زاهدان- ایرنا- تحصیل بدون دغدغه در حالی اصلی‌ترین خواسته دانش‌آموزان روستای ملی کلپورگان است که طی کیلومترها مسیر برای رسیدن به مدرسه بخشی از مشکلات آنان بوده و تنها خواسته‌شان هم ساخت مدرسه است.

به گزارش ایرنا، سال‌هاست دانش‌آموزان روستایی و عشایری در برخی از نقاط استان پهناور سیستان و بلوچستان از محرومیت‌های آموزشی رنج می‌برند، محرومیت از عدالت آموزشی که نرخ پوشش تحصیلی، کمبود معلم و نیروی انسانی ماهر، فرسوده بودن مدارس و کمبود تجهیزات مناسب آموزشی و عدم دسترسی به مدارس دوره متوسطه بخشی از آن است.

در این بین کلپورگان روستایی در ۲۵ کیلومتری شهر سراوان و ۳۹۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان است، مکانی که به واسطه شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه‌های تاریخی قرار گرفت و جزو آثار ملی ثبت جهانی و گام‌های بزرگی برای معرفی این روستا برداشته شد تا یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت.

با وجود ثبت ملی شدن این روستا اما دانش‌آموزان آن گلایه‌هایی از عدم برقراری عدالت آموزشی دارند که در نبود معلم و مدرسه خلاصه می‌شود.

به‌راستی ادامه تحصیل برای دانش‌آموزان در برخی مناطق روستایی چندان آسان نیست چرا که دوره ابتدایی با تحصیل در کلاس‌های چند پایه و کمترین امکانات سپری می‌شود و پس از اتمام دوره ابتدایی، ممکن است در روستای محل زندگی دبیرستانی وجود نداشته باشد؛ بنابراین دانش‌آموزان باید کیلومترها آن‌طرف‌تر به دبیرستان روستای مجاور بروند.

مدارس شبانه‌روزی نیز گزینه دیگری برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان روستایی است که با دوری از خانواده باید به صورت شبانه‌روزی در مدرسه‌ای دورتر از روستای محل زندگی خود حضور یابند.

سختی‌های تحصیل باعث شده برخی از دانش‌آموزان با اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل کنند؛ اما برخی هم مشقت‌ها را به جان خریده و راه علم‌آموزی را با وجود کیلومترها دوری از محل زندگی رها نکرده و تنها خواسته‌شان ایجاد مدرسه است.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت خیران برای مدرسه‌سازی و تجهیز مدارس

مدیر آموزش و پرورش سراوان با اشاره به اینکه پس از ثبت ملی روستای کلپورگان در فهرست ثبت جهانی نگاه ویژه‌ای به این روستا شد، بیان کرد: تا قبل از آن دانش آموزان این روستا تا قطع ابتدایی در روستا تدریس کرده و پس از آن به مدارس شبانه‌روزی یا شهر می‌رفتند؛ اما از سال ۹۵ به بعد به موضوعات فرهنگی اهمیت مضاعف داده شد و توانستیم تا مقطع دبیرستان را در این روستا راه‌اندازی کنیم.

در حوزه دختران به علت عدم تهیه فضای موجود تنها در مقطع ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان در حال تدریس هستند، در این رابطه در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت خیران ابتدا فضایی مستقل برای متوسطه دوم دخترانه ایجاد کنیم

ایوب دهواری گفت: اکنون در مقطع متوسطه اول و دوم پسران با استفاده از ظرفیت خیران فضا برای آموزش دانش آموزان ایجاد شده و به آنها کد خواهیم داد و مشکل بر طرف می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه دختران اما به علت عدم تهیه فضای موجود تنها در مقطع ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان در حال تدریس هستند، از سوی دیگر آمار متوسطه اول پایین بوده و جمعیت آنها ۲۲ نفر است که در پایه نهم حدود ۱۰ دانش‌آموز وجود داشته و نمی‌توانیم به آنها کد مستقل بدهیم چرا که برای تخصیص کد اول باید فضای موجود آماده باشد در این رابطه در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از ظرفیت خیران ابتدا فضایی مستقل برای متوسطه دوم دخترانه ایجاد کنیم.

مدیر آموزش و پرورش سراوان گفت: در حال حاضر دانش آموزان دختر با فاصله ۱۰ کیلومتری در مقطع متوسطه دوم و در شهر محمدان با فاصله ۱۵ کیلومتری با استفاده از ظرفیت خیران و سرویس‌های ایجاد شده در این مکان‌ها مشغول به تحصیل هستند.

وی اظهارکرد: جلسه‌ای هفته گذشته پیرامون این موضوع در تهران برگزار شده خیرانی پای کار هستند تا این معضل در سریع‌تر زمان ممکن برطرف شود.

تأخیر در اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی علت کمبود معلم در سیستان و بلوچستان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر موضوع کمبود معلم، بیان کرد: موضوع کمبود معلم در این استان مانند کمبود فضای آموزشی یک مشکل تاریخی مربوط به سال‌های گذشته است که در این استان همیشه وجود دارد.

حسن بروشکی افزود: یکی از مولفه‌های تأثیرگذار در این زمینه موضوع رشد جمعیت دانش‌آموزی در سیستان و بلوچستان بوده که بیشتر از رشد دانش‌آموزی در کشور است.

وی تأکید کرد: سالانه حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز جدید وارد بدنه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان می‌شوند و این مهم به‌تبع نیاز به فضای آموزشی و نیروی انسانی را افزایش می‌دهد.

