قزوین - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: احداث ۱۱ تقاطع غیرهمسطح در برنامه‌های ترافیکی شهرداری قزوین هدفگذاری شده تا حلقه شمالی و جنوبی شهر را به یکدیگر متصل کند.

اسماعیل عرشیان روز چهارشنبه در دیدار با رییس و کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین (ایرنا) تاکید کرد: از مهمترین تقاطع‌های مورد نظر که برنامه احداث آن در دستور کار قرار دارد،‌ اتصال جاده نسیم شمال به بلوار امام علی (ع) و سپس به کنارگذر شمالی آزادراه قزوین است.

وی به دستاوردهای احداث کمربندی ابوترابی در کمربندی شرق استان اشاره کرد و یادآور شد: گره‌های اصلی ترافیک شرق قزوین به واسطه احداث این مسیر خوشبختانه از بین رفته و روزانه بیش از ۶۲ هزار تردد در تقاطع شورا صورت می گیرد.

عرشیان، کمربندی و خیابان‌ها را به عنوان شریان های حیاتی یک شهر برشمرد که بار ترافیکی را کاهش می دهند و تصریح کرد: توسعه تقاطع‌های غیرهمسطح بسترهای لازم را فراهم می کند تا در آینده امر تردد و عبور و مرور در درون برون شهر تسهیل شود..

این مسوول بر تقویت سیستم حمل و نقل عمومی نیز تاکید کرد و گفت: اگر سیستم حمل و نقل عمومی در شهر تقویت نشود، انتخاب مردم همچنان خودروی شخصی خواهد بود و این موضوع علاوه بر مخاطرات سلامتی و آلودگی های بیشتر زیست محیطی به ترافیک بیشتر در شهر نیز منجر می‌شود.

عرشیان با بیان اینکه برای توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل پاک بایستی احداث مسیرهای مخصوص دوچرخه را در دستور کار قرار داد، افزود: هم اکنون ۳۲۰ ایستگاه دوچرخه در شهر قزوین احداث شده تا بتواند ضامن بخشی از سلامت شهروندان قزوینی باشد.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری قزوین ادامه داد: قزوین جزو پنج شهر مستعد دوچرخه سواری در کشور ارزیابی شده و مردم آن نیز از دیرباز تاکنون برای رفت و آمد و رسیدن به محل کار خود با دوچرخه تردد می‌کنند، تاریخ و فرهنگ مردم این دیار نشان می دهد که از گذشته‌های دور تاکنون کسبه و باغداران این شهر برای رفت و آمد روزانه از وسیله نقلیه دوچرخه استفاده می کردند.

عرشیان با بیان اینکه نخستین گواهینامه دوچرخه کشور در شهر قزوین صادر شده است،‌ ادامه داد: امروز با وجود احداث مسیرهای ویژه دوچرخه در برخی از خیابان ها و مسیرهای شهری قزوین، متاسفانه شاهد حضور موتور سیکلت ها به جای دوچرخه ها در این خطوط هستیم.

به گفته این مسوول،‌ مردم شهر قزوین جزو سه شهر کم تحرک و تنبل در کشور ارزیابی می‌شوند که روزانه کمتر از ۶۰۰ متر پیاده روی می‌کنند،‌ بنابراین وجود برنامه‌های ترافیکی سلامت محور بایستی همواره در اولویت برنامه های جامع شهری ما باشد.

پیاده راه‌های عمومی در سطح شهر قزوین افزایش یابد

رضا اسدی، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین نیز در این دیدار با تاکید بر لزون کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر قزوین، خاطرنشان کرد: در بیشتر مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ و گردشگری کشور بخشی از خیابان‌های مرکزی شهر به پیاده راه ها تبدیل شده و همین موضوع علاوه بر بهره مندی شهروندان از خدمات عمومی، به ایجاد یک شهر زنده و فعال کمک کرده است.

وی اضافه کرد: بخشی از ترافیک شهر قزوین به خاطر نبودن سیستم حمل و نقل مناسب است تا جایی که بسیاری از شهروندان رغبتی برای استفاده از ناوگان های حمل و نقل عمومی موجود را نداشته و مجبور به استفاده از خودروهای شخصی خود می شوند که همین مساله یکی از عوامل مهم ایجاد ترافیک در شهر، به ویژه نقاط مرکزی قزوین شده است.

به گفته وی، مدیریت شهری به همراه شورای شهر قزوین به نظر می رسد بایستی برنامه ای مدونی را برای ایجاد و گسترش یک سیستم حمل و نقل جامع و به روز را در این شهر که یکی از آرزوهای دیرینه شهروندان آن نیز هست را در دستور کاری خود برای سال های آینده قرار دهند.