قزوین - ایرنا - چهار نماینده مردم استان قزوین روز دوشنبه با حضور در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) پای درد دل دانشجویان نشستند و به سووالات آنها پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نشست دانشجویی که روز دوشنبه در سالن اجتماعات دهخدا دانشکده علوم انسانی برگزار شد، با حضور فاطمه محمدبیگی و لطف الله سیاهکلی نمایندگان مردم قزوین، آبیک و البرز، رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان و روح الله عباسپور نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه بین المللی امام (ره) آغاز به کار کرد.

در ابتدای برنامه یکی از دانشجویان به عنوان مجری پشت تریبون رفت و با تشریح برنامه این نشست با هدف انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برنامه را آغاز کرد؛‌ ابتدایی ترین سووال این برنامه آن بود که مجلس یازدهم در روزهای پایانی خود چه اقداماتی انجام داده است؟

تصویب ۳۰ قانون مهم در مجلس یازدهم

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس مجمع نمایندگان استان در ابتدا به پیروزی‌های جبهه مقاومت را در مقابل رژیم صهیونیستی پرداخت و افزود: کسانی که سال گذشته در خارج از کشور به دنبال فروپاشی نظام و انقلاب اسلامی بودند، اکنون با حجم گسترده‌ای از حضور بسیجیان در داخل و حتی کشورهای خارجی مثل لندن، تورنتو و آمریکا روبرو شده‌اند که به نظر من نابودی رژیم منحوس صهیونیستی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.

وی سپس به اقدامات مجلس یازدهم پرداخت و اظهار کرد: ۳۰ قانون در مجلس یازدهم تصویب شده که از جهات مختلف حایز اهمیت است، ابتدا اینکه مجلس یازدهم دریچه بسته دیپلماسی با کشورهای جهانی را گشود و به همه کسانی که آب و نان و ممکلت را با برجام گره زده بودند، اقتدار اقتصادی کشور را نشان دادند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون‌هایی مثل جهش تولید، دانش بنیان، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و لغو راهبردی تحریم‌ها از عمده قوانینی بود که حتی مورد تجلیل مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

انرژی صلح آمیز هسته‌ای در مجلس یازدهم بارور و شکوفا شد

رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین نماینده سخنان خود را با بخشی از فرمایشات امام راحل آغاز کرد و گفت: امام راحل فرمودند که دانشجویان باید سیاسی باشند، دانشجوی سیاسی و منطبق بر چهارچوب قانون اساسی کشور مطالبه گری خواهد داشت، چون اگر ما خاموش باشیم و بگوییم به ما ربطی ندارد، عنصر دانشجویی دیگر معنا و مفهوم ندارد.

وی اضافه کرد: دانشجویان امروز مسوولان و دست اندرکاران آینده هستند و چشم انداز روشن جمهوری اسلامی با وجود همین دانشجویان می‌تواند مکتب سلیمانی را زنده نگهدارد، بنابراین روحیه حق طلبی و مطالبه گری باید در بین دانشجویان تقویت شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به برخی اقدامات مهم دوره یازدهم پرداخت و گفت: یادمان نرفته که برای برخی ها در مجلس ششم انرژی هسته‌ای بی فایده بود و اصلا توجهی به آن نداشتند، بعدها در مجلس هفتم فناوری صلح آمیز هسته‌ای در دستور کار قرار گرفت و مجلس یازدهم دفاع راهبردی از امنیت ملی را تصویب کرد که امروز به دولت و نظام و انقلاب اسلامی قدرت بی مثالی بخشیده است.

رحمانی به موضوع عزل و نصب‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اینکه حضرت آقا فرمودند نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند، یک سخن حکیمانه است چون ایشان به تفکیک قوا اشرافیت دارند، ما اگر به ولایت ولایت فقیه که همان ولایت رسول الله است اعتقاد و باور قلبی داشته باشیم، فرمایشات ایشان را با جان و دل می‌پذیریم، اما مساله اینجاست که قزوین در همین جریان استان شدن تا چه اندازه خسارت داد، قزوین برای این استان شد که پیشرفت و توسعه داشته باشد، ما رییس و مدیر نمی‌خواهیم، ما نوکر و خدمتگزار می‌خواهیم که به مردم خدمت کند.

