مشهد-ایرنا- شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی پیرامون بررسی مشکلات زیرساختی انتقال خدمات گمرکی از مشهد به ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری واقع در ۳۵ کیلومتری این شهر، برای تسریع در تکمیل این زیرساختها مواردی را مصوب و مدیران را موظف به پیگیری امور کرد.

به گزارش ایرنا، استاندار خراسان رضوی دستور انتقال خدمات گمرکی و راه آهن از ایستگاه مشهد به ایستگاه شهید مطهری این شهر را در ۲۶ تیرماه امسال صادر کرد و این انتقال به صورت عملیاتی در ۱۱ مهرماه انجام گرفت اما اکنون این انتقال مشکلاتی را برای صادرکنندگان بوجود آورده است.

ایستگاه راه آهن شهید مطهری در فاصله ۱۵۷ کیلومتری مرز سرخس با ترکمنستان و ۳۵ کیلومتری مشهد واقع شده است.

استاندار خراسان رضوی روز شنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این باره گفت: ۷۰ درصد از صادرات کالا از مرز ریلی سرخس در ایستگاه شهید مطهری بارگیری می شود و انتقال خدمات گمرکی به این ایستگاه ضروری بوده است.

یعقوبعلی نظری بیان کرد: به طور قطع تکمیل زیرساختهای انتقال خدمات گمرکی و راه آهن از ایستگاه مشهد به ایستگاه شهید مطهری زمان بر است و باید مدیریت اجرایی در این زمینه شکل گرفته و از هم اکنون تسریع این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

رییس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی نیز در این نشست به تشریح مشکلات صادرکنندگان و جمعی از بازرگانان و کارگزاران گمرکی پرداخت و گفت: اینکه بزرگترین گمرک خانه شهری شرق کشور یکباره جابه جا می شود، تبعات زیادی برای صادرکنندگان دارد.

مرتضی قندچی اظهار کرد: آنتن دهی ضعیف برای استفاده از تلفن همراه و اینترنت، عدم دسترسی به راه آسفالته، نبود ظرفیت مناسب برای انبارهای عمومی، زیرساختهای اولیه مانند دوربین مدار بسته و پارتیشن بندی از جمله این مشکلات است.

وی بیان کرد: نبود هیچ یک از سازمانهای همجوار در سالن صادرات، عدم وجود باسکول مجزا از انبارهای عمومی، لزوم تجهیز و احداث یک آزمایشگاه، ضرورت سالن تشریفات برای نمایندگان و ترخیص کاران واقع در محوطه بارگیری گمرک راه آهن، عدم وجود محل استقرار کارکنان، فاصله زیاد بین جانمایی سالن صادرات با خطوط بارگیری، طولانی بودن مسیر پایش کارشناس گمرک برای بازدید محموله های صادراتی و افزایش خطر تصادفات از دیگر مشکلات کنونی در ایستگاه شهید مطهری است.

رییس هیات مدیره اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی ادامه داد: به دلیل وجود برخی روستاها در اطراف ایستگاه شهید مطهری، تامین امنیت در این منطقه بسیار ضرورت دارد لذا باید نیروی انتظامی شدت حضور بیشتری در آن منطقه داشته باشد.

زیر ساختهای انتقال خدمات گمرکی باید فراهم شود

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در موضوع انتقال خدمات گمرکی به ایستگاه شهید مطهری باید زیرساختها توسط راه آهن فراهم شود.

محمد حسین روشنک افزود: از سوی دیگر ارزش افزوده صادرات کالا از این ایستگاه باید به صادرکننده بازگردانده شود، توافقات در این زمینه هنوز به اجرا نرسیده است.

مدیر کل راه آهن خراسان نیز در این نشست با بیان اینکه ایستگاه شهید مطهری در حوزه های بارگیری، ترانسشیپمنت، بارگیری و تخلیه بار فعال است، گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد از بارهای صادراتی که از مرز سرخس وارد می شود از ایستگاه شهید مطهری بارگیری می شود.

مصطفی نصیری ورگ افزود: ایستگاه شهید مطهری سه سکوی بارگیری و یک خط کامیون دارد که می تواند تا ۳۵۰ تن بار را به صورت همزمان بارگیری کند، ساختمانی در کنار راه آهن به وسعت هزار و ۲۰۰ مترمربع ساخته شده است که تا محل بارگیری ۲۰۰ متر فاصله دارد و از فضای خوبی برای استقرار تمام سازمانهایی که ارایه دهنده خدمات هستند، استفاده می شود.

وی اظهار کرد: ۲۵ محل برای استقرار مراجعه کنندگان در ایستگاه پیش بینی شده است، اینترنت تا چهار مگ سرعت دارد اما نیازمند استقرار اینترنت همراه اول در آن منطقه هستیم، هفت هزار مترمربع فضای انبار و چهار باسکول نیز در این ایستگاه وجود دارد.

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: در مجموع طی ۱۴ سال گذشته برای ایستگاه شهید مطهری سه هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیر کل استاندارد خراسان رضوی نیز در این نشست با توجه به درخواست صادرکنندگان مبنی بر استقرار واحدهای ازمایشگاهی در ایستگاه شهید مطهری گفت: به جهت آنکه در مرحله صادرات نیاز به نمونه برداری و اقدامات آزمایشی وجود دارد، استقرار واحدهای آزمایشگاه به دلیل تنوع محصولات، آزمایش ها و امکان ساخت آزمایشگاه در محل گمرک میسر نیست.

سجادی افزود: از این رو، نماینده ای از سوی اداره کل استاندارد خراسان رضوی در محل ایستگاه شهید مطهری مستقر و فرآیندهای نمونه برداری در محل گمرک شهید مطهری انجام و به آزمایشگاههای همکار ارسال شود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: به سبب لزوم ایجاد تاسیسات گمرکی در ایستگاه شهید مطهری، با مذاکره ای که بین شرکت انبارهای عمومی، گمرک و اداره کل راه آهن خراسان انجام گیرد، توافق شد تا راه آهن اجازه احداث ساختمانهای لازم را در بخش عملیات گمرکی ایستگاه شهید مطهری را صادر کند.

جواد جعفری بر اهمیت زیرساختهای اینترنتی برای ارایه خدمات گمرکی به مراجعه کنندگان در ایستگاه شهید مطهری تاکید کرد و افزود: تاسیسات و تجهیزات گمرکی به ایستگاه مزبور منتقل شده و انتقال بخش اداری نیز در حال انجام است.

علی دلگیر، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برای تامین اینترنت تلفن همراه در ایستگاه شهید مطهری باید از محل اینترنت برای مناطق روستایی تامین اعتبار و اجرا شود که این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد

علی اکبر لبافی، رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طی نشستی که پیرامون موضوع مزبور در دبیرخانه انجام شد، ۲۰ بند برای تکمیل زیرساختها در ایستگاه شهید مطهری مصوب شد که دستگاه های اجرایی موظف به انجام آنها و تحققشان شده اند.

ایستگاه راه آهن شهید مطهری از مسیر جاده ای در ۳۵ کیلومتری جنوب مشهد، در بخش رضویه این شهرستان و در حاشیه جاده مشهد- فریمان واقع است.