یاسوج-ایرنا- مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کاربردهای کرم "میل ورم" بسیار زیاد است اگرچه می توان استفاده بهینه از این سوسک در مزارع پرورش طیور و پرندگان و آبزیان در استان را داشته باشیم.

میل ورم یا Mealworm به اسم کرم "میل ورم" درکشور شناخته شده که در واقع میل ورم، لارو حشره ای (کرم) نوعی سوسک به نام سوسک تاریکی است و این حشره در بستری از سبوس گندم، و بعضا جو پرک و سبوس دیگر غلات، پرورش و تکثیر می یابد و عاری از هر گونه میکروب یا عوامل بیماری زا برای انسان ها است.

"عیسی کریمی" روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: کهگیلویه وبویراحمد که یکی از قطب های پرورش ماهیان سردآبی است که با پرورش کرم میل ورم و استفاده از آنها در مزارع پرورش ماهی، زمان برداشت ماهی از ۹ ماه به ۶ ماه کاهش یافته و در طول سال ۲ مرحله می توان پرورش ماهی در مزارع داشته باشیم.

کریمی ادامه داد: در پرورش مرغ بومی، استفاده از این تولید(کرم میل ورم) کمک زیادی به جامعه روستایی ما می کند چرا که برداشت از مرغ بومی حداکثر تا ۷ ماه طول می کشد اما استفاده از میل ورم برای غذای مرغ های محلی، زمان بهره برداری از مرغ های محلی را به سه ماه کاهش می یابد.

وی گفت: علاوه بر کاربردهای پروتئینی میل روم، می توان از کود آنها در محصولات باغی و حتی گلخانه ای استفاده کرد چرا که این کود کاملا ارگانیک، قوی و مناسب است و این تولید به سلامت جامعه بسیار کمک می کند.

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان یادآور شد: امروزه استفاده نامناسب از کودها و سموم در محصولات کشاورزی یکی از تهدیدات مهم سلامتی انسان ها است که به صورت مرتب اخباری مبنی بر شیوع سرطان ها را دریافت می کنیم اما استفاده از این کود نه تنها به سلامتی ضرر نمی زند بلکه در افزایش برداشت محصول هم نقش اساسی دارد.

کریمی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های استان، امکان اشتغال یک هزار نفر با توجه با پرورش کرم میل ورم در استان امکان پذیر است که افراد متقاضی می توانند به صورت رایگان در آموزش های فنی و حرفه ای استان از این فرصت استفاده مناسب را بهره مند شوند.

وی یادآور شد: پرورش میل ورم‌ها کار دشواری نیست چرا که نیاز به سرمایه‌ی زیادی نیست، همچنین شرایط خاص یا محیط بزرگی نیاز ندارد بنابراین افراد علاقه‌مند با پرورش این کرم‌ها بدون پیچیدگی خاصی و حتی با کمترین میزان سرمایه نیز می‌توانند سود خوبی به دست بیاورند.