وی تاکید کرد: نماینده مردم در استان‌ها نماینده مردم کل کشور است، به عنوان مثال اگر استاندار سیستان و بلوچستان کم کاری کند، نماینده مردم قزوین می‌تواند موضوع را برای مردم سیستان پیگیری کند و حقوق از دست رفته آنها را در خانه ملت احیا کند.

مجلس یازدهم به دنبال وضع قوانین راهبردی و اساسی است

روح الله عباسپور، نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی سخنران بعد این نشست ضمن تبریک هفته بسیج، تاکید کرد: هر کجا بسیج وارد میدان شد، پیروزی و موفقیت حاصل گردید و ما همواره در طول نظام و انقلاب برای کوچکترین دستاوردهای خود، ردپای بسیج را مشاهده می‌کنیم.

وی، وظیفه اصلی مجلس را قانونگذاری عنوان کرد و گفت: به نظرم هیچ تحلیل گری به اندازه مقام معظم رهبری نمی‌تواند به خوبی مجلس را ارزیابی کند، مجلس یازدهم به فرموده ایشان، یک مجلس انقلابی و جوانگرا است که تمام تمرکز خود را روی مسایل راهبردی گذاشته است.

عباسپور ادامه داد: من امروز با قاطعیت اعلام می کنم که مجلس یازدهم با دوری از مقطع نگری به دنبال آینده نگری بوده و تمام تلاش خود را روی مسایل زیرساختی و راهبردی تجمیع کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه خانواده یک دهه بود که مقام معظم رهبری برروی این موضوع تاکید داشتند اما هیچ دستگاهی به این فرمایشات توجه نکرد، امروز اولین نهادی که وارد این حوزه شد و توانست موضوع را به یک نقطه قابل تکیه برساند، مجلس یازدهم بود، البته این تاکیدات از سوی مقام معظم رهبری لازم بود، چون نرخ زاد و ولد ایران در جهان یکی مانده به آخر است.

قانون کسب و کارها در مجلس جلوی امضاهای طلایی را گرفت

لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز اظهارات خود را به اقدامات مجلس در حوزه ملی و فراملی آغاز کرد و یادآور شد: در باب اقدامات فراملی، مجلس یازدهم قوانین راهبردی را در دستور کار قرار داده است، همیشه در برابر دشمنان یا رهبری موضع می گرفتند یا دولت، اما امروز مجلس با درک این موضوع قانونی تصویب کرد که نمایندگان مردم مقابل دشمنان ایستادند که به نظرم از هوشمندی و زیرکی نمایندگان این دوره از مجلس است.

وی به حوزه قوانین ملی اشاره کرد و گفت: قانون کسب و کارها باعث شد تا جلوی امضاهای طلایی گرفته شود، ما در همین روستای شید اصفهان کشاورزی داشتیم که برای دریافت مجوز گلخانه سال‌ها دوندگی می‌کرد، اما به لطف قوانین مجلس این نوع رفتارها امروز به پایان رسیده است.

سیاهکلی بیان کرد: تصویب قانون کشاورزی دولت را مکلف کرد که اسناد زراعی مردم‌ سنددار شود، قبلا کشاورزانی داشتیم که مالک بودند اما سند نداشتند اما اکنون با این قانون مالکان زراعی صاحب اسناد تک برگ ثبتی می‌شوند، قرار بود سنددار کردن اراضی کشاورزی امسال به پایان برسد که گویا به سال آینده موکول شده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما متاسفانه روستاهایی داریم که هنوز جاده ندارند، این استان برای سامان دادن به همه کارها به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، اگرچه این مبلغ بسیار زیاد و دست نیافتنی است، اما به واسطه پیگیری نمایندگان مجلس هم اکنون بودجه استان ۲ برابر شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از دانشجویان خواست که چنین نشست‌هایی را برای مسوولان استانداری هم برگزار کنند چرا که اعتبارات در این حوزه قرار دارد و باید پاسخگو باشند، چرا که خود نمایندگان نیز مطالبه گر بوده و پیگیری این موارد نیز هستند.

