تهران- ایرنا- کتاب "فلور مصور رشته کوه‌های البرز" به عنوان یک منبع ارزشمند برای مطالعات گیاهی به قلم متخصصان گیاه شناسی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، به زبان انگلیسی منتشر شد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، رشته کوه‌های البرز یکی از مناطق داغ (Hotspot) باارزش از نظر تنوع زیستی و اندمیسم در دنیاست. این سلسله کوه ها زیستگاه بیش از ۳ هزار گونه گیاهان آوندی هستند. در این کتاب که به فلور غنی این کوه ها پرداخته است، در مجموع شرح مختصری به همراه پراکنش و تصاویر رنگی از ۱۵۸۴ گونه گیاهی متعلق به ۶۴۷ جنس و ۱۱۷ خانواده ارایه شده است.

این کتاب حدودا نیمی از تنوع فلوری البرز را پوشش می دهد. با توجه به اینکه فلور ایران دربرگیرنده نزدیک به ۸ هزار گونه گیاهی است، کتاب حاضر توانست نزدیک به ۲۰ درصد کل گونه های گیاهی ایران را در خود جای دهد. این کتاب به معرفی گیاهان رشته کوه البرز در محدوده استان های گلستان، مازندران، گیلان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان پرداخته است.

در ۶۰۰ صفحه این کتاب گونه های گیاهی از رویشگاه های متنوعی از دامنه های جنوبی البرز در حاشیه کویر تا ارتفاعات آلپی البرز و جنگل های هیرکانی در دامنه های شمالی البرز را پوشش داده است و از این نظر یکی از کامل ترین منابع موجود برای شناخت گیاهان این مناطق شده است. این کتاب منبع کاربردی برای شناخت گیاهان ایران است و محققان در رشته های گیاه شناسی، کشاورزی و داروسازی و نیز طبیعت گردان می توانند از آن استفاده کنند.

این اثر ارزشمند حاصل تلاش تحقیقاتی حدود ۲۰ ساله، امیر طالبی از متخصصان گیاه شناسی بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و جلیل نوروزی محقق دانشگاه وین اتریش است که چکیده ای از نتیجه سال ها فعالیت های میدانی، گردآوری نمونه هرباریومی، اطلاعات بیوجغرافیایی و تهیه عکس از فلور غنی رشته کوههای البرز را ارائه کرده است.

هرباریوم مجموعه‌ای از گیاهان خشک و حفظ شده و اطلاعات مربوط به آن‌ها است که برای مطالعات علمی استفاده می‌شود.

با توجه به کمبود منابع مصور گیاه شناسی مشابه که دارای ساختاری با استانداردهای بین المللی باشند، این کتاب تماما به زبان انگلیسی (در عین حال بسیار روان و قابل استفاده برای عموم) تهیه شده تا قابلیت استفاده توسط علاقه مندان و محققان دیگر کشورها را نیز داشته باشد و از سویی بتواند نقشی در فرایند ارائه علمی و شناساندن تنوع زیستی ایران در سطح بین المللی و جذب گردشگران حوزه طبیعت به کشور را داشته باشد.