تهران- ایرنا- مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان گفت: هدف از بورس صنعت کمک به صنایع در تامین نیروی انسانی مستعد و توانمند است. این بورس به صنایع امکان می‌دهد که بتوانند دروس اختیاری دانشجویان را بر اساس نیاز خود تعریف کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روابط عمومی سازمان امور دانشجویان از برگزاری نشست دکتر محمد محمدی مسعودی مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان با صاحبان صنایع در خصوص معرفی بورس‌های دانشجویی با حضور دکتر محمد سیف مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تهران خبر داد.

مسعودی در این نشست گفت: یکی از اهداف وزارت علوم توزیع مناسب داوطلبان در رشته های مختلف تحصیلی و تامین نیروی انسانی توانمند در حوزه های مختلف است.

مدیرکل بورس و اعزام دانشجویان ادامه داد: ۱۰ سال پیش داوطلبان رشته‌های گروه ریاضی فیزیک ۲۹۸ هزار نفر بوده و این آمار اکنون به ۱۳۲ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که سال گذشته داوطلبان رشته‌های حوزه پزشکی بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه ما برای تامین نیروی انسانی صنایع نیازمند ایجاد توازن هستیم ادامه داد: از میان همه داوطلبان رشته تجربی تعداد محدودی در رشته هایی مانند پزشکی قبول می شوند و در نتیجه بسیاری از این دانشجویان که عمدتا معدل‌های بالای ۱۹ را نیز دارا هستند، موفق به تحصیل در این رشته در داخل کشور نمی‌شوند.

مسعودی تصریح کرد: ما باید ذائقه و سلیقه متقاضیان ورود به دانشگاه را متناسب با نیازمندی های کشور متحول کنیم به صورتی که برای این متقاضیان دیگر رشته‌های تحصیلی نیز جذاب بوده و احساس کنند امکان تحصیل و خدمت به کشور در رشته های دیگر نیز وجود دارد. یکی از اهداف توسعه سبد بورسی در آینده، موقعیت شغلی تضمین شده و درآمدزایی مناسب است.

مدیرکل اداره بورس و اعزام دانشجویان با اشاره به اینکه رکن اصلی هر شرکت تولیدی یا صنعتی نیروی انسانی است و صاحبان صنایع اگر بخواهند از نیروی متخصص و ماهر استفاده کنند می‌توانند خود مسئولیت تربیت این افراد را با همکاری دانشگاه ها بر عهده داشته باشند، اظهار داشت: ما در اداره کل بورس و اعزام دانشجویان نظام بورس ۱۵ کشور برتر جهان را بررسی کردیم و مشاهده کردیم که آن‌ها چگونه فضا را مدیریت می‌کنند و بر اساس آن آیین‌نامه‌ای تحت عنوان نظام جامع بورس طراحی شده است تا علاوه بر تامین اعضای هیات علمی به تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز صنایع، دستگاه های دولتی و غیر دولتی نیز کمک کنیم.

مسعودی با اشاره به اینکه سامانه ای تحت عنوان سامانه یکپارچه بورس های دانشجویی طراحی شده که به نام «سیب» در حال فعالیت است و صنایع در حال حاضر می توانند نیازمندی های منابع انسانی خود را روی این سامانه بارگذاری کنند، در خصوص بورس صنعت و مشاغل گفت: دانشجویان می‌توانند واحد کارآموزی و کارورزی خود را در همان شرکت صنعتی بورس کننده بگذرانند و در ماه تا ۵۰ ساعت نیز در همان شرکت صنعتی مشغول به ‌کار شوند.

مدیرکل اداره بورس و اعزام دانشجویان با بیان اینکه تضمین علمی به شرط کیفیت است، اظهار کرد: دانشجویی که بورس شده است باید پویایی علمی خود را در طول دوره تحصیل نیز حفظ کند تا بتواند در ادامه از همان بورس و بورس های مقاطع تحصیلی مختلف نیز استفاده کند، بنابراین دغدغه صنایع در خصوص افت تحصیلی دانشجو پس از دریافت بورس کاهش می یابد زیرا پویایی علمی ملاک ارزیابی فرد بورس کننده خواهد بود.

