مشهد-ایرنا-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کرونا شهامت و شجاعتی که جامعه پرستاری ما نشان داد زبانزد دنیا شد به طوری که هیچ بیماری روی زمین نماند و هیچ پرستاری از شیفت خود کنار نرفت.

به گزارش ایرنا، بهرام عین اللهی روز سه شنبه در آیین بزرگداشت مقام پرستاری در حرم مطهر امام رضا (ع) افزود:پرستاری یک شغل عادی نیست و هدف اصلی شاغلان این حرفه کسب رضایت خداوند است و بعد معنوی آن بر دیگر بخش های آن برتری دارد و پرستاری یک شغل معنوی است و می توان فعالان این حوزه را روحانیان عرصه سلامت دانست.

وی ادامه داد: پرستاران نقش مهمی در مسیر انقلاب داشته اند و در زمینه پیشرفت این نهضت وظایف سنگینی را بر دوش کشیده اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:هر فردی شغل پرستاری را انتخاب کرده باید اطلاعات خود را به‌روز کند. کسب دانش و مهارت به‌روز و تلاش و کوشش از وظایف ماست. تلاش مستمر، پژوهش و آشنایی با مهارت‌های جدید مهم است و باید در خصوص بیماری ها پژوهش کرد همچنین دقت و احساس مسوولیت نکته مهمی است یعنی وقتی بیماری به ما سپرده می‌شود ما در مقابل وی مسوول هستیم.

عین‌اللهی با اشاره به این که باید به عواطف و احساسات بیمار توجه کرد افزود:هر انسانی جسمی و روحی دارد و پرستار نباید تنها به جسم بیمار نگاه کند او را به شکل یک ماشین ببیند چرا که انسان دارای عواطف و روح است از این رو محبت، توجه و روحیه دادن شما پرستاران در بهبود بیماری بیماران موثر است.

وی اضافه کرد: توجه به اعتقادات بیمار نیز مهم است. ما غنی از ارزش‌های اسلامی هستیم. هیچ جایی در دنیا به اندازه ما غنی نیست و برای ما باعث شرم است که حتی مُهر در اختیار بیمار نگذاریم چون وقتی انسان بیمار می‌شود بیشتر به خدا نزدیک می‌شود و توجه به مسایل مذهبی بیمار از جمله نماز مهم است و در هیچ شرایطی مجاز نیستیم مسایل شرعی را رعایت نکنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آمورش پزشکی گفت: باید با بستگان بیمار برخورد مناسب داشت همچنین امیدواری و امیدبخشی به بیمار مهم بوده است و به هیچ وجه نباید بی‌مهابا مشکل بیمار را به وی گفت بلکه باید این مسایل را به تدریج بیان کرد.

عین اللهی تاکید کرد: حفظ اسرار بیمار نیز مساله مهمی است و شما پرستاران محرم اسرار بیمار هستید و حق ندارید اسرار بیمار را فاش کنید.

وی افزود: روایات مختلفی از ائمه اطهار(س) در خصوص جایگاه مراقبت و پرستاری از بیماران بیان شده است که همه آنها نشان از جایگاه والا پرستاران دارد.

او با اشاره به رشادت های پرستاران در دوران دفاع مقدس و دوران سخت کرونا اظهار کرد: پرستاران با از خود گذشتگی در این ایام تاریخ ساز شدند و کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشتند.

یه گزارش ایرنا هزار نفر از پرستاران منتخب کشور در این آیین حضور داشتند.