سبزوار - ایرنا- آیین جشن باستانی سده (سره) روز شنبه، در آستانه برپایی همایش ملی سربداران، در روستای تاریخی "چشام" از توابع شهرستان "داورزن" در غرب استان خراسان رضوی برگزار شد.

یک کارشناس و فعال آیینی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هر ساله در روستای کهن "چشام" جشن "سره" که از آیین های نیاکانی ایرانیان است باشکوه و شادی و نیز خواندن اشعاری از اثر سترگ شاهنامه، حماسه جاودان حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود.

مهدی ربانی خواه افزود: پاسداشت آیین‌های نیاکانی در این گستره‌ نشان از دیرینگی فرهنگی و تاریخی این بخش از سرزمین باستانی ایران دارد.

وی تصریح کرد: زنده نگاه‌داشتن این آیین‌ها که برآمده از فرهنگ دیرپای این کهن‌دیار است و سپردن آن به آیندگان از سوی مردمانی که آن‌را شناسه و شناسنامه‌ خود می‌دانند و ارج می‌نهند، ستودنی است.

این فعال آیینی افزود: در شب جشن سره جوان‌ها با گوی‌های آتشی که از پارچه درست شده و یک شب در نفت خوابانده شده، در میدان‌های ویژه‌ برپایی این جشن گرد هم می‌آیند و گوی‌های آتش را به هوا پرتاب می‌کنند و بزرگترها نیز در میدان اصلی روستا و یا روی پشت بام با هیزم خشک آتش می‌افروزند و همگی با آهنگی ویژه و صدای بلند اشعار و ترانه‌های خاصی را می‌خوانند.

این آیین همه ساله در شب های پایانی دهه نخست بهمن ماه برگزار می‌شود. اما امسال در آستانه برگزاری همایش ملی سربداران در شهرستان های سبزوار و داورزن، در قالب بازآفرینی آیین های محلی منطقه داورزن به اجرا درآمده است.

روستای چشام از توابع شهرستان داورزن خراسان رضوی، زادگاه "حاکم چشُمی"، از مفسران و متکلمان بزرگ شیعی قرن پنجم و "خواجه شمس الدین علی چشُمی" از امرای قدرتمند سربداری است.

این روستا با جمعیتی حدود پنج هزار نفر دارای بناهای تاریخی چون مسجدجامع تاریخی و فاخری است که قدمت بنای آن به دوران سلجوقیان برمی گردد.

همایش ملی سربداران قرار است در روزهای پایانی هفته جاری در شهرستان های سبزوار و داورزن، و نیز روستای "باشتین"، خاستگاه قیام تاریخی سربداران برگزار شود. 

داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.