تهران- ایرنا- رییس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: داشته‌های فرهنگی ما، در دور افتاده‌ترین روستاهای کشور قابل ذکر است و برای همین در حوزه صنایع نرم و خلاق باید فراتهرانی و فرااستانی عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با هدف ایجاد فضای رقابتی برای تعالی بنگاه‌های حوزه فرهنگی هنری، دوشنبه ۲۹ آبان با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پارک برگزار شد.

رییس پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با تاکید بر مردمی بودن صنایع نرم و صنایع خلاق گفت: ارزش صادرات جهانی کالای خدمات خلاق و فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۵۲۴ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: ایران به لحاظ داشتن منابع فرهنگی، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است، اما وقتی کار به تولید می‌رسد، اوضاع ما خوب نیست.

خوشخو ادامه داد: نکته دیگر این است که داشته‌های فرهنگی ما، در دور افتاده‌ترین روستاهای کشور هم قابل ذکر است و برای همین در این حوزه باید فراتهرانی و فرا استانی عمل کنیم.

وی تاکید کرد: جماعت بسیار بزرگی از هنرمندان را داریم که در اکسپوهای مختلف حضور پیدا نمی‌کنند و در بازارهای هنرهای تجسمی تهران و شهرستان‌ها ورود نمی‌کنند. در خیلی از کشورهای دنیا، تولید، طراحی، نشان دادن مراحل تولید، فروش، صادرات و ‌... را در دهکده‌های صنایع خلاق انجام می دهند. در دانشگاه علم و فرهنگ نیز این مدل در نظر گرفته شده و با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد قرار است این کار به خوبی انجام شود.

خوشخو یادآور شد: اهداف این دهکده ها ایجاد سکوی تجارت و صادرات کالا و خدمات مرتبط با حوزه صنایع نرم و خلاق، ساماندهی تولید، عرضه، بازاریابی و صادرات کالا و خدمات این حوزه، ایجاد اشتغال مرتبط و تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است.

خوشخو همچنین در خصوص مکان تشکیل این دهکده گفت: در حال حاضر جای مشخصی در نظر گرفته نشده است و باید جایابی مناسبی برای آن صورت گیرد تا فاکتورهای مختلفی مثل دسترسی مناسب، امکانات استاندارد و ... را داشته باشد.

نمایشگاه امسال به سمت تجاری سازی حرکت کرده است

در ادامه ابراهیم نبیونی معاون فناوری پارک گفت: نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی  از ۳۰ آبان تا ۲ آذر در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود. چون تعداد زیادی از شرکت‌ها در این نمایشگاه حضور دارند، مجبور به انتخاب بهترین  شرکت‌ها شدیم. برنامه‌های جانبی این نمایشگاه از جمله پنل تخصصی حوزه انیمیشن و گیم است که قرار است در کنار این نمایشگاه برگزار شود.

نبیونی در باره پنل دیگری که قرار است برگزار شود، بیان کرد: ما رابط یبین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران هستیم و می‌خواهیم عوامل موفقیت شرکت‌های مختلف در جذب سرمایه را در یک پنل تخصصی بررسی کنیم.

وی افزود: خیلی از استانداران و پارک‌های علم و فناوری استان ها تقاضای حضور در این نمایشگاه را دارند. زیرا بسیاری از پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها، در حوزه فناوری‌های سخت ورود داشته اند و در حوزه نرم خواهان این هستند که دستاوردهای بیشتری را مشاهده کنند و از این نظر این نمایشگاه برایشان جذاب است.

نبیونی در خصوص وجه تمایز این دوره اظهار داشت: در دوره‌های گذشته صرفا برای آشنایی افراد، این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شد، اما حالا و بعد از چندین دوره، این حوزه به سمت اقتصادی سازی و تجاری سازی حرکت کرده است. امسال قصد  داریم محصولات تولید شده در این حوزه را بیشتر به مرحله فروش برسانیم تا زمینه جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه خیلی از کالاها در حوزه صنایع دستی کالای لوکس در نظر گرفته می شود، ادامه داد: تلاش کردیم این کالاها را از لوکس بودن خارج کنیم و با همکاری فعالان و هنرمندان در حوزه‌های مختلف مثل سفال این کالاها وجهه عمومی‌تر و در دسترس‌تری پیدا کنند.

آیین افتتاحیه این نمایشگاه، روز سه شنبه با حضور رییس جهاد دانشگاهی و غلامعلی حدادعادل برگزار می‌شود.

در پایان این مراسم از کتاب «زیست بوم فناوری‌های کشور» در حوزه نساجی، گردشگری و میراث فرهنگی رونمایی شد.