان استفاده شده و یا خودروی جایگزینی کرایه و سپس هزینه آن برای شرکت فاکتور و پرداخت شده است.
۶۵۰۰ راننده سرویس مدارس را در سامانه سرویس مدارس شهرداری اصفهان ثبتنام کردهاند
سازمان تاکسیرانی اصفهان امسال سامانه هوشمندی برای تمامی فرایندها برنامهریزی کرده است که خانوادهها نیاز به مراجعه حضوری نداشته و خواستههای خود را به راحتی مطرح کنند، در همین راستا علاوه بر امکانات قبلی؛ سامانه فعلی امکانات ثبت شکایت از شرکت و راننده، تعیین نرخ کرایه و قرارداد الکترونیک را در سامانه «سفیر مهر» راهاندازی کرده که متقاضیان میتوانند از این امکان استفاده کنند.
امسال ۶ هزار و ۵۰۰ راننده سرویس مدرسه در سامانه«سفیر مهر» ثبتنام کردهاند که نسبت به سال گذشته تعداد متقاضیان افزایش داشته است.
به گفته مسئولان امر درسالجاری اطلاعات ۱۹۰۰ مدرسه در سامانه سرویس مدارس اصفهان(سفیر مهر) ثبت شده و ۴۶ شرکت حملونقل وظیفه ساماندهی رفت و آمد دانشآموزان را در سال تحصیلی ۱۴۰۲ برعهده دارند.
کارگروه ماده ۱۸ آیین نامه حمل و نقل دانشآموزان مدارس
کارگروه موضوع ماده ۱۸ آییننامه متشکل از یک نفر نماینده آموزش و پرورش،یک نفر نماینده شهرداری و حسب مورد بخشداری و یک نفر نماینده انجمن اولیا و مربیان، دعوت از نماینده مدیران مدارس، راهور ناجا و استانداری است که دبیر کارگروه نماینده آموزش و پرورش و دبیرخانه در ادارات آموزش و پرورش مستقر هستند که شیوهنامه اجرایی جلسات و وظایف اعضاء منطبق با آییننامه و دستورالعملها توسط دبیرخانه کارگروه موضوع ماده ۱۸ تهیه و پس از تصویب با رأی اکثریت اعضاء اجرا میشود،البته مصوبات کارگروه با امضای استانداری یا فرمانداری و حسب مورد بخشداری جهت اجرا ابلاغ میشود.
در دوران شیوع ویروس کرونا قوانینی به اجرا در آمد که به استناد مفاد تیپ قراردادی که برای پیمانکاران سرویس و مدارس در سال ۹۳ تنظیم و ابلاغشده بود، در روزهای تعطیل اضطراری هزینهای به رانندگان تعلق نمیگرفت و اگر خدمات سرویس مدارس ارائه شده بود، به راننده و پیمانکار پول پرداخت میشد.
محمد پرورش مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در خصوص مشکلات رانندگان سرویس مدارس به ایرنا گفت: ما امسال همچنان با کمبود خودرو برای سرویس مدارس مواجه بودیم اما خوشبختانه مشکل بحرانی نبود اما با توجه به افزایش بیرویه قیمت خودرو و لوازم یدکی،هزینه سوخت، بیمه و موارد دیگر فعالیت در این حوزه چندان مقرون به صرفه نیست.
وی اضافه کرد: البته با وجود اینکه امسال افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس را داشتهایم اما رقم افزایشی مورد مطلوب رانندگان نیست زیرا هزینههای تحمیلی زیادی دارند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان یادآور شد: ما سال گذشته درخواست مکتوب برای یارانه سوخت و تخصیص آن به رانندگان سرویس مدارس را پیگیری کردیم اما متاسفانه این یارانه پرداخت نشد و امسال نیز همین درخواست را داریم که تا کنون محقق نشده است.
۴ هزار زن در اصفهان سرویس مدرسه و ۸۰۰ نفر آنها زن سرپرست خانوار هستند
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان افزود: حدود ۶ هزار و ۵۰۰ راننده سرویس مدرسه در اصفهان فعال هستند که از این تعداد حدود ۴هزار نفر آنها راننده سرویس زن هستند.
پرورش گفت: در بین ۴ هزار راننده سرویس زن، حدود ۸۰۰ نفر آنها جزو زنان سرپرست خانوار هستند و این در حالی است که تامین نشدن یارانه سوخت و تامین بنزین آزاد به این قشر از افراد صدمه زیادی وارد می کند.
وی بیان داشت: ما سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز و همزمان شدن آن با جذب رانندگان سرویس مدارس و امسال نیز با توجه به افزایش قیمت خودرو،تامین قطعات و لوازم یدکی و هزینه سوخت به نسبت نیاز راننده سرویس مدارس کمتری داشتیم.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی اصفهان تصریح کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته هزار راننده سرویس مدرسه به ۵ هزار و ۵۰۰ راننده سال گذشته اضافه شدند.
وی در پاسخ ایرنا در مورد اینکه آیا روزهای تعطیل از حقوق رانندگان سرویس مدارس کسر میشود یا خیر پاسخ داد: برای موارد این چنینی بر اساس آیین نامه حمل و نقل دانشآموزی، کارگروه ماده ۱۸ در این خصوص تصمیمگیری میکند اما این نکته وجود دارد که راننده آماده ارائه خدمات میباشد.
پرورش افزود: در صورتی که تعداد تعطیلی قابل توجه باشد به درخواست یکی از اعضاء کارگروه تشکیل و تصمیمگیری میشود.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هر سال دراسفند ماه جلسهای با حضور اعضای کارگروه حمل و نقل دانشآموزان مدارس برگزار میشود و نسبت به تعطیلیها و کسر هزینهها تصمیمگیری میشود و در این بین نظری شخصی اعمال نمیشود و باید نفع خانواده و راننده را با هم در نظر گرفت.
پرورش تاکید کرد: رانندگان نهایت زمانی که در اختیار سرویس مدارس هستند برای یک نوبت حدود ۲ ساعت بیشتر نیست و جزو کارمند حقوق بگیر شرکت تاکسیرانی نیستند و هر گونه تصمیمی راجع به نرخ دریافتی، اعمال هزینه روزهای تعطیلی و... باید با کار کارشناسی در کارگروه بررسی شود.