مهاباد- ایرنا- معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور گفت: با احداث بیش از ۲۳۰ سالن سینما و افزایش ضریب استفاده (اشغال) از آنها، بهار واقعی سینمایی کشور در دولت سیزدهم آغاز شده است.

محمد خزاعی شامگاه چهارشنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد: وقتی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرد، ۵۷۰ سالن سینما در کشور وجود داشت و ما تصمیم گرفتیم که تعداد سینماهای کشور را تا پایان دولت به یک هزار باب افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در مدت ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم در مجموع ۲۳۲ سالن سینما در استان های مختلف کشور به بهره برداری رسیده است و احداث سینما در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمله مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه هم توجه خاصی به ورود بخش خصوصی در زمینه ایجاد فضاهای عمومی مانند کتابخانه‌ها، سالن های سینما، تئاتر و ورزشگاه ها شده است و در این سند تاکید شده که در صورت مشارکت بخش خصوصی از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

وی افزود: در صورتی که این برنامه تصویب شود، می تواند گام بسیار مهمی برای توسعه فضاهای فرهنگی کشور و حضور چشمگیر بخش خصوصی در زمینه توسعه و مشارکت در این حوزه‌ها باشد.

خزاعی اظهار کرد: این اتفاقات مهم در حوزه سینمای کشور نشان می دهد که دولت سیزدهم در این زمینه دغدغه دارد و مصوبات بسیار خوبی در شورای عالی سینما از جمله احداث سالن سینما در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشته است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ضریب اشغال در سینماهای کشور نیز گفت: این ضریب از ۱۰ درصد در دوره‌های قبل به طور میانگین به ۴۰ درصد رسیده است هر چند در برخی مناطق کشور این ضریب تا ۸۰ درصد می رسد.

وی افزود: حضور پرشمار علاقمندان در سینماهای کشور نشان داده است که مردم دوست دارند که به همراه خانواده های خود در سالن های سینما به تماشای فیلم های پرمحتوا بشینند؛ اگر محتوای فیلم های تولید شده به زبان مردم باشد.

خزاعی ادامه داد: مردم دوست دارند که داستان های دوران جنگ تحمیلی، قصه‌های قهرمانان و بزرگان خود را بر روی پرده های سینما تماشا کنند و اگر فیلم های بامحتوا غنی و این چنین ساخته شود، علاوه بر اینکه مردم از تماشای آنها لذت می برند، به عنوان سندی گویا هم در تاریخ این مرز و بوم ثبت می شود.

وی در خصوص احداث و نوسازی سینما وحدت شهرداری بوکان نیز گفت: برای ساخت، تکمیل و تجهیز آن که شامل پنج سالن سینمایی در ابعاد مختلف است، بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است که بخشی از طریق استانداری آذربایجان‌غربی و سازمان سینمایی کشور پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا، سینما سیمرغ بوکان شامگاه چهارشنبه با حضور محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی کشور در مجتمع فرهنگی هنری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی این شهر افتتاح شد.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.