سیاهکلی با بیان اینکه نمایندگان استان قزوین در این دوره متحد بوده و پیگیر مطالبات مردمی هستند، اظهار کرد: با پیگیری نمایندگان قزوین در سطح ملی مساله آب شرب آبیک حل شد، آبی که مردم قزوین اجازه دسترسی به آن را نداشتند، یک موضوع جدی بود که با پیگیری نمایندگان به سرانجام رسید.

وی خاطرنشان کرد: ما به همه دنیا می توانستیم نفت بفروشیم غیر از ایرانی‌ها، در همین مجلس یازدهم قانونی تصویب کردیم که شرکت های ایرانی نیز بتوانند نفت کشور را بخرند و کارهای عمرانی انجام دهند، از طرف دیگر نوشتن و تدوین ۱۴۰ هزار میلیارد ریال با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) از دیگر اقدامات مجلس یازدهم است.

سیاهکلی یادآور شد: در همین مجلس انقلابی مساله و مشکلات ۳۰۰ ساله برخی اراضی اوقافی در استان مرتفع شد، با مدیرکل اوقاف در استان قزوین نشست‌های متعددی برگزار کردیم و اکنون نتیجه این اقدامات به جایی رسیده که اراضی صفر تا ۶ دانگ اوقافی می تواند افراز یا تبدیل به احسنت شود.

پاسخ نمایندگان به سوالات دانشجویی

در ادامه برنامه از قشرهای مختلف دانشجویی شامل انجمن اسلامی، بسیج،‌ نماینده کارگران دانشجو و همچنین نماینده کار دانشجویی در این نشست از نمایندگان سووالات متعددی پرسیده شد و هر یک از نمایندگان بنابر تخصص و حوزه اختصاصی به سووالات پاسخ دادند، مباحثی مثل شفافیت،‌ دخالت در عزل و نصب‌ها، مسایل درمانی و بهداشتی، قوانین حمایتی از زنان، انتقاد از قانون جوانی جمعیت، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، بدهکاری شرکت های خودرویی به مردم، ورود به عزل و نصب ها، وضعیت کارگران، تامین اجتماعی و بازار خودرو از جمله این موارد بود.

ظرفیت استفاده دانشجویان از منازل سازمانی ۱۱ برابر شد/ لایحه خشونت علیه زنان یک طرح نفوذی از سوی دشمنان انقلاب اسلامی بود

فاطمه محمدبیگی در پاسخ به سووالات دانشجویان بیان کرد: دفعه سوم است که از این تریبون موضوع شفافیت را توضیح می دهم، من اولین نفری بودم که در مجلس یازدهم در مورد شفافیت صحبت کردم و پیگیر تحقق آن شدم؛‌ ما نمایندگان بارها در مورد معطل ماندن این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام از رییس مجلس و رییس مجمع سووال کردیم، اما همچنان اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تلاش برای بیمارستان هزار تختخوابی از دیگر اقدامات بنده بود، در همین چند سال گذشته ۱۸ هزار تخت بیمارستانی به مجموعه بیمارستان‌های کشور افزوده شد،۸۰ پروژه عمرانی سلامت در همین قزوین به مرحله اجرا رسید و قزوین را پایلوت خدمات سلامت و درمان کشور قرار داد.

محمدبیگی با بیان اینکه برای تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و تخصیص ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پیگیری‌های بسیاری صورت گرفته است، اضافه کرد: در موضوع بیمارستان آبیک معاونان وزارتخانه بهداشت و درمان را دعوت کردم و حضوری بیمارستان را دیدند، این بیمارستان را وارد پروژه های سفر رییس جمهوری کردیم، خیران ورود پیدا کردند و اکنون وقت آن رسیده که دولت سهم خود را بدهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امسال در هفته دولت ۳۰ هزار ۴۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های درمانی هزینه شد و قزوین را از لاک و چهره مظلومیت درمانی خارج کرد؛‌ مگر می‌شود تیم نمایندگان استان قزوین که در دوره کرونا ماسک، کپسول اکسیژن جمع می کردند، اکنون مخالف تکمیل بیمارستان و توسعه بهداشت و درمان باشند؟

