به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرائی روز دوشنبه در همایش «مرجعیت علمی» در کتابخانه ملی ایران با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در مرجعیت علمی اظهار داشت: در اداره مختلف امور، شاهد حضور و بروز دو رویکرد هستیم؛ یکی از آنها رویکرد نقطهای - خطی است که در آن هر دستگاهی برای تحقق اهداف خود، در تلاش فراوان است و بسیاری از دستگاهها در این رویکرد موفق هستند.
وی افزود: وقتی ارزشیابی درون دستگاهی و ارزیابی درونی هر دستگاه منتشر میشود، به طور هموم نمرات بالایی داریم اما وقتی به رابطه بین دستگاه خودمان و سایر دستگاههایی که در رابطه تکمیلی یا تمهیدی با ما قرار میگیرند، توجه میکنیم، متوجه ضعفمان میشویم.
صحرایی با بیان اینکه در مسیر پیشرفت هیچ یک از دستگاهها از یکدیگر بینیاز نیستند و نمیتوانند بدون پشتیبانی فرآیندی از یکدیگر، در نقطه غایی موفق شوند، افزود: اگر علم و تولید با هم پیوند نخورد، ما با علم خود مشکل ایجاد میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اشاره به وجود پژوهشگاههای متعدد در کشور، اظهار داشت: تعدد پژوهشگاهها در درون دستگاهها و تاکید بر استقلال آنها از دیگر دستگاههای پژوهشی نشاندهنده حاکمیت نگاه نقطهای و خطی است.
صحرایی با بیان اینکه در حوزه علم باید نگاه فرآیندی داشت، گفت: آموزش و پرورش باید نقش کلیدی در مرجعیت علمی پیدا کند.
وی با بیان اینکه طبق سند تحول بنیادین باید دانشآموزانی جهانیاندیش و وطندوست در آموزش و پرورش تربیت شوند، گفت: آموزش و پرورش در پایهگذاری مرجعیت علمی دو نقش جدی دارد؛ یکی از این نقش ها زمینهسازی و پایهگذاری مرجعیت علمی است زیرا این وزارتخانه وظیفه شناسایی و هدایت استعداد دانشآموزان، زمینهسازی برای کسب شایستگیهایی که مقدمه مرجعیت علمی هستند، را دارد.
صحرایی، روحیه اکتشاف و کنجکاوی، تفکر و اندیشهورزی، امیدواری و علاقه به پیشرفت کشور را از جنبههای زمینهسازی مرجعیت علمی بیان کرد و گفت: امکان ندارد که مرجعیت علمی پیدا کنیم ولی افراد یا تیمی که این کار را دنبال کردهاند، علاقه به پیشرفت کشور نداشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش بر تقویت پایههای زبانی دانشآموزان برای رسیدن به مرجعیت علمی تاکید کرد و با بیان اینکه ما در حال اجرای هفت کلان پروژه هستیم که امید داریم به مرجعیت علمی کمک کند، کلانپروژه اول را نظام جامع هدایت تحصیلی بیان کرد.
وی گفت: کشف استعداد و هدایت درست آن، راهبری پرونده رشدی تربیتی دانشآموزان بسیار اهمیت دارد؛ در این دولت ۳۲ مرکز مشاوره داشتیم و اکنون بیش از ۷۰۰ مرکز مشاوره برای کشف استعدادها داریم و این یک موضوع مهم است که بازنگری در محتوا داریم.
صحرائی کلانپروژه دوم را طرح شهاب «شناسایی و هدایت استعدادهای برتر» عنوان کرد و افزود: این کار مشترک با بنیاد ملی نخبگان هست تا دانشآموزان شناسایی شوند و معلمان با چک لیستهایی که در اختیار دارند، دانشآموزان خاص را شناسایی کنند که بعضی از آنان به تیزهوشان رفته و بعضی در مدارس عادی میمانند چون ما در کل کشور ۱۳۰ هزار دانشآموز تیزهوش و ۷۰۰ مدرسه تیزهوشان داریم؛ ولی این طرح باید به طور جدی احیا شود و معاونت علمی ریاست جمهوری در حال انجام این کار است که زمینه آن دو مطلب است. اول معلمی که بتواند اجرا کند دوم شبکه کردن این استعدادها است.
