تهران- ایرنا- نخست وزیر ژاپن با صدور دستور اقدامات لازم و آماده‌باش برای شرایط غیرمنتظره در پی پرتاب ماهواره موشکی کره شمالی، اعلام کرد که پدافند هوایی توکیو آماده اقدام مقتضی است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن گفت: سامانه‌های دفاعی ژاپن از جمله ناوشکن‌های Aegis و موشک‌های دفاع هوایی PAC-۳ در صورتیکه هرگونه شرایط غیرمنتظره‌ اتفاق بیفتد فعال خواهند شد.
وی همچنین افزود: پرتاب ماهواره موشکی کره شمالی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
کشیدا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: هدف پرتاب این ماهواره نه تنها استفاده از تکنولوژی موشکی بالستیک است که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و بر امنیت ملی ما نیز تاثیر دارد.
براساس گفته‌های نخست وزیر ژاپن، توکیو به همکاری با آمریکا برای جمع‌آوری و تحلیل تمامی اطلاعات و همکاری سه‌جانبه با کره جنوبی و آمریکا ادامه خواهد داد.
کره شمالی گارد ساحلی ژاپن را از برنامه پرتاب موشک ماهواره‌ای خود از ۲۲ نوامبر (اول آذر) تا اول دسامبر (۱۰ آذر) مطلع کرده است.
شین وون سیک وزیر دفاع کره جنوبی روز یکشنبه ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) درباره احتمال پرتاب موشک ماهواره‌ای اکتشافی کره شمالی طی هفته آینده و تا انتهای ماه جاری میلادی هشدار داده بود.
پیونگ‌یانگ دو پرتاب ناموفق موشک‌های بالستیک را در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) و اوت (مرداد شهریور ) انجام داده بود و قرار بود سومین پرتابش را در ماه اکتبر (مهر/ آبان) انجام دهد که انجام نشد.