زنجان - ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان گفت: برخی شهرداری های شهرهای کوچک این استان بودجه و درآمد آنچنانی برای پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی ندارند.

محمد رضاخانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا حدودی وضعیت پرداخت نیم درصد شهرداری ها در شهرهای زنجان و ابهر مناسب است و در مابقی ۲۰ شهر دیگر استان که اغلب شهرهای کوچکی هستند شرایط مناسب نیست و این موضوع در کل درآمد کتابخانه های عمومی استان تاثیر می گذارد.

وی ادامه داد: نیم درصد درآمد شهرداریها حق قانونی کتابخانه های عمومی است و در قانون آمده حداقل نیم درصد، یعنی بیشتر از آن هم میسر است، شهرداری ها تنها ارگانی هستند که دستشان برای کمک به کتابخانه های عمومی باز است
رضاخانی درآمد پایین شهرداری ها در برخی شهرستان ها را از عوامل تامین نشدن بودجه نیم درصدی به کتابخانه های عمومی برشمرد و اظهار کرد: اغلب هزینه های جاری کتابخانه های عمومی در چنین شهرستان هایی با کمک و مساعدت اداره کل استان تامین می شود.
بر اساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۸۲، شهرداری‌ها مکلف هستند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های عمومی شهر مربوطه قرار دهند.
استان زنجان ۱۰۲ کتابخانه عمومی دارد که هم‌اکنون ۷۰ هزار نفر عضو فعال این کتابخانه‌ها هستند.