وزیر آموزش و پرورش کلانپروژه سوم را بحث محوریتبخشی به شایستگیهای پایه در برنامهریزی درسی نام برد و گفت: کسی که کتابی بنویسد که پیش از آن چهارچوب توسعه و پایه آن را تدوین نکرده باشد، آن کتاب بیمایه است و باید معلوم کند که فرد با آن کتاب به کجا برود.
وی برنامه فراگیر تقویت مهارتهای زبان فارسی را کلانپروژه چهارم عنوان کرد و افزود: در آزمونهایی که گرفته شده، وضعیت مهارت خواندن چندان مطلوب نیست و اگر مهارت خواندن قوی نباشد، مهارت استقلال، تفکر، خلاقیت و به کار بستن تضعیف میشود و در این موضوع، مسئله بسیار جدی ما مناطق دو زبانه کشور هستند؛ این کشور که چندین مرز دارد که زبان هیچکدام، فارسی نیست و پایه شناخت آنان ضعیف است؛ زبان پایه یادگیری است و درباره این مسئله چندین کار جدی را دنبال کردیم که یکی از آنها، کتابخانه کلاسی است که در سراسر کشور در حال آغاز شدن میباشد و تاکنون ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی موجود است.
صحرائی کلانپروژه پنجم را غنیسازی علمی و فناورانه برنامهها و فعالیتهای آموزشی بیان کرد و گفت: در سیاستی که به نام مدیریت متوازن توسعه رشتهها داریم ۵۰ درصد دانشآموزان را به سمت رشتههای مهارتی هدایت میکنیم و امسال ۱۰۰ هزار دانشآموز به هنرستان رفتند و مطمئن هستیم که بیکار نخواهند بود و پس از توسعه یافتن، به سمت درس خواندن برای شغلشان میروند.
وی افزود: این دانشآموزانی که در ادامه کارشان، درس میخوانند دانشآموزان ماهری هستند و دو دانش دارند؛ یک دانش چرایی و چیستی و دو دانش چگونگی دارند و دائما رشد میکنند که تقویت این مسیر بسیار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش به تصویب و معرفی المپیادهای جدید اشاره کرد و گفت: المپیادهای بیوتکنولوژی، مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد، حکمرانی، فناوریهای نوین و علوم هستهای، سواد رسانهای زمینههایی را برای دانشآموزانی که بیش از کتابهای درسی هستند فراهم میکند.
صحرائی یکی از کارهای جدید آموزش و پرورش را پژوهشسراها دانست و گفت: امروز ۶۵۳ پژوهشسرا در کشور فعال شدند که دانشآموزان برای کار کردن با دستگاهها حضور پیدا کنند و یاد بگیرند؛ در مدارس ما باید همیشه به سمت دانشگاهها و آزمایشگاهها باز باشد.
وی مسئله نهایی را توسعه همکاریهای بینالمللی عنوان کرد و برای سال آینده از میزبانی وزارت آموزش و پرورش از المپیاد جهانی فیزیک خبر داد گفت: این جایی هست که نمایش و تجلی مرجعیت علمی کشور خواهد بود؛ تاسیس المپیادهای مشترک با کشورهای حوزه آیسسکو و اسلامی مهم است؛ وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت ارشاد هر سه عضو آیسسکو هستند و وزارت آموزش و پرورش مسئول آن است؛ زمینه همکاری فوقالعاده بین کشورهای جهان اسلام وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش از برگزاری آزمونهای تشخیصی در پایان هر دوره تحصیلی از سال آینده خبر داد و گفت: در پایان هر دوره تحصیلی، یک پایش ملی خواهیم داشت که نقاط ضعف و قوت مشخص شده و راهکار و برنامه ویژه آن طراحی شود.
صحرائی در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که خروجی آموزش و پرورش، ورودی آموزش عالی شود، شتاب در مرجعیت علمی بیش از پیش خواهد بود.