خوشبختانه کمبود معلم در سیستان و بلوچستان به روش‌های مختلف انجام شده که یکی از این روش‌ها استفاده از نیروهایی است که از طریق آزمون‌های استخدامی وارد آموزش و پرورش شدند

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال جدید با حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموز و ۴۹ هزار نیروی اداری و آموزشی کار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در استان شروع شد، در ابتدای سال تحصیلی در برخی مناطق و کلاس‌های درسی با کمبود نیرو مواجه بودیم که یکی از دلایل آن اعلام با تأخیر نتایج آزمون‌های استخدامی دبیری، آموزگار ابتدایی و دانشگاه فرهنگیان از سوی سازمان سنجش بود.

وی گفت: امروز خوشبختانه کمبود معلم در سیستان و بلوچستان به روش‌های مختلف انجام شده اگرچه این موضوع در سال‌های آینده وجود خواهد داشت؛ اما امسال تدابیری اندیشیده شده تا این مشکل رفع شود که یکی از این روش‌ها استفاده از نیروهایی است که از طریق آزمون‌های استخدامی وارد آموزش و پرورش شدند.

بروشکی تصریح کرد: استفاده از نیروهای خرید خدمت آموزشی روش دیگری بود که حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر سهمیه مجوز برای ادامه خدمت آنها صادر شد تا اقدام به تعلیم و تربیت در مدارس کنند.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته، نیروهای سربازمعلم و سرباز طلبه برای جبران کمبود معلم از روش دیگر است، افزون بر آن از ظرفیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در حال سپری‌کردن ترم هفت و هشت بودند در این زمینه استفاده شد تا در منطقه خدمتی خود بر حسب اعلام نیاز اقدام به تدریس کنند که در این زمینه کلاس‌های این دانشجویان نیز به صورت مجازی دایر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تأکید کرد: تمام تلاش آموزش و پرورش این است تا دانش‌آموزی از تحصیل عقب نماند بر این اساس برای جبران موضوع کمبود معلم در این استان از تمام ظرفیت‌ها بهره‌گیری کرده‌ایم و هم اکنون کلاس درسی بدون معلم در استان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

جذب و پذیرش نیروی انسانی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در اولویت است

ترک تحصیل دانش آموزان «روستای گیران» فنوج سیستان و بلوچستان صحت ندارد

کمبود معلم؛ زخمی که آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان را رنج می‌دهد

لزوم توجه ویژه به مقوله مهم مدرسه یاری در کنار مدرسه سازی

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش دستگاهی با فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف و متنوع، گستردگی و فراگیری فراوانی دارد و این مهم در سیستان و بلوچستان با شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص به طور ویژه به چشم می‌خورد.

بروشکی افزود: اگرچه مسوولان و متولیان امر تعلیم و تربیت تمام همت و اراده خود را برای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه به خدمت گرفته‌اند؛ اما مشارکت، همراهی و حضور مجموعه‌های برون سازمانی بویژه گروه‌های خیریه و جهادی و خیرین گرانقدر نیز لازمه کار است و این تعامل ۲ سویه تحقق اهداف را میسرتر خواهد کرد.

از جمله نگرانی‌های موجود در برخی شهرستان‌ها و مناطق سیستان و بلوچستان موضوع نگهداشت نیروی انسانی غیر بومی است که معمولاً به دلیل نبود فضای اسکان و تردد بین شهرها و حتی استان‌های دیگر ماندگاری آنان خیلی طول نمی‌کشد

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر مشارکت و همراهی مجموعه‌های خیریه و خیران به گونه‌ای بوده که نیمی از کلاس‌های درس و فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان ساخته و به بهره‌برداری رسیده و گام مهمی در تحقق عدالت آموزشی برداشته شده و به فضل الهی و مدد و نگاه بلندتان استمرار خواهد داشت.

وی بیان کرد: با هدف انجام امور در قالب برنامه مشخص و تعریف اهداف مورد نظر، برنامه پنج ساله توسعه آموزش و پرورش استان پیشنهاد و تدوین شده که خود می‌تواند به عنوان نقشه راه و ترسیم افق رو به پیشرفت باشد.

بروشکی خاطرنشان کرد: امسال در قیاس با سال‌های گذشته دانش آموزان استان در کنکور سراسری، المپیادها و جشنواره‌ها موفق به کسب رتبه‌ها و مقام‌های خوبی شدند و نام سیستان و بلوچستان را در بین استان‌های کشور زنده و پاینده داشتند که از آن جمله کسب ۶ مدال نقره و چهار مدال برنز در المپیادهای علمی کشور، قبولی ۳۸۵ نفر در گروه پزشکی، ۳۵۹ نفر گروه پیراپزشکی و ۱۶۷۱ نفر در دانشگاه فرهنگیان بوده است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان توانمندسازی معلمان و دانش آموزان در حوزه آموزشی است که این مهم با تلاش مجموعه همکاران ساعی و برخی گروه‌های جهادی و خیریه آغاز شده و می‌طلبد تا با عزمی راسخ و اراده‌ای فراگیر در راستای به روز بودن دانش معلمان از ظرفیت خیران گرانقدر نیز در این راستا بهره‌گیری شود.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: از جمله نگرانی‌های موجود در برخی شهرستان‌ها و مناطق استان موضوع نگهداشت نیروی انسانی غیر بومی است که معمولاً به دلیل نبود فضای اسکان و تردد بین شهرها و حتی استان‌های دیگر ماندگاری آنان خیلی طول نمی‌کشد؛ از همین روی نیازمند همراهی خیران در توسعه و ساخت معلم سراها در کنار ساخت و ساز مدارس نیز هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنان چشم انتظار استمرار این همدلی‌ها و هم‌افزایی‌ها در ادامه راه خواهیم بود و دعای خیر فرزندان معصوم این دیار بدرقه راه و توشه‌ای برای آخرت شما نیکوکاران خواهد بود.