دزفول-ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول گفت: استفاده از ظرفیت شوراها، دهیاران و بخشداری‌ها و هم افزایی با نهادهای مختلف به رفع مشکلات روستاها کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، علیرضا زمانی راد عصر یکشنبه در نشست شورای شهرستان با فرماندار دزفول درخصوص اشتغال روستایی و بخش‌های تابعه در سالن نشست‌های فرمانداری ویژه دزفول از شوراهای روستایی به عنوان مهمترین شوراها یاد کرد و افزود: شوراهای روستاها و دهیاران نقش زیادی در رفع مشکلات دارند.
وی با بیان اینکه اهمیت کمتری به روستاها و شوراهای روستایی و دهیاران داده می‌شود، افزود: تعامل و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و شوراها برای زیباسازی روستاها و تمایل اهالی به ماندن در روستا لازم است.

رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول اظهارکرد: شوراها و دهیاران باید به روستا گردی در سطح کشور سوق یابند و از روستاهای موفق استفاده کنند.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود برای آبادانی روستاها که موجب آبادی شهرها می‌شود، افزود: فرصت‌های زیادی در روستاها وجود دارد که از آنها غافل هستیم ضمن اینکه برخی اقدامات با موازی کاری همراه است.
زمانی راد بیان کرد: شناسایی مزیت‌های نسبی، توانمندی‌ها و منابع محلی باید برای روستاها مدنظر باشد و به ظرفیت‌های آنها توجه شود.
وی با اشاره به اعلام آمادگی جهاد کشاورزی و تحقیقات کشاورزی در این زمینه افزود: طرح هادی در برخی روستاهای دزفول تصویب نشده و یا نیازمند بازنگری است که این امر مشکلاتی ایجاد کرده است.

طرح هادی در ۱۴۵ روستای دزفول در حال اجرا است

نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شورای اسلامی شهرستان دزفول نیز در این نشست گفت: ۱۴۵ روستای دزفول دارای طرح هادی هستند که در نقاط مختلف در حال اجرا است.
امیر احسانیان افزود: در برخی روستاها نیز طرح هادی ۱۰ ساله در حال اتمام و یا تمام شده و در برخی روستاها نیز تملک زمین در حال انجام است.
وی اضافه کرد: تعیین محدوده ۵۲ روستای بخش‌های سردشت و شهیون انجام شده که پس از تکمیل می‌توان اقدامات لازم را برای ساخت مسکن انجام داد.
احسانیان گفت: به علت ظرفیت‌های ویژه ای که در شهیون وجود دارد می‌طلبد اعتبارات لازم در برنامه و بودجه برای طرح هادی این بخش اختصاص یابد.
وی با بیان اینکه طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود، افزود: امیدواریم بتوانیم با تامین اعتبار اقدامات خوبی در این خصوص انجام شود.
نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شورای اسلامی شهرستان دزفول بیان کرد: به زودی ابلاغ روستاهایی که تعیین محدوده شدند دریافت و اقدامات عمرانی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه پراکندگی روستاها در سردشت و به ویژه شهیون زیاد است، افزود: باتوجه به اینکه بعد از سفر رییس جمهور، رسیدگی به روستای فداله عمران مورد تاکید است انتظار می رود با هماهنگی شورای مناطق، روستاهایی که خانوار کمتر از ۲۰ خانوار دارند تجمیع شوند تا بتوان خدمات بهتری ارائه داد.
احسانیان گفت: پراکندگی عشایر در مناطق با قطع درختان، مشکل نامین سوخت و آذوقه همراه است چرا که امکان ارائه خدمات برای چند خانوار فراهم نیست.
رییس شورای اسلامی شهرستان دزفول نیز در این باره گفت: روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار در شهیون وجود دارد که اجرا نکردن طرح هادی در این روستاها مشکلاتی ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، در این نشست مقرر شد تعیین محدوده برای روستاهای زیر ۲۰ خانوار و تجمیع روستاها با برگزاری نشست‌هایی با حضور اعضای شوراها بررسی شود.
زمانی راد همچنین درخصوص اشتغال در مناطق روستایی دزفول نیز گفت: فرصت اشتغال خانگی در مناطق روستایی بسیار زیاد است؛ اگر امکانات از جمله آب، برق، زمین و نیرو را بسیج کنیم می‌توان اشتغالزایی زیادی در حوزه تولید محصولات غذایی، صنایع دستی، کشاورزی، کشت گیاهان دارویی، پرورش دام و گردشگری ایجاد کرد.
وی افزود: باید برای حمایت از اشتغال و تولیدات خانگی با همکاری اتاق اصناف و صنعت و معدن اقدان به راه اندازی بازارچه‌های خود اشتغالی یا عرضه تولیدات خانگی کرد.
رییس تعاون روستایی شهرستان دزفول نیز اشتغالزایی را نیازمند تامین اعتبار دانست و گفت: تسهیلات خوداشتغالی روستایی در سامانه کارا با سقف پنج میلیارد ریال به ازای ایجاد هر شغل ارائه می‌شود ولی تامین ضامن معتبر و دیگر مدارک مانع شده است.
محمد مهرپرور پیشنهاد کرد از محل تجمیع سرمایه اندک عضویت شرکت‌های تعاونی روستایی تحت عنوان سرمایه شرکت برای ارایه تسهیلات استفاده کرد.
وی بر ضرورت ترویج فرهنگ مشارکت در خصوص جذب اعتبار خرد تاکید کرد و افزود: باید برای اشتغالزایی روی سرمایه تمرکز کرد.

