لندن – ایرنا – «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) میزبان هیاتی دیپلماتیک از کشورهای اسلامی و عرب‌زبان در لندن بود تا درباره توافق اخیر میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی برای توقف درگیری‌ها در غزه رایزنی کنند.

به گزارش ایرنا، در این نشست روسای دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی، اردن، مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین، ترکیه، اندونزی، نیجریه و همچنین دبیرکل اتحادیه عرب و سفیر قطر در جلسه امروز حضور داشتند.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای نوشت دیوید کامرون، بر اهمیت انتقال سوخت بیشتر به نوار غزه تاکید کرد تا سازمان‌های بشردوستانه بتوانند بدون هیچ مانعی کار نجات جان غیرنظامیان را پیگیری کنند.

وی همچنین درباره «تقویت تلاش‌های دیپلماتیک برای تحقق راه‌حل دو دولتی که امنیت را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تامین می‌کند، رایزنی و محکومیت بریتانیا در مورد افزایش خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری را تکرار کرد.»

بر اساس این بیانیه، کامرون بر موضع انگلیس نسبت به جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه از جمله در لبنان و یمن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: توافقی که شب گذشته حاصل شد، فرصت مهمی را برای خروج اسرا و کمک‌های بیشتر به غزه برای کمک به مردم فلسطین فراهم کرده است.

وی افزود: ما امروز در مورد چگونگی استفاده از این گام رو به جلو، برای ایجاد آینده‌ای صلح آمیز که امنیت اسرائیل و همچنین صلح و ثبات برای مردم فلسطین را تامین کند، بحث کردیم.

به گزارش منابع خبری، دیپلمات‌های کشورهای اسلامی در نشست امروز تاکید داشتند که انگلیس باید گام‌های جدی‌تری را برای پاسخگویی رژیم صهیونیستی در قبال جنایات علیه مردم فلسطین بردارد.

پتریک وینتور سردبیر گروه سیاسی گاردین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که وزرای امور خارجه کشورهای عربی از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت چهار روزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آنها آزاد خواهند شد. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

بر اساس این توافق، حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم اسرائیل طی چهار روز آتش بس در جنوب و شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ متوقف خواهد شد و تل آویو متعهد شده است که به هیچ فردی در همه مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و مردم آزادی عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح الدین را خواهند داشت.

این آتش ‌بس ورود تعداد بیشتری از کاروان‌ های بشردوستانه و کمک‌ های امدادی به غزه از جمله سوخت تعیین ‌شده برای نیازهای بشردوستانه را امکان پذیر ساخته است.