اراک - ایرنا - سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: کشت قراردادی در ۲۳۵ هزار و ۹۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی این استان در سال زراعی جاری هدفگذاری شد.

«وحید کریمی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کشت ۲۳۲ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم، یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار کلزا، ۷۰۰ هکتار گلرنگ و ۸۰۰ هکتار کاملینا امسال در زمین‌های کشاورزی استان مرکزی هدفگذاری شده‌است.

وی ادامه داد: کشت قراردادی سال گذشته در ۲۹ هزار و ۶۲۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی انجام شد و چهار هزار و ۱۳۹ کشاورز در قالب چهار هزار و ۲۳۷ قرارداد در این طرح شرکت کردند.

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: این استان سال گذشته در زمینه اجرای طرح کشاورزی قراردادی رتبه بیست و یکم را در سطح کشور به خود اختصاص داد.

کریمی اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و زیرساخت‌های مناسب برای اجرای کشاورزی قراردادی در محصولات گندم و دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا در تمامی زمین‌های آبی و دیم در سطح استان‌های کشور فراهم و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزان می‌توانند برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در زمین‌های کشاورزی به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و نسبت به روز رسانی و ثبت اطلاعات در سامانه جامع پهنه‌بندی کشاورزی اقدام کنند.

سرپرست اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین کشاورزان می‌توانند با نصب برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی توسط کشاورز، با استفاده از گوشی تلفن همراه و یا یارانه در اختیار و از طریق نشانی gtc.ir و Farm.mcinext.com و ثبت‌نام در برنامه کاربردی کشاورزی بر اساس کد ملی و شماره تلفن همراه خود در این طرح حضور یابند.

کریمی گفت: پرداخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال کمک هزینه حمل به ازای هر تن گندم تحویلی و صدور بیمه نامه با ۲۰ درصد تخفیف برای کشاورزانی که اقدام به کشت قراردادی می‌کنند توسط صندوق بیمه کشاورزی به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه کشاورز از جمله مزایای اجرای طرح کشاورزی قراردادی در زمین‌های کشاورزی استان مرکزی است.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.