تهران- ایرنا- نشست «به افق فلسطین، رو به افق تحول یا افقی کردن رسانه» به همت مرکز پژوهشی پارسای بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما با همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، جلال غفاری مدیر سابق شبکه افق، محمد آقاسی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد و عاطفه صادقی پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس و مدرس دانشگاه در نشست «به افق فلسطین، رو به افق تحول یا افقی کردن رسانه» درباره تغیرات اخیر برنامه به افق فلسطین به گفت‌وگو پرداختند.

تغییر حاشیه ساز

غفاری با بیان اینکه «افق باید برای فلسطین بتپد» از ضرورت پرداختن به مسئله فلسطین در رسانه ملی سخن گفت و افزود: باید از پنج سال پیش، شبکه افق همچنین برنامه‌ای برای فلسطین می‌گذاشت.

وی تغیر گروه برنامه ساز را امری عادی در برنامه‌سازی عنوان کرد و آن را حق مدیر شبکه دانست و گفت: این موضوع به شرطی باید باشد تا معنای سیاسی در ذهن مخاطب مخابره نکند.

آقاسی نیز با اشاره به اثر سوء این تغییر اظهارداشت: بعد از رفتن تیم برنامه ساز قبلی، یک مقاومت ذهنی در مخاطب شکل گرفت و پنداشت که گویی یک اتفاقی افتاده و اکنون پس از تغییر تیم برنامه، یک عده وقتی برنامه را می‌بینند، دیگر بعضی از پیام‌های برنامه را نادیده می‌گیرند.

صادقی نیز به این تغییر اعتراض داشت و معتقد بود این اتفاقات نشان می‌دهد برنامه در نسبت دیالکتیک با مخاطب دیده نمی‌شود و مدیران برنامه را در مالکیت خود می‌دانند.

وی افزود: به عنوان مخاطب با یک موضوعی به نام جا به جایی مواجهم؛ اصولا جابه‌جایی یک گروه رسانه‌ای که توانسته یک خاطره و یک حافظه جمعی را شکل دهد، آیا مجاز است که صرفا توسط مدیران صداوسیما صورت پذیرد؟

توفیق «به افق فلسطین» در جلب مخاطب

آقاسی مردم و ذائقه مردم را اولویت رسانه ملی بیان کرد و افزود: رسانه بدون مخاطب، حتی اگر حامل عالی‌ترین پیام ها باشد، فایده‌ای نخواهد داشت. باید رسانه‌ی منهای مردم را کنار بگذاریم..

وی از رشد رسانه‌های ذره‌ای در سال های اخیر گفت و با اشاره به تغییرات وسیع در سازوکار شکل گیری و تغییر افکار عمومی افزود به تبع این تغییرات گسترده در حوزه افکار عمومی، مختصات جدیدی برای برنامه‌سازی نیز به وجود می‌آید. مدیر سابق مرکز افکارسنجی ایسپا، که به عنوان مهمان نیز در برنامه به افق فلسطین حضور یافته است، برنامه به افق فلسطین را منطبق با این مختصات جدید در مقایسه با سایر برنامه‌های گفت‌وگو محور دانست و عملکرد این برنامه را در این زمینه مناسب ارزیابی کرده و از افزایش قابل توجه نگاه مثبت مردم ایران نسبت به مسئله‌ی مقاومت و فلسطین در مدت یک ماهه‌ی اخیر خبر داد.

جای یک کلان روایت خالی است

غفاری ضمن تاکید بر لزوم شکل گیری روایت و یک رویکرد کلان در قضیه فلسطین در صداوسیما گفت: در روایت های رسانه ای ما از فلسطین و غزه، عنصر احساس بر حماسه غلبه دارد و همواره المان های احساسی این اتفاقات بازنمایی میشود. تنفر از اسرائیل دروجود تک‌تک ایرانیان هست ولی این به یک روایت کلان توامان با حماسه تبدیل نشده است، این روایت کلان را باید شکل داد، نوشت و تلاش کرد این امر را از طریق تولید محتوا و اغنا جلو برد.

صادقی نیز با اشاره به شکست برنامه به افق فلسطین در خلق یک کلان روایت از جمهوری اسلامی ایران در خصوص آرمان فلسطین، با تاکید بر اهمیت شکل گیری یک کلان روایت جهانی اظهارداشت: اگر نتوانید برای این پیروزی‌های میدانی در ساحت عینی خودش تمهیدات نظری جدی داشته باشید، رسانه‌های رقیب، آن واقعیت و پیروزی مفهومی را از شما می‌گیرند.

در نشست «به افق فلسطین؛ رو به افق تحول یا افقی کردن رسانه؟» که توسط مرکز پژوهشی پارسا در محل خانه اندیشه ورزان ایران در ۲۸ آبان ماه برگزار شد، با پرسش این سوال که آیا این برنامه می‌تواند نمونه‌ای موفق از عملکرد رسانه ملی در موضوع مقاومت فلسطین قلمداد شده و الگویی مناسب برای برنامه‌سازی در دوران تحولی رسانه ملی قرار گیرد، به تشریح و بررسی این مسئله پرداخت.