تجمیع عشایر موجب نابودی زندگی عشایری می‌شود

حشمت الله حسینوند عضو شورای بخش شهیون دزفول نیز تجمیع عشایر را موجب نابودی زندگی عشایری دانست و گفت: زمین‌های عشایری مرزبندی است و جابجایی آنها موجب درگیری می‌شود.

وی افزود: اگر بتوان بخشی از ساختمان‌های اجدادی اهالی را به خودشان واگذار کنیم مشکل برطرف می‌شود.
بخشدار سردشت دزفول در این باره گفت: باید روستاها تجمیع شوند تا بتوان خدمات بهتری به اهالی ارائه کرد؛ برای تحقق این موضوع باید امور عشایر ورود کند.
حبیب الله سوزنگر افزود: ۷۰ درصد اعتبارات به امور عشایر و ۳۰ درصد به فرمانداری داده می‌شود؛ اعتبارات امور عشایر نیز به استان داده می‌شوند و برای جذب این اعتبارات مشکلات زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: نداشتن اختیار برای امور عشایر در جذب اعتبار از مواردی است که باید حل شود.
به گزارش ایرنا، در این نشست مقرر شد این موضوع به صورت تخصصی با حضور نهادهای مربوطه مطرح، بررسی و نسبت به حل آنها اقدام شود.
عبدالعلی ابراهیم وند عضو شورای اسلامی شهرستان دزفول نیز گفت: اهالی برخی روستاها از ۷۰۰ سال پیش در این مناطق ساکن بودند ولی به علت نبود زیرساخت‌ها به شهر کوچ کردند و اکنون برخی روستاها تقریبا خالی از سکنه هستند.
وی افزود: افرادی که در روستاها مانده اند منتظر تامین زیرساخت‌ها هستند تا بتوانند به زندگی خود ادامه دهند ضمن اینکه اگر امکانات به مناطق روستایی داده شود افرادی که مهاجرت کرده‌اند نیز به روستاهای خود باز می‌گردند.
ابراهیم وند به وجود سه دهستان و بیش از ۱۵۰ آبادی در بالادست شهیون اشاره و اظهارکرد: اهالی این روستاها از حدود ۳۰۰ سال پیش در منطقه ساکن هستند.
وی افزود: شهیون دزفول به اندازه یک استان وسعت دارد و شایسته نیست از یک ماه پیش بخشدار نداشته باشد؛ برای رفع مشکل آب و مشکلات اساسی و ابتدایی کسی جواب ما را نمی‌دهد.

مسیر برخی روستاهای دزفول از سه سال قبل قطع است

این عضو شورای اسلامی شهرستان دزفول بیان کرد: مسیر برخی روستاها از سه سال پیش قطع شده و عشایر دچار مشکل شده اند ولی اداره امور عشایر هیچ اقدامی در این خصوص انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ۲۰۰ نفر از دانش آموزان اهالی دهستان احمدفداله، دره کاید و دورک به علت نبود مدرسه راهنمایی از تحصیل بازمانده‌اند که نیاز است مدرسه راهنمایی در این منطقه احداث شود.
نورعلی خیری رییس شورای روستای بن جعفر دزفول نیز گفت: تسهیلات مقاوم سازی از ۲میلیارد ریال به ۳.۵ میلیارد ریال افزایش یافته ولی هنوز عملیاتی نشده است.
نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دزفول نیز در این باره گفت: ابلاغ این تسهیلات طی سه ماه آینده انجام خواهد شد؛ بنیاد مسکن آمادگی لازم برای تشکیل پرونده ارائه تسهیلات مقاوم سازی را دارد تا در صورت ابلاغ نسبت به ارائه تسهیلات اقدام شود.