سید علی احمدزاده روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت معارض محلی دارد اما خود پل ساخته شده و منتظر صدور رای قضایی است.
وی افزود: فرماندار شهرستان بویراحمد و مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد مسئول پیگیری رفع این مشکل هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: معارضان محلی بدلیل قرار گرفتن زمین های کشاورزی آنان در محدوده ساماندهی این تقاطع با راه و شهرسازی به توافق نرسیده اند و حل مشکل به مرجع قضایی سپرده شده است.
احمدزاده عنوان کرد: چنانچه مرجع قضایی اقدام به صدور رای قطعی درباره این مشکل کند کارساماندهی تقاطع گندی خوری انجام می شود اگرچه تاخیر در اجرای این طرح تاسف برانگیز است زیرا فرصت را برای رفع خطر تصادفات از مسئولان گرفته است.
وی اظهار امیدواری کرد که هر چه سریع تر مرجع قضایی در این زمینه رای قطعی را صادر کند و تکلیف معارضان اجتماعی را روشن کند.
ساماندهی تقاطع گندی خوری در محور پاتاوه به دهدشت با ۸۴۰ میلیارد ریال به مناقصه رفته که تا یک هزار میلیارد ریال قابل افزایش است.
طبق اعلام معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در هفت ماه امسال تصادفات منجر به فوت در استان افزایش داشته است و یکی از عوامل افزایش حوادث رانندگی جاده جدید پاتاوه به دهدشت بوده که فاقد برخی از علائم راهنمایی و رانندگی است و دارای نقاط حادثه خیز خطرناکی از جمله تقاطع گندی خوری است.
مزیت های جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در یک نگاه
این جاده بخشی از جاده شهرضا به بهبهان است و اثر اقتصادی بالایی در سطح ملی خواهد داشت. این محور کوتاه ترین جاده برای صادرات و واردات کالا از سمت جنوب کشور به مناطق مرکزی است.
طول این مسیر نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و ۲ ساعت از زمان مسیر کم می شود که امتیاز بسیار بزرگی است. چشم اندازهای طبیعی بسیاری نیز در این جاده وجود دارد و بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده در کنار رودخانه مارون است.
مزیت مهم این جاده برای استان این است که شهرستان های جنوبی همچون لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام به راحتی به مرکز استان ارتباط می گیرند و به مرکز کشور هم مسیرشان کوتاه تر می شود.
حدود ۶۰۰ روستا و تعدادی شهر در کنار این جاده وجود دارد که دسترسی بهتری به مرکز استان پیدا می کنند و از بن بست خارج می شوند.
مردم روستاهای لنده، دیشموک و چاروسا در سال های گذشته مجبور بودند حدود ۶ ساعت مسیر را تا مرکز استان بپیمایند اما اکنون مسیر آن ها به حدود ۲ ساعت تقلیل یافته است.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب به طول ۱۳۶کیلومتر تیرماه امسال با حضور رئیس جمهور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد . در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی ۲سال گذشته تکمیل و آماده بهره برداری شد.
این جاده ترانزیتی جزو یکی از پروژه های اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شده بود و در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.
کوتاهتر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهرهمندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت های این جاده ملی بشمار می رود.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
به گفته وزیر راه و شهرسازی محور به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر که از مصوبات سفر سال ۱۳۷۳مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده جزو یکی از ۱۲ پروژه اولویت دار کشور محسوب شده و نقش مهمی در تسهیل ارتباط جاده ای بین استانهای مرکزی کشور دارد.