مسعودی افزود: بورس دیگری با نام «بورس بنگاه اقتصادی» نیز طراحی شده که شرط شغلی ندارد اما هدف از این بورس رفع مسائل و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی است.

ضرورت همکاری صنایع با دانشگاه‌ها در بحث کارآموزی

دکتر محمدسعید سیف دیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم نیز در این نشست گفت: راه حل ما برای ارتباط دانشگاه و صنعت هم افزایی میان دانشگاه و جامعه است تا بتوانند از موازی کاری جلوگیری و ماموریت گرا شوند.

وی اظهار داشت: ضروری است حداکثر هم‌افزایی بین مجامع علمی و دانشگاهی با وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد. توجه و عنایت خوبی نیز به این موضوع صورت گرفته، ولی واقعیت این است که هنوز با وضعیت مطلوب و مورد نیاز فاصله داریم.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر مجموع سرمایه گذاری کشور در حوزه تحقیق و توسعه حدود نیم درصد GDP کشور است. در حالی که کشورهای پیشرفته بین ۳ تا ۴ درصد از GDP خود را صرف پژوهش و یافتن روش‌های نوین و افزایش بهره‌وری و توسعه فناوری می‌کنند.

وی با بیان اینکه از لحاظ نیروی انسانی اگرچه تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته، ولی هنوز شرایط خوبی نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد پژوهشگران که آن‌ها را می‌توان شامل استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران مراکز تحقیقاتی در نظر گرفت، کمتر از یک نفر در هزار نفر از جمعیت کشور است، اما در برخی از کشورهای پیشرفته این عدد به ۷ یا ۸ نفر می‌رسد. به عبارتی در این شاخص نیاز به توجه بیشتر وجود دارد.

سیف گفت: عوامل دیگر ذکر شده مثل تجربه و دانش انباشته نیز بسیار قابل توجه هستند و باید قبول کنیم که مراکز علمی و دانشگاهی ما در مقایسه با نمونه‌های خارجی قدمت بسیار کمتری دارند. البته دانشگاه‌هایی هم داریم که مثل دانشگاه تهران حدود ۱۰۰ سال قدمت دارند، ولی در مقایسه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر بین المللی که بعضاً سابقه قرن‌ها فعالیت مستمر دارند، کشور ما کشور جوانی در این حوزه محسوب شده و لذا تجربه و دانش انباشته کمتری داریم که البته باید همان را هم قدر بدانیم و استفاده کنیم.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی موجود دانشگاه‌ها، دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت، دوره‌های پسادکتری و بسیاری موارد دیگر هم هستند که حتما می‌توانند ابزار مناسبی برای هم افزایی دانشگاه‌ها با مراکز اجرایی جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور باشند. ولی همه این‌ها مستلزم یک عزم و برنامه اساسی توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تحول و بهبود است.

سیف با اشاره به اینکه راه حل ما برای ارتباط دانشگاه و صنعت هم افزایی میان دانشگاه و جامعه است تا بتوانند از موازی کاری جلوگیری و ماموریت گرا شوند؛ گفت: ماموریت‌گرایی دارای اهمیت بسیاری است و از لحاظ بودجه، امکانات، نرم‌افزار و سخت‌افزار باید تقسیم کار انجام شده و هر دانشگاه و پژوهشگاهی چند مساله کشور را حل کند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم بیان کرد: ما باید نسخه‌های متنوعی داشته باشیم تا بتوانیم جاذبه ایجاد کنیم و دانشجویان را ترغیب به حضور در صنعت کنیم و این صنایع هستند که می توانند این جاذبه ها را ایجاد کنند. بحث مهارت افزایی برای دولت بسیار مهم است، در این خصوص دانشگاه‌ها به آموزش می‌پردازند و لازم است صنایع در بحث کار آموزی با دانشگاه‌‎ها همکاری لازم را داشته باشند. اگر صنعت بتواند بر پایه قراردادها با دانشگاه‌ها کار کند می‌تواند هزینه ها را از مالیات‌های خود پرداخت کند.