شیراز – ایرنا – تیم ملی المپیاد ستاره‌شناسی ایران موفق شد در۲۰۲۳ OWAO روسیه ۶ مدال طلا کسب کند،  دانش‌آموز شیرازی کلاس دهم یکی از اعضای این تیم پرستاره بود که نشان خوش رنگ این المپیاد را به گردن آویحت.

محمدمهدی کشاورز روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: برای مطالعه محدودیتی برای خود ایجاد نمی‌کنم و تنها راهی را انتخاب می‌کنم که با آن راحت باشم.

او افزود: در مطالعات غیر درسی و همین‌طور تحصیلی برنامه‌ریزی محدودکننده‌ای نداشتم و سبکی را در پیش می‌گرفتم که از مطالعه لذت ببرم.

کشاورز ادامه داد: با توجه به اینکه به دلیل عضویت در تیم ملی ستاره‌شناسی از حضور در کلاسهای مدرسه معافیت دارم، روزانه حدود ۶ و نیم ساعت از وقتم را صرف مطالعه می‌کنم.

توصیه‌ای از قهرمان علمی جهان: تفریحِ کنترل شده حذف نشود

کشاورز گفت: در تمام دوره تحصیلی ابتدا یک بار به طور دقیق و سپس مرور و حل مساله می‌کردم.

این قهرمان ستاره‌شناسی افزود: با این حال هیچگاه تفریح را از زندگی حذف نکردم چرا که بازدهی مطالعه را افزایش می‌دهد.

کشاورز با بیان اینکه البته تفریح باید کنترل شده و به اندازه باشد، اظهار کرد: به دیگران هم توصیه می‌کنم از تفریح غافل نشوند.

تولد یک ستاره از فرهنگسرای نجوم شیراز

قهرمان المپیاد ستاره‌شناسی جهان گفت: علاقه من به نجوم از پنج‌ سالگی‌ام شکل گرفت، جایی که فرهنگسرای نجوم میدان "معلم" شیراز من را جذب و به این رشته علاقمند کرد.

او ادامه داد: در این زمینه مطالعاتی داشتم تا اینکه پوستر المپیاد ستاره‌شناسی را در یکی از گروه‌های تحصیلی مدرسه دیدم و به این سو سوق پیدا کردم و با ۲ سال مطالعه موفق شدم پذیرفته و به تیم ملی راه یابم.

استعداد فرزندم را از کودکی شناختم

محمدجواد کشاورز پدر قهرمان شیرازی ستاره‌شناسی جهان نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: از همان کودکی متوجه استعداد علمی فرزندم شدیم؛ او بیش از آنکه به کتابهای کودک علاقمند باشد از ما درخواست خرید دایره‌المعارف‌های مختلف را داشت.

او یادآور شد: یکبار در سفری که کودکی محمد مهدی به مشهد داشتیم، بر اساس کیلومتر طی شده، تعداد چرخش چرخ‌های اتومبیل را محاسبه کرده بود و ما متوجه علاقه او به حوزه‌های علمی ریاضی شدیم.

به گفته پدر، محمد مهدی کشاورز پایه چهارم ابتدایی را جهشی خوانده و با پذیرش در مدرسه تیزهوشان، مقطع متوسطه اول را در "شهید دستغیب" شیراز تحصیل کرده است.

او اضافه کرد: با اینکه بیشتر دانش آموزان راه‌یافته به المپیاد جهانی در پایه دهم وارد المپیاد می‌شوند اما محمد مهدی از نهم این مسیر را با موفقیت آغاز کرد

دومین المپیاد جهانی ستاره‌ شناسی OWAO ۲۰۲۳ بامیزبانی روسیه به صورت حضوری و آنلاین ازتاریخ ۲۲ تا ۳۰ آبان سال جاری در شهر سوچی روسیه برگزار شد.