یاسوج-ایرنا- مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرورش میل ورم‌ها کار چندان دشواری نیست و با توجه به ظرفیت های استان و با کمترین سرمایه می توان یک هزار شغل در سال در استان ایجاد کرد.

"عیسی کریمی" روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: با مهارت آموزی افراد جویای کار در مراکز آموزشی فنی و حرفه ای استان، می توان سالانه افراد زیادی را وارد این صنعت و کارتولیدی کرد.

کریمی تاکید کرد: پرورش میل ورم‌ها کار دشواری نیست چرا که نیاز به سرمایه‌ی زیادی نیست، همچنین شرایط خاص یا محیط بزرگی نیاز ندارد بنابراین افراد علاقه‌مند با پرورش این کرم‌ها بدون پیچیدگی خاصی و حتی با کمترین میزان سرمایه نیز می‌توانند سود خوبی به دست بیاورند.

میل ورم یا Mealworm به اسم کرم میل ورم درکشور شناخته شده که در واقع میل ورم، لارو(کرم)حشره ای نوعی سوسک به نام سوسک تاریکی است و این حشره در بستری از سبوس گندم، و بعضا جو پرک و سبوس دیگر غلات، پرورش و تکثیر می یابد و عاری از هر گونه میکروب یا عوامل بیماری زا برای انسان ها است.

لارو یک نوع سوسک به نام سوسک تاریکی و منبع غنی از پروتئین، انواع مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، آهن و غیره که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای مکمل‌های پروتئینی برای تغذیه انواع پرندگان، ماهیان، حیوانات خانگی و حتی خود انسان ها باشد.

از کرم میل ورم برای تغذیه انواع پرندگان، آبزیان، خزندگان، دوزیستان و گیاهان گوشتخوار استفاده می شود.

آسانی پرورش، سرعت بالای تکثیر، عدم تولید صدا، عدم توانایی پرواز، عدم ایجاد بوی زننده، عاری بودن از انگل ها و باکتری ها، آستانه تحمل بالا نسبت به تنش های محیطی و عدم نیاز به تجهیزات پیشرفته، تولید سبد مخصوص پرورش میلورم و دیگر تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور، تولید میلورم را به عنوان یک کسب و کار زودبازده با قابلیت گسترش و تولید صنعتی به شغلی پولساز تبدیل کرده است.