تهران- ایرنا- تمدید کنسرت نمایش «کُلنل» تا ۱۷ آذر، اجرای «جنون محض»، «داستان نیمه شب» «نئورئالیسم» از خبرهای امروز تئاتر است.

به گزارش ایرنا، کنسرت نمایش «کُلنل» نوشته محمد نقایی و کارگردانی امیر بشیری که روایتی از زندگی و زمانه محمدتقی خان پسیان و عاشقانه‌ای گمشده در تاریخ معاصر ایران است، از ۲۵ مهر در تالار وحدت روی صحنه رفت.

«کلنل» که از پرمخاطب‌ترین آثار نمایشی امسال با حدود ۳۰ هزار مخاطب تاکنون است، قرار بود جمعه- ۱۰ آذرماه- به اجرای عمومی خود پایان دهد، به دلیل درخواست‌های مکرر مخاطبان برای تمدید اجرای این اثر، اجرای عمومی خود را تمدید کرد.

بر این اساس کنسرت نمایش «کُلنل» تنها به مدت یک هفته دیگر و تا ۱۷ آذر روی صحنه می‌رود.

کاظم سیاحی، نازنین بیاتی، رحیم نوروزی، سیامک صفری، اتابک نادری، امیر محاسبتی، الهه شه‌پرست، مجید رحمتی، علی عطایی، سعید ملک‌نژاد، محمدباقر صفانور و محمد معتمدی در نقش عارف قزوینی، در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.

امین اشرفی تهیه‌کننده، حسن جودکی مجری طرح و مدیر تولید و امیرحسین سمیعی آهنگساز «کُلنل» هستند. اجرای «کُلنل» بعد از ۱۷ آذر تمدید نخواهد شد.

اجرای «جنون محض»

نمایش «جنون محض» با کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی، که بهار و تابستان سال گذشته روی صحنه بود و با استقبال بسیار خوب و رضایت بالای مخاطبان همراه بود، آذرماه امسال با تغییراتی در گروه بازیگران در تالار فرهنگ به روی صحنه می‌رود.

از بازیگران دور اول این نمایش سام کبودوند، دیبا زاهدی و علی ابدالی هستند و از بازیگرانی که در دور جدید به گروه اضافه شدند می‌توان به شقایق فراهانی، سعید چنگیزیان، خاطره اسدی، محمد صدیقی‌مهر، دلسا کریم زاده و حافظ اسمی‌خانی اشاره کرد.

نمایش «جنون محض» جزو نمایش‌های کمدی مطرح در اروپا و بهترین کمدی سال ۱۹۸۲ در انگلستان است. «جنون محض» ساتیر درجه یکی است که ریشه در کمدی یونان باستان و کمدی‌های شکسپیر، به خصوص «کمدی اشتباهات»، دارد و با سلاح خنده تماشاچیان را از فضای روحانی صحنه به فضای روزمره پشت صحنه می‌برد.

بسیاری از منتقدین از آن به عنوان «مانیفست عشق به تئاتر» یاد می‌کنند، چراکه این هنرمندان با وجود هرج و مرج و آنارشی موجود در جامعه و زندگی خصوصی‌شان با تمام وجود سعی می‌کنند که نمایش را به خوبی اجرا کنند که این امر به خاطر مشکلات مختلف تقریباً غیرممکن است. در این نمایش افراد گروه سعی می‌کنند تا از میان هرج و مرج موجود، نظمی به وجود بیاورند اما با هر اقدامی که می‌کنند گلوله نخ بیشتر درهم تنیده می‌شود و سرنخ پنهان‌تر.

از عوامل این نمایش می‌توان به آرش رهبری و هاتف کلاته تهیه‌کننده، بهزاد جاودان‌فرد مجری طرح، آذین پورزند دستیار کارگردان و منشی صحنه، حمید عباسی مدیر صحنه، علی عباسی و طاها نوری شادکام مدیر تولید، آیلین بخشی طراح لباس، رضا خضرایی طراح نور، وحدت سرچونی طراح گریم، آرین کشیش‌زاده طراح صحنه، بهرنگ کامیار دستیار صحنه، جاوید علیپور طراح تیزر، امیر قالیچی مدیر تبلیغات، امیر پارسائیان‌مهر روابط عمومی و مدیر امور رسانه، عباسعلی اسکتی مشاور رسانه، ماهنوش جان‌نثار و نیلوفر آهویی عکاسان و طراح پوستر و بروشور، هومن مظاهری مدیر اسپانسری، یاسر صفاری دستیار تهیه، سهیل جمشیدی و پریسا حاجی‌حسینی مدیر اجرایی اشاره کرد.

«داستان نیمه شب» در تماشاخانه دا

نمایش «داستان نیمه شب» به نویسندگی مهدی میرباقری و کارگردانی محمد قیاسی از ۱۴ تا پایان آذرماه ساعت ۱۷ در سالن شماره یک تماشاخانه دا به روی صحنه می‌رود.

نمایش داستان نیمه شب در مورد عشق قدیمی‌است که جنون به بار می‌آورد...

شیوا جوانمرد، تینا حاج محمدرضا، شاهین پاکزاد و ماهان علیزاده بازیگران نمایش داستان «نیمه شب» هستند.

از دیگر عوامل نمایش «داستان نیمه‌شب» می‌توان از محمد کاظم‌تبار مشاور کارگردان، عطیه آقا محسنی فشمی دستیار کارگردان، نگین مکیان و طاهره یلور پارسا گروه کارگردانی، احد شاملو منشی صحنه، ماهان علیزاده نوازنده، زهره اسماعیلی طراح پوستر و بروشور، رضا کریمی مدیر تبلیغات و روابط عمومی و ناصر ارباب به عنوان مشاور رسانه نام‌ برد.

در خلاصه نمایش «داستان نیمه‌شب» آمده است: «درمان این درد رو پیدا نکردم که پناه بردم به دامن اون زنیکه روسپی و شدم شهره‌ی شهر به بد کاری...»

دور چهارم اجراهای نمایش «نئورئالیسم»

نمایش «نئورئالیسم» پس از سه دوره اجراهای خود در سالن‌های دا و ارغوان، با استقبال مخاطبان روبه رو شد و این بار، چهارمین دور اجراهای خود را از هفتم آذر ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌کند. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سلمان سامنی، تهیه کنندگی رسول احمدی و محمود چناری، کاری از گروه فرهنگی هنری «آیرونی» است.

سپهر جاویدیان، مریم کوچک خانی، فایقه شاللوند، نیلوفر ذوالفقاری، رسول احمدی، سارا عالقمند، فاطمه زراعی و علی اسفندیارپور در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «نئورئالیس» یک درام اجتماعی است که با محوریت از هم گسیختن معنای خانواده در جهان جدید مساله خود را پیش می‌برد. در این نمایش موضوعاتی همچون نسبت آگاهی انسانی با کار و فعالیت‌های اجتماعی، تهی شدن زبان از

اصالت تاریخی و زمانی، تبعید واژه‌ها به سرزمین تفسیرها، حضوری پر رنگ دارند و باعث می‌شود این اثر نمایشی علی رغم پیگیری یک قصه مشخص، ابعاد معنایی متفاوتی نیز پیدا کند. این داستان نمایشی درصدد است با کمک گرفتن از مکتب هنری سینمایی نئورئالیسم، شیوه‌ای نوین برای پرداخت امر نمایشی پیدا کند.