تهران - ایرنا - دبیر انجمن ترویج علم ایران تاکید کرد: در چالش‌هایی که انجمن‌های علمی با آنها سروکار دارند، هیچ راهکاری جز حمایت از آنها و حوزه های علمی نداریم، یعنی اگر می‌خواهیم علم به عنوان پایه و فرهنگ در جامعه جا بیفتد باید از آن حمایت کنیم.

بهاره صفوی دبیر بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم در گفت و گو با خبرنگار گروه علم وآموزش ایرنا ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مراسم جایزه امسال و برنامه‌های این انجمن گفت: ۱۲ سال است که انجمن ترویج علم ایران، هفته ترویج علم را برگزار می‌کند و هر سال با موضوع های مختلف این رویداد برپا می شود.

وی یادآور شد: در دوره کرونا، ما این هفته را به چله تبدیل کردیم و طولانی تر برگزار کردیم و در گفت و گوهای آنلاین، مروجین علم شرکت می‌کردند و سعی کردیم که ۴۰ روز نشست‌های علمی داشته باشیم.

دبیر انجمن ترویج علم ایران در خصوص مراسم امسال هم اظهار داشت: در طول هفته گذشته به مناسبت هفته ترویج هفته علم نشست‌های مختلفی در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موزه‌ها برگزار شد و این انجمن تلاش کرد دوستداران و مروجان علم را در این مراکز ملاقات و با آنها گفت و گو کند و به دلیل همین موقعیت‌های مکانی مختلفی را تجربه کردیم.

صفوی یادآور شد: در افتتاحیه رویداد امسال در باغ کتاب، پردیس مغز که اردیبهشت ماه افتتاح شده بود، بعد از مدت‌ها آن را فعال کردیم و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های آینده این انجمن به منظور توسعه و ترویج علم در کشور پاسخ داد: یکی از مزایای بزرگ انجمن ترویج علم، دسترسی به شبکه مروجان علم و افراد سرشناس در این حوزه است. در انجمن ترویج علم همه کارها داوطلبانه است و ما درآمد زیادی از این طریق نداریم. در این راستا هر سازمانی با ما هم‌افزایی کند ما از آن استقبال می‌کنیم.

دبیر انجمن ترویج علم ایران از برنامه های آینده این انجمن را همکاری با صنایع دفاع و مجموعه‌های دیگری در این زمینه بیان کرد و افزود: ر حال حاضر تفاهم‌نامه های همکاری با آنها امضا شده است و در ادامه باید ببینیم که اجرای این تفاهم نامه ها چگونه پیش می رود. ما همچنین همکاری خوبی با پژوهش‌سراهای مناطق مختلف دابثم و از این طریق توانسته‌ایم دانش‌آموزان را در برنامه‌های علمی این انجمن مشارکت دهیم.

صفوی همچنین در خصوص کمک نهادهای دولتی به انجمن‌های علمی در بخش‌های مختلف با ابراز گلایه از کم‌کاری این نهادها گفت: در چالش‌هایی که انجمن‌های علمی با آنها سروکار دارند، طبیعتا جز حمایت در حوزه‌های علمی هیچ راه‌کار دیگری نداریم. یعنی اگر می‌خواهیم که علم به عنوان یک پایه، یک فرهنگ و یک اساس در جامعه جا بیفتد، باید حتما از آن حمایت کنیم و اگر این حمایت‌ها برای علمی که لحظه لحظه زندگی ما با آن درگیر است، در جای صحیح انجام شود، مطمئنا اثربخش خواهد بود.

به گزارش ایرنا، بیست و چهارمین دوره جایزه ترویج علم عصر پنجشنبه ۲۵ آبان به همت انجمن ترویج علم ایران در تالار ایوان شمس برگزار شد و برندگان بخش‌های مختلف این دوره در ۹ بخش جوایز خود را دریافت کردند.