به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، محسن رضایی روز دوشنبه در نشست نسبت حکمرانی قرآنی و نظام مسائل کشور با بیان اینکه امروز درباره موافقت حماس سوال میشود و در پاسخ باید این نوع جنگ در غزه را بررسی کرد، اظهار داشت: در عرصه نبرد میدانی ما دو نوع جنگ انقلابی و جنگ کلاسیک داریم.
وی افزود: جنگ انقلابی سبکی از جنگ است که نوع اسلامی آن در ایران و غیراسلامی آن در ویتنام بوده است.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران در توضیح جنگ انقلابی بیان کرد: جنگ انقلابی دارای اصول و قواعد خاص خود است که هرجا بوده، توانسته موفقیتهای بزرگی برای جنگجویان انقلابی و مشکلات بسیاری برای طرف روبروی جنگ به وجود آورد. آنچه امروز در میدان نبرد غزه مشاهده میکنیم از نوع نبرد انقلابی است و به همین دلیل اسرائیل برای دستیابی به حماس، دیوانهوار غزه را بمباران میکند. آنچه
رضایی با تأکید بر اینکه حماس در مظلومترین شکل میجنگد، خاطرنشان کرد: نیروهای حماس و مردم غزه به مظلومترین شکل میجنگند چون محاصره هستند و این نوع، سختترین جنگ انقلابی است که با جنگ ۲۲ روزه و ۳۳ روزه و سرکوب داعش و جنگ عراق بسیار تفاوت دارد اما چون جنگ انقلابی است، احتمال پیروزی بالایی دارد.
در مدل حکمرانی، یادگیری باید به صورت فنی و نظری باشد
دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوا، در ابتدای نشست حکمرانی قرآنی، این مفهوم را از جنبههای مختلفی قابل پرداخت دانست و گفت: اینکه چه کسی صلاحیت حکومت دارد، موضوعی تاریخی و در اعتقادات بشریت ریشه دارد. در جامعه انقلابی هم باید مرز دقیق بین ارتباط خود و خدا تعیین شود.
رضایی بیان داشت: حکمرانی و ارتباط آن با قرآن بسیار مهم و لازم است و برای اینکه بعد از قرنها اسلام به صحنه حکمرانی بازگردد نیاز به بحث و بررسی فراوان درباره غنی شدن حکمرانی کشور است و امروز هم مردم کف جامعه بسیاری از مشکلات کشور راناشی از ضعف حکمرانی می دانند.
وی ادامه داد: بحث اول این است که اصلا حاکم کیست و چه کسی حق حکومت دارد. اسلام آمد و گفت هم خالق و هم پادشاه عالم خداست.گاهی انسان به خدا مغرور میشود، حتی در جامعه انقلابی ما هم بعضا این اتفاق میافتد و گاهی مرزبندی ها را گم میکنیم.
دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی قوا خاطرنشان کرد: در زمان آقای شاه آبادی جمع زیادی به ایشان مراجعه کردند و گفتند چرا این مشکلات و تورم و اینگونه مسائل بوجود آمده است و ایشان پاسخ دادند: زیرا که شما به خدا مغرور شده اید و از توانایی های خودتان استفاده نمی کنید. باید واژه های قرآن در خصوص امر حکمرانی را استخراج کرد. ۸۵ آیه قرآن به اطاعت اشاره دارد و ۱۸۵ آیه به تبعیت میپردازد لذا اطاعت و تبعیت و ارتباطشان بسیار مهم است، تبعیت به نوعی همان تنظیم گری و به معنای این است که منافع شخصی در جهت منافع ملی قرار بگیرد.
رضایی افزود: ادبیات حکمرانی که در قرآن مجید آمده، مفاهیم و واژهها و ادبیات آن باید مورد بررسی قرار گیرد. یکی از این واژهها (امر) است که در آیات مختلف قرآن آمده و باید درباره این موضوع که امری که تماما در اختیار خداست با مشورت چه نسبتی وجود دارد و یا میان اطاعت و تبعیت چه رابطهای وجود دارد، باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی بیان کرد: در جهان امروز حاکمان و سیاستمداران به این نتیجه رسیدهاند که باید انگیزههای ملی و شخصی را باهم هماهنگ کنند، چون سیاست بازار آزاد با شکست مواجه شده و باید سیاست تنظیمگری در پیش گرفته شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشریح مساله ولایت توضیح داد: مساله دیگر رابطه ولایت با حکمرانی است، آیا ولایت محدود به یک شخص است یا یک جریان رودخانه است؟ مقام معظم رهبری به بهترین شکل در چند سخنرانی مساله ولایت را باز کردهاند و در سایت شخصی ایشان این سخنرانی های ارزشمند موجود است.
رضایی ادامه داد: مقام معظم رهبری می فرمایند ولایت یعنی یکپارچگی و در هم تنیده شدن، که از واژه ریسمان آمده است و ولایت یعنی آحاد جامعه در هم تنیده و یکپارچه شوند و بعد می افزایند مساله وحدت در اسلام بسیار مهم است و ولایت برای تقویت وحدت است.
وی با اشاره به شیوه اداره جنگ تصریح کرد: ما در جنگ زیر سایه حضرت ولی عصر و بعد امام بودیم و این القاب و درجات معنی نداشت و بالاترین درجه ما برادر محسن برادر قاسم و برادر رحیم و نزد امام آقا محسن بود. نوعی حکمرانی خاص در سپاه در دوران دفاع مقدس حاکم بود و میبینیم که تاکنون در همان ریل حرکت و توسعه پیدا کرده و هر سال شاهد پیشرفت بوده است و از اشتباهات دولتمردان انحلال سازمان جهاد سازندگی است.
