به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، روح الله سهرابی روز یکشنبه در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه افزود: پس از صرف چند صدنفر ساعت کار کارشناسی و بر اساس برنامه تحولی دولت در حوزه آموزش عالی، برنامههای تقدیمی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی، اولویت های اعلام شده وزیر علوم، اعلام واحدهای ستادی و نظر خواهی از خبرگان، ۸۵ پروژه تحولی - راهبردی برای ستاد وزارت علوم تعریف شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲۰ واحد تصمیمگیری راهبردی در ستاد وزارت علوم شامل معاونتها، مراکز، سازمانهای ستادی تابعه فعالیت میکنند، به طور میانگین برای هر واحد حدود چهار پروژه تعریف شده است.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامهریزی و مدیریت راهبردی تاکید کرد: تعیین اولویتهای راهبردی در مرحله نهایی است و به زودی با تایید وزیر علوم برای اجرا و پیگیری به فعالیت معاونتها و واحدهای ستادی وزارت علوم ابلاغ میشود.
وی گفت: برای هر اولویت یک شناسه پروژه تعریف شده و به زودی سامانه رصد اجرای اوولویتها که توسط یکی از پژوهشگاه های وزارت ایجاد شده است رونمایی می شود.
مشاور وزیر علوم با بیان اینکه اقدامات مختلفی در ستاد این وزارتخانه و دانشگاهها در حال انجام است، افزود: اما اقداماتی به عنوان اولویت راهبردی تعریف شده است که ویژگی تحولی داشته باشد. یعنی حداقل یک مساله مهم آموزش عالی را رفع کند.
سهرابی گفت: تعدادی از پروژههای تحولی از قبل شروع شده و در مرحله اجرا هستند و قصد ما در این مرحله شناسنامه دار کردن پروژههای تحولی و وارد کردن آنها در سامانه مورد نظر برای رصد و گزارشگیری است و به عبارت دیگر طرح راهبردنگاری ستاد وزارت علوم مبتنی بر موضوعات راهبردی صورت گرفته است.
وی افزود: این پروژهها در دو سطح حوزه وزیر و سطح معاونت یا مرکز تعریف میشوند؛ پروژههایی مانند اجرای سند آمایش آموزش عالی و ماموریت گرا کردن موسسات یا اصلاح آییننامه ارتقاء اعضای هیات علمی کلی و فرابخشی است و توسط چند معاونت اجرا می شود و پیگیری آن توسط حوزه وزیر است و پروژههایی مانند ارتقاء هدفمند جذب دانشجویان بین المللی یا نظام رتبههای تحصیلی در سطح معاون وزیر و سازمان امور دانشجویان پیگیری میشود.
مشاور وزیر علوم ادامه داد: جدیت و پیگیری همه مدیران و همکاری دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری ضامن تحقق این برنامهها خواهد بود.