شیراز – ایرنا – نویسنده "فرهنگ فیلم‌نامه" و مترجم ۲۷ کتاب فیلمنامه‌نویسی معتقد است که مساله تولیدات سینمایی امروز کشور "تولید فکر" است و اگر کمتر شاهد تولید فیلمنامه‌های خوب هستیم به دلیل سختی و پیچیدگی آن است.

محمد گذر آبادی در سفر به شیراز پس از دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به خبرنگار ایرنا گفت: فیلم نامه نویسی نوعی "جراحی مغز" به شمار می‌رود و تولید محتوا برای هنرآموزان دشوارتر از بخش‌های عملی حوزه سینما است.

وی اظهار کرد: اکنون از نظر تجهیزات و وجود متخصصان بخش‌های مختلف تولید یک فیلم یا اثر سینمایی دستمان باز است اما در تولید فکر و تبدیل ایده به فیلمنامه با مشکل مواجه هستیم.

این فیلمنامه نویس ادامه داد: در زمینه تولید فیلمنامه، پس از تجربه شیوه‌های مختلف آموزش فیلم‌نامه نویسی به صورت تئوری و عملی، تشکیل تیم‌های فیلم‌نامه نویسی و آموزش در این قالب را با همکاری سینما جوانان کلید زده‌ایم و فارس دومین استان میزبان این طرح است.

گذرآبادی توضیح داد: در این قالب تیم های نویسندگی تشکیل می‌شود و هنرآموزان در ابتدا فعالیت گروهی را یاد می‌گیرند و سپس از دل این تیم‌ها تولید فیلم‌نامه می‌شود و به اجرا می‌رسد.

نویسنده "فرهنگ فیلم‌نامه" یادآور شد: آموزش فیلم‌نامه نویسی به این سبک در شهرکرد اجرایی شد و نتایج "فوقالعاده‌ای" به دنبال داشت و با دعوت انجمن سینما جوانان فارس و احساس نیاز در این زمینه، فعالیت تیم‌ها از امروز در فارس نیز آغاز شد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای فارس تشکیل تیم‌ها از نظر کمی بسیار خوب بود اما از نظر ایده با مشکل مواجه هستیم.

گذرآبادی با اشاره به نگاه مثبت و قول مساعد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای همکاری در این زمینه، گفت: بهترین اتفاق فارس در این خصوص توافقی است که به طور کلی بین هنرمندان و مسئولان برای تولید متن وجود دارد.

دارنده جایزه قلم زرین در ۲ دوره و تندیس بهترین تالیف، با توضیح ۶ گام فیلم‌نامه‌نویسی، توضیح داد: اگر فرآیند ایده تا فیلمنامه گام به گام طی شود هنراموزان نیز احساس می کنند که مسیر مشخصی را طی کرده و باز میتوانند آن را تکرار کنند و البته این مسیر باید در ابتدا تعریف‌شده و الگومند باشد.

محمد گذرآبادی نویسنده کتاب " فرهنگ فیلمنامه" و برنده تندیس بهترین تالیف در پنجمین دورهٔ «جایزه کتاب سال سینما» و ۲ بار قلم زرین در سال‌های ۸۶ و ۹۰ است. او مترجم ۱۰ عنوان کتاب روانشناسی، هفت عنوان ادبیات و ۲۷ عنوان کتاب شناخته شده فیلمنامه‌نویسی است.