به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این نشست که عصر روز چهارشنبه( یکم آذرماه) همزمان با انتشار ماهنامه تخصصی نمایش (ویژه نامه دراماتورژی ) برگزار شد افرادی مانند حمیدرضا افشار، منصور براهیمی، محمد رضا خاکی، رامتین شهبازی، بهزاد صدیقی، نرگس یزدی به صورت وبیناری با مایکل مارک چمرز درباره دراماتورژی به مباحثه نشستند.
مایکل مارک چمرز استاد دانشگاه سنتاکروز، بنیانگذار دوره دراماتورژی در دانشگاه کارنگی ملن و مولف کتابهای گوست لایت (راهنمای مقدماتی برای دراماتورژی) و دراماتورژی سیستمیک درخصوص دراماتورژی با در نظر گرفتن تحولات نوین در تئاتر و اجرا به ویژه تحولات مرتبط با تکنولوژی دیجیتال سخن گفت.
چمرز با تاکید برمفهوم حضور و بسط معنای آن در عصر جدید تصریح کرد: حضور صرفاً محدود به حضور فیزیکی نیست.
او همچنین در خصوص نگرانی برخی هنرمندان از گنجاندن تکنولوژی در اجرا در آمریکا از سویی و تاکید برخی دیگر از هنرمندان و کمپانیها بر بهرهگیری از تکنولوژی در اجرا و نوآوریهای آنها در چنین اجراهایی صحبت کرد و بر اهمیت دراماتورژی در این آثار تاکید کرد.
در ادامه این وبینار تخصصی، مایکل مارک چمرز ضمن پاسخ گویی به پرسش های شرکت کنندگان به شرح تجربه ورزیهای خود با دانشجویان رشته دراماتورژی و دورههای میدیاتورژی در دانشگاه سنتا کروز پرداخت و از اهمیت تاثیر این تجربهورزیها سخن گفت.
نرگس یزدی مترجم کتاب های گوست لایت و دراماتورژی سیستمیک نیز در ادامه با بیان اینکه دراماتورژی در گستره زندگی فراتر از تئاتر به ایفای نقش میپردازد، افزود: به منظور کاهش فاصلهای که با جایگاه مطلوب در مسئله دراماتورژی داریم، در تلاشیم رشته دراماتورژی را در دانشگاه راه اندازی کنیم و با همکاری با اساتید و صاحبنظران این حوزه در جهان و نیز دراماتورژهای مطرح در جهان مسیر درستی را برای علاقهمندان این رشته بگشاییم. تا پیش از تحقق این امر، برگزاری دوره ها و نشست ها با این افراد و تبادل نظر به نحوی که در این جلسه روی داد، به ما اطمینان میبخشد در مسیر صحیحی به پیش می رویم.