تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

تهران- ایرنا- مرحوم علی اکبر معتضدی، سیاست مدار و نماینده دوره بیست و چهارم مجلس شورای ملی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از واقفین بنام شهر کرمانشاه بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، امروزه کمتر کسی را می توان در شهر کرمانشاه پیدا کرد که نام معتضدی به گوشش نرسیده باشد زیرا که معتضدی ها در دوران حیات خود علاوه بر اعمال خیر موقوفات زیادی را با هدف ارائه خدمت به مردم از خود بجای گذاشته اند.

موقوفه «معتضدی» را بیشتر بشناسیم

وقف به‌ عنوان سنتی حسنه و ماندگار از دیر باز در میان مردم مومن ایران اسلامی بخصوص مردم کرمانشاه همواره دارای جایگاهی والا بوده و هست که به عنوان مثال می توان خاندان معتضدی ها را نام برد.

در این میان مرحوم معتضدی فرزند مرحوم شریف معتضدی است که همانند پدر خویش مردی نیک اندیش و خیر بود که در زمان حیات خود بسیاری از اموال خود را وقف خدمت به مردم این منطقه کرد.

معتضد که در لغت و ادبیات فارسی از آن به عنوان یاری رسان نام برده شده است که مرحوم علی اکبر معتضدی نیز اعمال خود را در اعماق این نام نهادینه کرده بود تعداد بسیار زیادی از اموال خود در قالب بیمارستان، مسجد، مدرسه، شیرخوارگاه و نیز برخی اماکن عام المنفعه را با هدف ارائه خدمت به مردم از خود به یادگار گذاشته است.

در این میان بیمارستان معتضدی کرمانشاه، موقوفه «حاج آقا برار معتضدی» است که موقوفه تا به امروز منشا خدمات بسیاری برای مردم کرمانشاه بوده است.

بیمارستان "معتضدی" واقع در ظلع جنوبی میدان فردوسی کرمانشاه که به عنوان مرکز آموزشی و درمانی زنان و زایمان شناخته می شود از جمله بیمارستان های قدیمی این شهر با حدود ۶۵ سال قدمت است که به عنوان یکی از مراکز تخصصی غرب کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

بیمارستان معتضدی نخستین مرکز درمانی دوستدار مادر

بیمارستان معتضدی کرمانشاه نخستین بیمارستان دوست دار مادر در کشور است که در نوع خود دارای مولفه های ویژه‌ای است که بیمارستان را به این افتخار نائل کرده است.

شمس الله فلاح از اهالی کرمانشاه و امین موقوفه بلوک معتضدی ها با بیان برخی توضیحات در خصوص این خاندان گفت: بلوک معتضدی ها حدود ۴۰ موقوفه دارد که شاخص ترین واقف آن مرحوم علی اکبر معتضدی است که یک بیمارستان در سال ۱۳۲۳ در کرمانشاه، ۱۶ پلاک در شهر کرمانشاه برای آیین عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) و ۵ پلاک برای همین امر در روستاها وقف کرده است.

وی ادامه داد: از دیگر واقفین کرمانشاه شخص عمادالدوله است که ایشان در دوره قاجار ۱۷۱ رقبه تجاری کسب و پیشه را برای مسجد، حوزه علمیه و غیره وقف کرده است.

شریف معتضدی نیز از برادران این مرحوم، شیرخوارگاهی را وقف کرده اند که به کودکان بی سرپرست خدمات دهی می کند. به برکت از خودگذشتگی معتضدی ها بیشترین موقوفات این شهر به خاندان معتضدی های اختصاص دارد.

فلاح ادامه داد: با همکاری و همیاری اداره کل اوقاف استان تاکنون گام‌های بزرگی در راستای ترویج سنت حسنه وقف در استان برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه وقف، از منظر قرآن مصداق کامل باقیات‌الصالحات و منشأ خیر و برکات است، گفت: واقفان انسان های بزرگی هستند که با خدا معامله می کنند زیرا که وقتی انسان خدایی شود اینگونه عمل می کند.

این فعال حوزه وقف اظهار داشت: برای فرهنگ سازی و ترویج وقف در جامعه باید اطلاع رسانی از طریق رسانه های کشور و نیز در فضای مجازی صورت پذیرد تا سبب تشویق و ترغیب مردم به سمت سنت حسنه وقف شود.