تهران-ایرنا- نمایندگان ۶ سازمان کمک های بشردوستانه در دیدار با مشاور امنیت ملی آمریکا، آتش بس را تنها گزینه عملی و قابل اجرا برای کمک به فلسطینی ها در غزه عنوان کردند؛ خواسته‌ای که با مخالفت جیک سالیوان مواجه شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای پولیتیکو در گزارشی اختصاصی به دیدار خصوصی این گروه های بشردوست با سالیوان پرداخت و به نقل از دو نفر از افراد آگاه از این مذاکرات، نوشت: هدف از این نشست بررسی راه هایی برای کاستن از درد و رنج فلسطینی ها در غزه بود.

این تارنمای آمریکایی افزود: درخواست این گروه ها برای مذاکره با سالیوان به منظور ابراز دیدگاه های شان درباره این موضوع بود که تنها با اجرای آتش بس بین (رژیم) اسرائیل و حماس، می توان امنیت کافی را برای انتقال کمک ها به افراد نیازمند ایجاد کرد.

اما سالیوان با تکرار موضع دولت آمریکا گفت آتش بس، گزینه مورد نظر نیست و از این رو، مذاکرات را به سمت بحث بر سر اقدامات دیگری که دولت آمریکا می تواند دنبال کند، تغییر داد.

به گفته یکی از افراد آگاه از این نشست، تیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به دنبال راه حل های کوتاه مدت برای بهبود اوضاع انسانی در منطقه تحت محاصره حماس در غزه است.

پولیتیکو نوشت کاخ سفید از پاسخ فوری به درخواست این نشریه برای اظهارنظر درباره این نشست خودداری کرد.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز گذشته مدعی شد که دولت متبوعش همچنیان به دنبال «افزایش جریان کمک های انسان دوستانه»، «حمایت از پیروی از قوانین بین المللی» و «وقفه انسان دوستانه درگیری ها به منظور کمک و انتقال کمک ها به افراد آسیب دیده است». وی همچنین خاطرنشان کرد که توافق بر سر وقفه در درگیری ها به منظور آزادی اسرا به پایان نزدیک است اما «تا وقتی همه چیز انجام نشده، اقدامی انجام نشده است».

به نوشته پولیتیکو نشست گروه های بشردوست با سالیوان، همزمان در لحظه حساسی برای دولت بایدن انجام شده که با افزایش انتقادها به دلیل واکنش واشنگتن به اوضاع انسانی در غزه مواجه است.

این درحالیست که اوضاع برای گروه های امدادگر در غزه بسیار رقت بار است. فقط سازمان ملل بیش از ۱۰۰ نیروی امدادگر خود را در غزه از دست داده است.

سازمان های بشردوستانه می گویند آنها سوخت و مایحتاج لازم برای مداوای مجروحان را در اختیار ندارند.

گروه های حاضر در این نشست -که ۴۵ دقیقه طول کشید- همچنین درباره مسیرهای جایگزین برای انتقال کمک ها به غزه صحبت کردند. آنها انتقال مواد غذایی و سایر کمک ها از طریق مسیرهای دریایی یا مرز کرم شالوم را که از جنوب شرقی منطقه غزه عبور می کند، خواستار شدند.

یکی از افراد آگاه از مذاکرات این نشست گفت: این مسیر بسیار بهتر است و می توان آن را در کنار نقطه عبور کنونی در گذرگاه رفح باز کرد.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین نیاز به یک کانال رفع منازعه را مطرح کردند که به سازمان‌های بشردوستانه اجازه می‌دهد تا با امنیت بیشتری فعالیت کنند.

یکی دیگر از موارد بحث شده در این نشست، انتقال آب به فلسطینیان بود و یکی از گروه ها توضیح داد که چگونه نیمی از شبکه های آب زیرزمینی بالادستی تخریب شده است و وضعیت شبکه های زیرزمینی پایین دستی احتمالاً در وضعیت بدتری قرار دارد. این سازمان ها خاطرنشان کردند که تضمین دسترسی به خدمات اساسی مانند آب، یک عنصر اساسی در قوانین بشردوستانه بین المللی است.

پولیتیکو نوشت: شرکت کنندگان در این نشست جزئیات واکنش سالیوان را بیان نکردند و معلوم نیست که آیا او دیدگاه این گروه ها را در سیاست دولت لحاظ خواهد کرد یا خیر.

دولت آمریکا مدعی است که به طورمناسبی از ابتدا بر مسائل انسان دوستانه متمرکز بوده و بایدن شخصا در تضمین ورود روزانه ۱۰۰ کامیون حامل موادغذایی، آب، سوخت و مایجتاج پزشکی مشارکت داشته است.