بیرجند - ایرنا - رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی از اوایل وقت فردا (جمعه) رگبار باران در اغلب مناطق استان پیش بینی می‌شود و هشدار سطح نارنجی صادر شد.

جواد نخعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی امروز و فردا تا اوایل هفته آینده به تناوب افزایش ابر، وزش باد شدید موقتی، رگبار باران و رعد و برق، نقاط مستعد و کوهستانی احتمال بارش تگرگ و برخورد صاعقه به ویژه برای نیمه شرقی استان و بخش مرکزی قابل پیش‌ بینی است.

وی گفت: از فردا تا شنبه رگبار باران و رعد و برق همراه با جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر به ویژه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه پیش ‌بینی می‌شود و احتمال بروز خسارت وجود دارد.

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به وقوع روان‌آب، لغزندگی سطح جاده‌ها، خسارت به سازه‌ها، قنوات و سقف‌های موقت همچنین سیلابی شدن مسیل‌ها لازم است توصیه‌های هواشناسی جدی گرفته شود.

وی گفت: در این مدت ضمن خودداری از سفرهای غیرضروری، فعالیت‌های کوهنوردی، صعود به ارتفاعات، جابه‌جایی عشایر و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی دستگاه‌های امدادی و اجرایی نیز آمادگی لازم را داشته باشند همچنین پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و جمع آوری محصولات برای جلوگیری از خسارات توصیه می‌شود.

نخعی اضافه کرد: روند کاهشی دما هم از امروز آغاز می‌شود و فردا کاهش دما محسوس است.

وی گفت: در شبانه‌روز گذشته سربیشه با سه درجه خنک‌ترین و دهسلم نهبندان با ۳۱ درجه گرم‌ترین نقاط استان بودند، تغییرات دمایی در مرکز استان نیز بین ۲۶ تا ۱۰ درجه ثبت شده‌ است.

بر مبنای هشدار هواشناسی سطح نارنجی، احتمال خسارت گسترده زیاد است و اقدام ضروری را می‌رساند.