تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره شرکت ملی پست ایران گفت: با همکاری شرکت‌های دانش بنیان صندوق‌های پستی هوشمند در ۵۰ نقطه کشور پیاده سازی شده است؛ هدفگذاری ما ایجاد صندوق پستی هوشمند در هزار نقطه مختلف از کشور است.

به گزارش ایرنا، مهدی چمن زاد در گفت‌وگو با «روی خط اقتصاد» اظهار داشت: سرانه استفاده از خدمات پستی یکی از شاخص‌های مهم در توسعه یافتگی کشورها است. در کشورهای توسعه یافته هر شهروند سالانه ۶۰۰ بار از خدمت پستی استفاده می‌کند. شاید جالب توجه باشد که این عدد در کشور ما برای هر نفر معادل ۱۰ خدمت پستی است.

وی افزود: خدمات پستی شامل تمام فعالیت‌هایی است که در صنعت پستی ارایه می‌شود. انتقال کالا و یا مواد غذایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر نیز زیر مجموعه خدمات پستی است.

چمنزار گفت: در ۵ سال اخیر اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک رشد خوبی داشته و شرکت ملی پست هم در این راستا اقدامات خوبی داشته است. سهم شرکت ملی پست از ارسال و مراسلات ۱۵ درصد است و بخش خصوصی ۲ درصد این نقل و انتقال‌ها را بر عهده دارد.

وی درباره ویژگی‌های صندوق‌های پستی هوشمند گفت: صندوق هوشمند پستی در هزار نقطه کشور مثل متروها، دانشگاه‌ها، اداره‌های دولتی، دفاتر پلیس+۱۰ و مجتمع‌های بزرگ مسکونی نصب خواهند شد. این صندوق‌ها قابلیت دریافت و توزیع مرسوله خواهند داشت. فرد از طریق یک سامانه و پلتفرم می‌تواند صندوق را برای خود اختیار کند و اعلام کن کالای خریداری شده به این صندوق هوشمند تحویل شود و در هر ساعت از شبانه‌روز امکان برداشت کالا را داشته باشد. هزینه حمل و نقل در این شیوه کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست گفت: با همکاری شرکت‌های دانش بنیان صندوق‌های پستی هوشمند در ۵۰ نقطه کشور پیاده سازی شده است و هدف‌گذاری ما ایجاد صندوق پستی هوشمند در هزار نقطه مختلف کشور است. اگر در سال اول بتوانیم ۲۰ تا ۳۰ درصد این صندوق‌ها را نصب کنیم و مردم استقبال خوبی داشته باید طی ۲ تا ۳ سال طرح به صورت کلی اجرا خواهد شد.

این صندوق‌ها کاملاً ایرانی و توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است. هزینه نصب این صندوق‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر و یا بیشتر از تعرفه‌های معمول خدمات پستی است.