لندن – ایرنا – سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین، جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را نتیجه شکست اخلاقی و سیاسی جامعه جهانی توصیف و تاکید کرد که دیوان کیفری بین‌المللی باید سریعا کار تحقیق درباره جرائم جنگی در سرزمین‌های اشغالی را در راستای دفاع از حاکمیت قانون آغاز کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، حسام زملط طی سخنانی در پارلمان انگلیس گفت: اینکه اسرائیل احساس می‌کند می‌تواند به بیمارستان‌ها، مدارس، مکان‌های کشتی‌های جنگی، پناهگاه‌های سازمان ملل، نانوایی‌ها، آواره کردن و گرسنگی دادن میلیون‌ها نفر حمله کند و بمباران کند، نه تنها یک شکست سیاسی بلکه یک شکست اخلاقی جهانی است.

وی تصریح کرد: «هر کس از آتش‌بس فوری در غزه حمایت نکند، از انسانیت بویی نبرده و ارزش‌های بشری را زیر پا گذاشته است.»

سفیر فلسطین با بیان اینکه ۷۶ درصد از مردم انگلیس خواهان آتش‌بس در غزه هستند یادآور شد که آن‌ها با حضور در تظاهرات و راهپیمایی‌های چند هفته اخیر نشان دادند که طرف درست تاریخ ایستاده‌اند و «خواهان توقف جنایات، قتل‌عام و نسل‌کشی در غزه هستند.»

وی در بخش دیگری از سخنانش، بر لزوم پاسخگویی رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: آتش‌بس فوری ضروری است، اما باید با پاسخگویی و تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد جنایات جنگی همراه باشد، «تا اطمینان حاصل شود که این رویداد دوباره تکرار نخواهد شد»

زملط با بیان این‌که شورای امنیت سازمان ملل متحد در انجام ماموریت خود برای محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شکست خورده، افزود که اکنون دیوان کیفری بین‌المللی وظیفه دارد تا از حاکمیت قانون دفاع کند. وی گفت: دیوان کیفری بین‌المللی باید سریعا کار تحقیق درباره جنایات جنگی در فلسطین را آغاز کند و منتظر تائید اسرائیل نماند. بدیهی است که جنایتکاران در تل‌آویو با آن‌ها همکاری نخواهد کرد.

سفیر فلسطین تصریح کرد که تنها از این طریق می‌توان اطمینان یافت که رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت علیه فلسطینیان نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، انگلیس و آمریکا در تداوم حمایت تمام قد از رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند که دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به پرونده جرائم جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را ندارد. این دو کشور در سال ۲۰۲۱ در ورود دیوان کیفری بین المللی به پرونده اسرائیل مداخله کردند.

در آن زمان قضات این دادگاه پس از پنج سال تحقیقات اولیه، تائید کردند که وضعیت فلسطین به عنوان یک سرزمین اشغالی و نه یک کشور مستقل مانع تحقیقات دیوان بین المللی کیفری در این خصوص نمی شود.

اما بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلیس در آوریل همان سال (فروردین ۱۴۰۰) با ارسال نامه ای به نمایندگان محافظه کار حامی اسرائیل اطمینان داد که دولت با تحقیقات دیوان بین المللی کیفری در مورد جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مخالف است.

نخست وزیر وقت انگلیس در این نامه نوشت: "از آنجاکه اسرائیل جزئی از اساسنامه رم (یا معاهده رم که در سال ۱۹۹۸ در شهر رم ایتالیا تاسیس شد و نمایندگان حاضر در آن خواهان تشکیل دادگاه دائمی بین‌المللی بودند تا بتواند به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در نقاط گوناگون جهان رسیدگی کند.) نبوده و فلسطین هم یک کشور مستقل نیست، ما ورود دیوان کیفری به این مساله را نمی پذیریم." وی در بخش دیگری از این نامه تحقیقات دادگاه بین المللی کیفری را حمله مغرضانه به دوست و متحد خود اسرائیل توصیف کرد.

همزمان دولت دونالد ترامپ در آمریکا نیز دخالت دادگاه کیفری بین‌المللی در پرونده اسرائیل را رد و تاکید کرد: «فلسطین واجد شرایط یک کشور مستقل نیست، بنابراین دادگاه بین المللی نمی تواند این موضوع را بررسی کند».

اما اکنون ژنرال کریم خان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در سرمقاله ای برای روزنامه گاردین نوشته است: «دفتر من در رابطه با هر جنایت ادعایی در قلمرو کشور فلسطین توسط هر یک از طرفین صلاحیت دائمی دارد و این شامل صلاحیت قضایی برای بررسی وقایع جاری در غزه و کرانه باختری نیز می شود.

وی در ادامه افزود: «اسرائیل تعهدات روشنی در قبال جنگ با حماس دارد و این نه تنها شامل تعهدات اخلاقی، بلکه تعهدات قانونی هم می شود. این قوانین به وضوح در اساسنامه رم و کنوانسیون ژنو مشخص شده است».

به گزارش ایرنا، حمله بی‌سابقه رژیم صهیونیستی به نوار غزه که از ۱۵ مهرماه آغاز شده، تاکنون بیش از ۱۱ هزار شهید و ۲۸ هزار زخمی برجای گذاشته که بیشتر آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.