محمدبیگی از برخی اقدامات در حوزه درمانی و بیمارستان هزار تختخوابی انتقاد کرد و گفت: این که زمین دانشگاه بین المللی را می خرند و در کاربری غیر آموزشی صرف می کنند، یا اینکه نمی‌توانند در کنار تاسیسات هسته‌ای مجوز پدافند بگیرند، اشکال از کجاست؟ با پیگیری همین نمایندگان قرار شد این طرح در پنج فاز شود عملیاتی شود، من به عنوان خادم این مردم از خدا می خواهم که قزوین قطب توریسم سلامت بین المللی شود، اما اینکه بانک عامل ابربدهکار بانکی می‌شود و نمی تواند این طرح را تکمیل کند، باید اشکالات و موانع را جای دیگری جستجو کنید.

وی، لایحه پیشگیری از خشونت زنان را یک طرح نفوذی در دولت و مجلس قبل عنوان کرد و گفت: برای اثبات این موضوع اسناد آن موجود است، آمریکا به واسطه برخی از عناصر خود در دولت و مجلس می خواست این لایحه را تصویب کند، با بررسی‌هایی که صورت گرفت مغایرت این لایحه با سیاست های جمعیتی و حتی آیات قرآن آشکار شد، ما در لایحه خشونت علیه زنان به مواردی دست یافتیم که با قوانین خاص سند توسعه پایدار و ۲۰۳۰ منطبق بود، حتی در مواردی موضوعات به کنوانسیون استانبول و کشورهای دیگر می‌رسید، اما من از این تریبون به شما دانشجویان حق طلب اطمینان می دهم که یک زن نماینده هرگز از خشونت علیه زنان دفاع نمی کند و ما جلوی جریان هایی را که می خواهند به زنان ظلم کنند، خواهیم ایستاد.

نماینده مردم قزوین آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص شورای ائتلاف که می خواهد شور انتخاباتی ایجاد کند، باید بگویم که همیشه در همه احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی اشکالاتی وجود دارد، اما مساله این است که باید جوانان وارد عرصه انتخابات شوند و مشارکت سیاسی داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد برجستگی‌های قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بیان کرد: ۲۰۰ هزار خانواده متقاضی زمین بودند، ۱۳۰ هزار خانواده در صف دریافت زمین هستند، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۱ برابر شد و برای خانواده‌ها ودیعه مسکن در نظر گرفتیم، اگر تا دیروز از جمعیت ۱۱ درصدی دانشجویان متاهل فقط یک هزارم آنها می توانستند منازل سازمانی داشته باشند، اکنون به واسطه این قانون ظرفیت استفاده از منازل سازمانی برای دانشجویان متاهل ۱۱ برابر شده است.

۲۳ شرکت خودرویی به دلیل اقدام نکردن به موقع با شرکت اصلی فعالیت کردند

رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سووالات مطرح شده، اظهار کرد: در تمام کشور کسی را پیدا نمی‌کنید که یک نفر از یک شهرستان هفت دوره رای آورده باشد، من مردم شهرستان خودم را به هیچ مقامی نمی فروشم.

وی اضافه کرد:‌ من ۴۰ سال است که ابراهیم رییسی، رییس جمهور را می‌شناسم، تمام وزرای دولت سیزدهم به گرمی از ما استقبال می‌کنند، امروز جمعیت دانشجویان باید مطالبه کنند، برای منطقه ویژه اقتصادی چه کاری انجام شده است؟ یا در مساله آبرسانی به ۱۴ شهر و ۱۹۲ روستای استان چه کاری صورت گرفته است؟

