به گزارش ایرنا، آیین گرامیداشت استاد توران مهرزاد با عنوان «بانوی مهر» به پاس هشت دهه فعالیت هنری این چهره پیشکسوت به همت گروه تولیدی مهرام، فرهنگسرای ارسباران و موسسه فرهنگی و هنری فرهیزش، یکشنبه- ۲۸ آبان ماه- در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
ایرج راد بازیگر و کارگردان تئاتر در این مراسم همکاری با توران مهرزاد در عرصه نمایش را یکی از افتخارات دوران حرفهای خود دانست و گفت: دو ساعت و ۱۰ دقیقه مصاحبه تصویری با ایشان در خانه تئاتر داشتیم و سعیمان بر این بود که حتی ثانیهای از صحبتهایشان حذف نشود، چرا که سخنان ایشان نکات مهمی درباره تاریخ تئاتر ایران در بر داشت.
وی اضافه کرد: از اینکه از چنین بزرگانی قدردانی میشود تشکر میکنم و باعث افتخار است که سپاسگزار بزرگان عرصه تئاتر کشور هستیم.
در ادامه حسن خجسته استاد دانشگاه و مدیر سابق رادیو اظهارداشت: من نمیدانم چرا این قدر رادیو را دوست دارم. بزرگداشت خانم مهرزاد بهانهای شد که اهالی رادیو دور هم جمع شوند و دیداری تازه کنند. ارتباط اهالی رادیو گرم و صمیمی است و به نظر من رادیو همچنان یک خانواده بزرگ و پرقدرت است.
خجسته گفت: بزرگان و قدیمیها ثروت هستند و ادب کردن در مقابلشان ذخیرهای معنوی برای خود فرد است. گاهی جوانترها غفلت دارند و متوجه اثر وضعی این غفلت نیستند. هر چه به بزرگان و پیشکسوتان احترام بیشتری بگذاریم، آثار بهتری در زندگی خود میبینیم. از برگزارکنندگان این نشست تشکر میکنم و از لطف خانم مهرزاد برای حضور در مراسم سپاسگزارم. همه اهالی رادیو به وجود ایشان مفتخریم.
بهزاد فراهانی بازیگر و کارگردان نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم بیان کرد: مکتبخانه میدان ارک بزرگانی همچون پرویز بهرام، ژاله علو و... را پرورش داده و افرادی در رادیو حضور داشتند که از تکتکشان میتوان آموخت اما همیشه یک اَبَربانو به نام توران مهرزاد در زمینه صدا حرف اول را میزد. آموزشی که ایشان نزد عبدالحسین نوشین دیدهاند، باعث این پختگی در صدایشان است.
وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای شاخص شاگردان نوشین منش و اخلاق حرفهای است، افزود: علت اینکه بچههای رادیو با وجود همه مشکلات در کنار هم هستند، توجه به عواطف و عشق است. این عشق به سادگی به وجود نیامده و معلمان دلسوز آن را ایجاد کردهاند. معلمانی که ما را با میکروفون آشنا کردند.
فراهانی بیان کرد: توران مهرزاد بانوی رشید تئاتر ایران است و از هفت سالگی روی صحنه تئاتر خوش درخشیده و توانسته گوی سبقت را از رقبای قَدَر برباید. بسیاری از بازیگران زن تلاش کردند به این جایگاه دست پیدا کنند اما بازیهای قدرتمند ایشان در سطح متفاوتی بود.
اسماعیل خلج بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر نیز در این آیین اظهارداشت: در سالهای دور تئاتر به نام تئاتر کسری در لالهزار بود که خانم مهرزاد هم در آنجا بازی میکردند. من دو نمایش «گناهکاران بیگناه» و «محاکمه» را در این سالن دیدم.
خلج گفت: سالها بعد سریال سازی در تلویزیون را آغاز کردم و به دلیل علاقهام به هنرمندان رادیو و تئاتر، برای بازی در این مجموعهها از آنان دعوت کردم. نخستین کارم «سایه همسایه» نام داشت که در فاصله سالهای ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ افتخار همکاری با خانم مهرزاد را داشتم. در این سریال ۱۳ قسمتی با بازیگران هم مشورت زیادی داشتیم. بزرگداشت خانم مهرزاد را به ایشان تبریک میگویم و از ملاقات دوباره با ایشان بسیار خوشحالم.
در بخش دیگری از این آیین نکوداشت نمایشی رادیویی با بازی میکائیل شهرستانی و شهین نجفزاده به قلم گووان مهر اسماعیلپور اجرا شد. تکنوازی پیانو توسط انوشیروان پویان و نمایش برشی از مستند «بانوی مهر» به روایت غزاله عربگل از دیگر بخشهای برنامه بود.
استاد توران مهرزاد از ۱۲ سالگی به درخواست عبدالحسین نوشین به کلاسهای آموزشی وی راه یافت و در دهه ۲۰ جزو شاگردان برگزیده و ممتاز این استاد نمایش بوده است. مهرزاد سالها زیر نظر بنیانگذار تئاتر نوین ایران و بانو لرتا در تئاتر فردوسی، سعدی و... با ستایش فراوان علاقهمندان هنر به اجرای نمایشهایی همچون ولپن، محتکر، مستنطق، سرگذشت و دهها اثر دیگر پرداخت.
مهرزاد در ادامه فعالیت هنری خود در سال ۱۳۳۶ با نمایشنامه قربانگاه عشق در نقش مقابل نصرتالله محتشم به رادیو این رسانه همهگیر وارد شد، همچنین سال ۱۳۳۸ فعالیت خود در بخش دوبله را آغاز کرد. زمان ورود وی به عرصه بازیگری در سینما به سال ۱۳۴۷ بازمیگردد و سال ۱۳۵۲ قاب تلویزیون را برای نقشآفرینی انتخاب کرد.
وی در طول سالها فعالیت هنری خود در سینما و تلویزیون با کارگردانهایی همچون جلال مقدم، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، اسماعیل خلج، ابراهیم حاتمیکیا، داوود میرباقری و... همکاری داشته است.