تهران- ایرنا- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عمومی‌سازی و مردمی‌سازی را مهمترین رویکرد بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دانست و گفت: با به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های دولتی و همراهی سازمان‌های مردم نهاد به‌ دنبال تحقق این هدف هستیم.

به گزارش ایرنا، حامد علامتی با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهارداشت: قصه‌گویی در طول تاریخ مورد توجه بشر بوده است. به همین دلیل، قصه یکی از ابزارهای مهم اصلاح رفتار محسوب می‌شود.

وی گفت: قرآن کریم نیز به نیاز بشر و گرایش او به قصه توجه نشان داده و با تأکید بر علایق طبیعی انسان بسیاری از مباحث ظریف اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی را در قالب زیباترین داستان‌ها طرح می‌کند. خداوند متعال در سوره‌های متعدد قرآن کریم از طریق نقل داستان گذشتگان سعی در هدایت، تربیت و اصلاح رفتار بشر داشته است.

علامتی، راه‌اندازی و حمایت از ایجاد انجمن‌های تخصصی و باشگاه قصه‌گویان ایران، محافل و کرسی‌های قصه‌گویی و توجه بیشتر به گسترش فرهنگ قصه‌گویی در خانواده و محیط‌های آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های کانون برای عمومی و مردمی‌سازی قصه‌گویی برشمرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این‌که قصه‌گویی در شب یلدا همواره در فرهنگ کهن ایران مورد توجه مردم بوده است، تاکید کرد: کانون پرورش فکری همه‌ ساله با همین هدف جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را در روزهای پایانی آذر برگزار می‌کند و بی‌تردید ترویج این فرهنگ ارزشمند و تشویق خانواده‌ها به قصه‌گویی در این شب، قصه‌گویی را به یکی از بن‌مایه‌های اصلی گپ و ‌گعده‌ها و دورهمی‌ها و جذابیت‌بخشی به میهمانی‌های خانوادگی تبدیل خواهد کرد.

وی اظهارداشت: از سویی این جشنواره باعث ترویج فرهنگ ارج‌گذاری پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در خانواده خواهد شد به‌ شرطی که در کنار آن، آموزش این هنر به مادران و پدران و مربیان و مجریان قصه‌گو نیز در دستور کار همه نهادهای آموزشی و رسانه‌ها و صدا و سیما قرار بگیرد.

علامتی پس از خانواده، مدرسه را یکی از مهمترین نهادها برای ترویج قصه‌گویی معرفی کرد و گفت: این کار از دو جنبه یکی ایجاد جذابیت و تنوع در شیوه‌های آموزشی و دیگری اثرات تربیتی غیرمستقیم این هنر ارزشمند بر روی مخاطبان کودک و نوجوان باید مورد توجه و تاکید آموزش و پرورش و معلمان مدارس قرار بگیرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: این نهاد همواره انتظار داشته است که معلمان مدارس، بیشتر از این شیوه، در فرآیند آموزش کودکان و نوجوانان استفاده کنند و البته شمار معلمان قصه‌گو که در جشنواره قصه‌گویی شرکت می‌کنند نیز بیش از پیش افزایش پیدا کند. در این زمینه حتما نیازمند ارتباط و همکاری بیشتر وزارت آموزش و پرورش با کانون هستیم.

وی در ادامه بر اهمیت ترویج قصه‌گویی در دانشگاه‌ها به‌ ویژه در بین دانشجویان رشته‌های مرتبط با حوزه آموزش و تعلیم و تربیت از جمله پردیس‌ها و دانشگاه‌های فرهنگیان، مهدهای کودک، حوزه‌های علمیه و صدا و سیما تاکید و اعلام کرد که کانون در حوزه آموزش مربیان قصه‌گویی آمادگی دارد تجربه‌های آموزشی خود را در اختیار نهادها و سازمان‌های مختلف قرار دهد.

علامتی همچنین تولید محتوا و گزاره‌های خبری و رسانه‌ای را در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی با اهمیت عنوان کرد و به‌ویژه از رسانه ملی درخواست کرد به‌منظور عمومی‌سازی و مردمی‌سازی بیشتر این هنر، اهتمام افزون‌تری به قصه‌گویی در برنامه‌سازی‌ها، بخش‌های خبری و رادیو و تلویزیون، پخش زنده رویدادهای قصه‌گویی، همچنین تربیت مجریان قصه‌گوی برنامه‌ها از خود نشان دهد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه قصه‌گویی به‌عنوان میراث نامحسوس ملی ثبت شده است از تلاش‌های کانون برای ثبت جهانی قصه‌گویی خبر داد و گفت: از این راه حتما رفت‌وآمدهای قصه‌گویان ایرانی و خارجی به کشورهای یکدیگر بیشتر خواهد شد و این امر به حضور تعداد بیشتری از قصه‌گویان مطرح جهان در جشنواره قصه‌گویی کمک خواهد کرد.

مرحله پایانی بیست‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی ‌قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی در روزهای پایانی آذر ۱۴۰۲ برپا می‌شود که هم‌اکنون جشنواره‌های استانی در ۳۱ استان کشور در حال برگزاری است.