رضایی با یادآوری الگوی توسعه بومی برای هر کشور افزود: الگوی پیشرفت هر کشور مختص به خودش است و ما نمیتوانیم با راه فرانسه یا آمریکا و یا ژاپن پیشرفت کنیم البته میتوانیم از تجربه آنها استفاده کنیم که استفاده از دانش و تجربه لازمه پیشرفت است، اما هر کشوری راه پیشرفتش مختص خودش است.
وی ادامه داد: پیشنهاد میکنم به جز مباحث نظری و صرف جلسات، در زمینه های تجربی چه از تجارب خودمان و چه سایر الگوهای پیشرفت، شیوه های حکمرانی، بررسی و تجزیه و تحلیل شود.
دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصریح کرد: پس از من، فرماندهان دیگری آمدند و سپاه ریل خود را یافت و در آن حرکت کرد، برخی از چهرههای آنروزها از قدرتگیری سپاه ابراز نگرانی میکردند و درباره قدرتگیری سپاه به امام خمینی (ره) هشدار میدادند که امام خمینی (ره) تصریح کردند که سپاهیها فرزندان خود ما هستند.
رضایی گفت: مسیر توفنده سپاه با حمایت امام راحل ادامه یافت و اکنون این پرسش مطرح است که چرا در دیگر زمینهها نمیتوانیم پیشرفت کنیم، که حکمرانی باید به آن پاسخ دهد.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به مدل حکمرانی نباید راه کشورهای دیگر را رفت چون هر سرزمینی راه خاص خود را دارد، در کنار دانش تجربی دیگر کشورها باید راه خود را برویم. باید بدانیم اصول و قواعد حکمرانی در بخشهای موفق چه بوده است، آن را پیدا کرده و در بخشهای دیگر و در عرصه عمل به کار ببندیم.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران عنوان کرد: وقتی همه منتقد هم شویم، میدان خالی میماند و پیشنهاد میکنم در کنار مباحث نظری و پژوهشی، باید در حوزه تجربی هم اقدامات لازم انجام شود.
رضایی خاطرنشان کرد: در تمام طول جنگ فرماندهان، عنوانی جز برادر نداشتند و گاهی در حکمرانی بدیهیاتی مانند این بسیار مهم است.
وی اقناعپذیری را بُعد دیگری از مفهوم حکمرانی دانست و توضیح داد: در دوره جنگ برای هر تصمیمی چندین جلسه چند ساعته با سرداران برگزار میکردیم تا رزمندگان قانع شده و ابهامات آنها برطرف شود و پس از این جلسات و با آغاز نبرد، کسی عقبنشینی نمیکرد.
رضایی با تاکید بر اینکه کار تیمی، جمعی و اقناعی که در ابتدای انقلاب پررنگتر بود، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: ارتش ایران در دوران جنگ، برخلاف ارتش مقابل، شبها میجنگید، هرچند این جنگ در شب فرصت خوبی برای فرار و بهانهجویی و پنهان شدن بود اما رزمندگان چون قانع شده بودند، هرگز از جنگ و حمله فرار نمیکردند.
وی با اشاره به ضرورت قاعدهمندی در مباحث مربوط به حکمرانی گفت: موضوع مهم دیگر در این حوزه یادگیری هم به صورت فنی و هم نظری است که اثر معجزهآسایی نسبت به دانش نظری دارد که ضمن فهم در دانش نظری، مهارت هم میآموزد.
دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تصریح کرد: سیاستمداران و فرماندهان جنگ ما در دهه اول انقلاب از طریق یادگیری سیاست و نظامیگری آموزش دیدند و مسائل را آموختند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آسیبشناسی شرایط امروز کشور، گفت: با تغییر دولتها، سرمایه عظیم دانشی از مدیران و دولت به کنار میرود و به نسل بعد منتقل نمیشود. و باید اداره کشور را از صفر شروع کنیم.
سیاست زدگی و جناحبندی در بدنه مدیریتی کشور آسیبزاست
وی افزود: کارشناسان ما سیاسی هم شدهاند و از این نظر باید دقت کرد که بخش سیاسی در همکاری با دولت دخالت داده نشود، اما نباید این دانشی که برای رسیدن به آن سرمایهگذاری شده، کنار گذاشته شود.
رضایی تصریح کرد: در این دوران که ۳ قوه در اختیار انقلابیها است باید ۳ اقدام مهم را پیگیری کنیم اول تقویت برادری ها است و اینکه با یکدیگر حرف بزنیم و جلو سوء ظن ها را بگیریم. دوم مساله اخلاق است و میبینیم در ورزش و هنر و اقتصاد وسیاست دچار ضعف اخلاقی هستیم و برای نمونه در کشورهایی که به رفتار و فرهنگ در اقتصاد توجه شده پیشرفت هم بیشتر قابل توجه بوده است.
وی افزود: مساله سوم موضوع مادری است، کما اینکه اتفاقات سال گذشته ناشی از این است که ما نتوانستیم جایگاه و شانیت زن را به خوبی تبیین کنیم. جایگاه مادری به معنای صرف خانه داری نیست بلکه یک گنجینه عظیم اخلاقی - انسانی و حتی اجتماعی است و شان مادری باید جایگاه پیدا کند.
رضایی یادگیری و انتقال دانش تجربی به مدیران را بسیار مهم دانست و گفت: در کنار این موضوع، مشکل جناحبندی سیاسی هم وجود دارد که گاهی پیش میآید که مدیری پست خود را حفظ کرده اما حاضر به همکاری با دولت جدید نیست که باید برای این مهم هم چارهای اندیشید.
به گزارش ایرنا، دوره ششم از سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی، امروز دوشنبه - ۲۹ آبان ماه - با حضور محسن رضایی دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، حجتالاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس و علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه برگزار شد.