قزوین - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: یک هزار و ۷۰۳ حلقه چاه غیرمجاز شناسنامه دار در این استان شناسایی شده که برروی مخازن آب‌های زیرمینی منطقه نیز اثرات منفی برجای گذاشته است.

سینا جمشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: در کنار این تعداد چاه‌های غیرمجاز، پنج هزار و ۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز دارای پروانه نیز در استان قزوین وجود دارد که مصارف آن در بخش کشاورزی، صنعت و شرب است.

وی با بیان اینکه همواره سودجویان درحال حفر چاه‌های غیرمجاز هستند، اظهار کرد: تعداد چاه‌های غیرمجاز با توجه به فعالیت غیرقانونی سودجوان همواره متغیر بوده و فعالیت این چاه‌ها هم آثار و اثرات منفی بر سفره های زیرمینی دارد.

جمشیدی به تغذیه منابع آب‌های زیرزمینی دشت قزوین از طریق رودخانه‌های سطحی اشاره کرد و گفت: با کاهش بارندگی و سپس روان آب‌ها، میزان نفوذپذیری آب به لایه‌های زیرین کاهش پیدا کرده و اثرات منفی بر منابع زیرمینی می‌گذارد.

به گفته این مسوول، دشت قزوین همه ساله با کاهش حجم بیشتری از مخازن آب‌های زیرزمینی روبرو است که در کنار توسعه نامتوازن و استفاده نادرست از آب، به پدیده فرونشست در مناطق مختلف این دشت منجر می‌شود.

جمشیدی، حوزه های کشاورزی و صنعتی را به ترتیب بیشترین تعداد مشترکان پرمصرف آب در استان قزوین برشمرد و تاکید کرد: برخی از صنایع مستقر در استان قزوین از دهه ۵۰ شکل گرفته‌اند و هنوز هیچگونه بازنگری در مصرف میزان انرژی خود هم ندارند که باید در این رابطه برنامه ریزی های لازم و دقیق به عمل آید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی اگرچه در حوزه مصرف بهینه آب پای کار بوده و روی این موضوع اهتمام دارد، اما استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری با درصد بسیار پایینی در استان فعال است که باید این مساله سرعت بیشتری به خود بگیرد.