بجنورد- ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی گفت: ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در دولت سیزدهم از محل خدمات اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO ) در مناطق روستایی استان اجرا شد.

سیدعلی مرتضوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افزایش پهنای باند ارتباطی، ایجاد بستر خدمات رسانی تلفن ثابت، ارایه بهتر خدمات الکترونیک دولت و ایجاد اتوبان خدمات ارتباطی در روستاها از اهداف اجرای طرح فیبر نوری روستایی در خراسان شمالی است.

وی افزود: شبکه فیبر تنها فناوری است که حجم بالای ترافیک داده ها را پشتیبانی می کند زیرا که کابل‌های فیبر نوری اندازه کوچکی دارند و موجب صرفه جویی در فضای اشغال شده در مسیر کابل کشی می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی تصریح کرد: فیبر نوری شرایط عالی را برای شبکه مخابراتی ایجاد می‌کند و افراد از تمام خدماتی که بر بستر اینترنت نیز ارایه می‌شود، استفاده می کنند.

مرتضوی با اشاره به ابلاغ احداث و ارتقا ۱۳ سایت جدید تلفن همراه در خراسان شمالی، گفت: با احداث هشت سایت جدید و ارتقا تکنولوژی پنج سایت تلفن همراه، ۱۴ روستای دیگر استان از اینترنت پرسرعت سیار بهره مند می شود.

وی افزود: ۱۲۵ روستای خراسان شمالی طی عملکرد دولت با احداث سایت تلفن همراه و نصب تکنولوژی فورجی (۴G) از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.

به گفته مرتضوی؛ پوشش اینترنت پرسرعت در روستاهای استان اکنون به ۹۵ درصد رسیده است.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در خراسان شمالی ۱۳۸.۴۹ درصد است و یک میلیون و ۲۱۴ هزار مشترک اینترنت ثابت و سیار دارد.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در روستاها سکونت دارند.