رحمانی به ماجرای پرونده کلان شرکت خودرویی اشاره کرد و گفت: من در طول عمرم از کسانی که حقوق مردم را پایمال کردند، حمایت نکردم،‌ این شرکت خودرویی یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال بدهی مالیاتی دارد که با تجمیع جرایم آن به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال می رسد، امروز دستگاه‌های نظارتی باید کسانی را که ۱۵ هزار میلیارد ریال در این شرکت سرمایه گذاری کرده و سود کلان دریافت کرده‌اند را شناسایی و با آنها برخورد کند.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در مورد پرونده شرکت خودرویی معروف به موقع عمل می شد،‌۲۳ شرکت خودرویی در کنار آن فعالیت نمی کردند و الان با این چنین حجم گسترده ای از مطالبات مردمی روبرو نبودیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بیمه بازنشستگی روستایی و عشایر در همین مجلس شورای اسلامی به نحوی اصلاح شد که اگر حداقل فرد بیمه شده ۱۰ سال بیمه پرداخت کند، بتواند پایه حقوق کار دریافت کند.

رفتار جریان انقلابی متناقض است،‌ یک جا خواهان دخالت و جایی دیگر خواهان بی طرفی است

روح الله عباسپور، نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سووالات مطرح شده، خاطرنشان کرد: مجلس داوطلبانه موضوع شفافیت را مطرح کرد و در نهایت تشخیص مصلحت نظام این را نگه داشته است، ما چهار نماینده به هیات اجرایی و هیات رییسه گفتیم که موضوع را پیگیری کنند.

وی در خصوص انتصابات نیز خاطرنشان کرد: باید بحث دخالت در انتصاب و نظر مشورتی که مقام معظم رهبری فرمودند را از یکدیگر تفکیک کنیم، ایشان فرمودند که نمایندگان در انتصاب و اجرا دخالت نکنند، اما عوامل اجرا در هر حوزه انتخابیه باید با نمایندگان مشورت کنند، امروز در آوج ۴۳ روستا تنش آبی دارد، ما به مسوول مربوطه می‌گوییم و در پاسخ جواب می‌دهند که نماینده دخالت می‌کند.

عباسپور ادامه داد: ما پنج فرماندار معرفی کردیم و یکی انتخاب شد، خود جریان انقلابی از ما می خواهد از ورود نااهلان به عرصه مدیریتی جلوگیری کنند، وقتی ورود می‌کنیم می‌گویند چرا دخالت می‌کنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من خودم به افزایش سن بازنشستگی رای ندادم، اما ناگفته نماند که صندوق حمایت از کارگران دچار مشکل شده است، به هرحال صندوق باید مورد حمایت واقع شود تا در زمان بازنشستگی بتواند تامین مالی داشته باشد، در همین برنامه هفتم توسعه دولت مکلف شده که بدهی خودش را بدهد.

عباسپور در واکنش به برخی اظهارات در مورد بیکاری برخی جوانان، گفت: استان قزوین در حوزه اشتغال پیشرو است، امروز بیشتر کارخانجات ما کارگر پیدا نمی کنند و در حال جذب اتباع افغانی هستند.

مافیای خودرو به زمین خورد

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: در مورد سازوکار شورای ائتلاف نیروهای انقلاب من به تصمیمات آن پایبند هستیم، اگر هم رای نیاورم، از کسی که در این شورا مانده حمایت خواهم کرد و اعتقاد دارم باید کار تشکیلاتی پیگیری شود.

وی با بیان اینکه ورود به بحث خودرو باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازار شده است، تصریح کرد: هنوز خودرو وارد نشده، قیمت خودرو شکست خورد، مافیای خودرو از صحنه کنار رفت و با دماغ به زمین خورد.

سیاهکلی در مورد نصب دوربین عدالت در دستگاه قضایی نیز تصریح کرد: با پیشنهاد و صحبت‌هایی که با رییس سازمان برنامه بودجه داشتیم قرار شد اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تا پایان سال ابلاغ شود و سریعا محاکم قضایی ما به دوربین مجهز شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به انجام برخی اقدامات در حوزه بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد و گفت: قانون بیمه کارگران در مجلس پیگیری شد، همه کارگران شاغل در کارگاهای ساختمانی باید تا پایان سال جاری بیمه شوند و محل بودجه آن نیز مشخص شود.