به گزارش ایرنا، بشری صاحبی دبیر این رویداد، احیای ظرفیت فرهنگی لالایی و فراهم آوردن شرایط تحقق رویای آینده روشن کودکان، از روزهای نخست زندگیشان را دو هدف اصلی فراخوان ملی لالایی عنوان و در ادامه بیان کرد: آینده از آن کسانی است که رویایی دارند و آن رویا را روایت میکنند و خوشبخت ما که میراثدار رویای آینده روشنیم؛ رویایی که نسل به نسل لالایی مادرانمان است و بازگشت آن مرد بزرگ را نوید میدهد و چراغ «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» را در دلها روشن نگاه میدارد.
وی افزود: لالایی که نه کلام صرف است و نه موسیقی مطلق، عصاره فرهنگ و یکی از اولین مواجهههای انسان با هنر و ادبیات هر ملت است و موجبات آرامش توأمان مادر و فرزند را فراهم میسازد و چه زیباست که حلاوت داشتن رویای آینده روشن از روزهای نخست زندگی و از طریق لالایی به جان نسلهای آینده بنشیند.
به گفته وی، اولین فراخوان ملی لالایی که با عنوان گهواره شناخته میشود با دو هدف منتشر شد؛ نخستین هدف احیای ظرفیت فرهنگی مهم اما مغفولمانده لالایی بود که از قدیمیترین قوالب ادبی ایران و جهان است و بهرغم اثرگذاری فراوان بر شکلگیری هویت کودکان، امروزه کمتر به آن پرداخته میشود. هدف دیگر نیز فراهم آوردن شرایطی بود که بتوانیم رویای آینده روشن را از روزهای نخست زندگی در گوش فرزندانمان زمزمه کنیم و اینگونه در مسیر تحقق آن رویا قدمی برداشته باشیم.
صاحبی درباره آثار ارسال شده به این جایزه، ابراز کرد: قریب به ۲۰۰ اثر از ۲۰ استان کشور به دبیرخانه رسید. داوری بخش سرایش موضوعی که مهمترین بخش فراخوان و زمینهساز همراهی دغدغهمندان و کشف استعدادهای عرصه لالایی بود در سه محور ادبی، محتوایی و روانشناختی انجام شد و سرانجام در ۲۱ آبانماه طی نشست جمعبندی داوری، اولین فراخوان ملی لالایی برگزیدگان خود را شناخت.
در ادامه محمدرضا سنگری پژوهشگر حوزه ادبیات، با تقسیمبندی انواع لالایی به سه دسته بیواژه، به همراه نیمهواژه و واژه، شعر و موسیقی، پیرامون موضوع لالایی مباحثی افزود و از لالاییهای آیینی همچون لالایی حضرت زهرا (س) برای فرزندان خود، ابیاتی را ذکر، شرح، ترجمه و تفسیر کرد.
وی با انتقاد از باور عمومی، نسبتبه گلایهمند بودن محتوای اکثر لالاییها، با استناد به نتایج پژوهش زهرا محمدحسنی، یکی از پژوهشگران حوزه فرهنگ مردم، مدعی شد که تنها محتوای سه درصد از لالاییها دارای گلایه است و حدود ۳۵ درصد آنها محتوای سوگ و دلتنگی مادران نسبت همسرانشان را دربردارد.
سنگری مقاومت و شجاعت کودکان غزه در برابر دشمن، بمب و موشک و نفرت آنان از رژیم صهیونیستی را نشأتگرفته از تربیت مادران آنان بهخصوص شنیدن لالاییها مادرانه دانست.
کمال شفیعی نماینده هیئت داوران با قرائت بیانیه داوران تاکید کرد که اعتقاد شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان بر این است که، تا زمانی که کودک جدیدی متولد میشود خداوند به آینده بشر امیدوار است.
غلامرضا بکتاش، محسن رضوانی، کمال شفیعی و حسنا افشاری، هیئت داوران این رویداد را تشکیل می دادند.
در این مراسم، از هوشنگ جاوید، پژوهشگر فرهنگ و مردم و موسیقی اقوام کشور، به پاس سالها تلاش در این عرصه تقدیر صورت گرفت و تابلویی نفیس همراه با تندیس به ایشان تقدیم شد.
در ادامه این مراسم، برگزیدگان بخش احیای تراث و سرایش لالایی به شرح زیر معرفی شدند:
بخش احیای تراث
لوح تقدیر و تندیس جشنواره و جایزه نقدی در عرصه پژوهش:
در رتبه سوم به دکتر حسین زنگویی از بیرجند
در رتبه دوم به عبدالغفار کرد از زاهدان
و در رتبه اول در حوزه جمعآوری لالاییها به شادی پاکزاد از مهاباد رسید.
بخش مادران شهدا در این دوره برگزیدهای نداشت.
برگزیدگان بخش سرایش لالایی
لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در مقام سوم مشترک به منیره هاشمی و عطیه سادات حجتی اهدا شد.
در رتبه دوم هم لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به ناهید رفیعی از تهران اهدا شد.
لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی در رتبه اول نیز به لیلا جعفری از چهارمحال و بختیاری اهدا شد.
همچنین زهرا داوری از بجنورد، سید محمدحسین آلمجتبی از قم، مصطفی توفیقی از مشهد، مریم زارعی از شیراز، مریم شیخیونی از بوشهر و زهرا علیشاهی از تهران، عنوان شایستگان تقدیر بخش سرایش لالایی با امتیاز انتشار لالایی را از آن خود کردند.