به گزارش ایرنا، بیش از یک دهه بود که کار مطالعاتی احداث پل در این منطقه انجام شده ولی به هر دلیلی ارادهی محکمی برای شروع پروژه نبود و در بلاتکلیفی به سر می برد و تاکنون چندین نفر و چندین خانواده در اثر پیچ خطرناک این مسیر، از بین رفتند و عزادار شدند.
صدای شیون زنان در سوگ عزیزانشان خیلی نزدیک شنیده می شود چنانچه چاره ای اساسی برای تکمیل این قتلگاه اندیشیده نشود هر روز باید شاهد پر پر شدن مردم این منطقه در جاده ترانزیتی باشیم.
طبق گفته های کارشناسان پلیس استان، دو طرف پل چهار خطه است و به طور ناگهانی باریک می شود همین باعث افزایش تصادفات و گره ترافیکی می شود و وقت زیادی از مردم و مسافران در این جاده گرفته می شود.
پل سریز یاسوج تبدیل به یک قتلگاه شده است اما با اراده دولتمردان در دولت سیزدهم کلنگ زنی شد و قرار بر این شده که در مدت ۱۸ ماه به بهره برداری برسد اما کمبود و نبود اعتبار پاشنه آشیل این طرح مهم در استان شده است.
صدها حادثه تلخ در این مسیر پردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.
پروژه با مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال به پایان می رسد
پیمانکار پروژه پل سریز گفت: مبلغ اولیه پروژه پل سریز۷۴۰ میلیارد ریال است، که با کمی تعدیل پروژه با مبلغ قرارداد ۲ هزار میلیارد ریال به اتمام میرسد، پروژه از تیرماه ۱۴۰۲ شروع شد و تاالان ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مسعود مولایی بیان کرد: پروژه مشکلات و معارضات زیادی داشت، در شرایط سخت کار انجام گرفت و محل حادثه خیزی است، کف رودخانه کاملاً سنگی است و برای حفاری زمانبر است، تاکنون دو پایه اصلی پل حفاری شده و یکی از پایهها قرارداده شده است، در کل ۱۳ شمع کوبی داریم که باید انجام گیرد.
وی افزود: یکی از مشکلات این پروژه کمبود اعتبار است، تاکنون مبلغ ۴۰ میلیارد ریال اوراق اسناد خزانه سال ۱۴۰۵ داده شده، با وجود اینکه پروژه نیاز به نقدینگی دارد، کار کردن با اسناد خزانه بسیار سخت است، پروژه ۲۵۰ میلیارد ریال کارکرد دارد، مبلغ ۸۰ میلیارد ریال ضمانت نامه پیش پرداخت ارائه دادیم، سه درصد آن پرداخت شده و ۱۱ درصد آن باقی مانده است.
پیمانکار پروژه پل سریز تصریح کرد: با توجه به اهمیت پروژه که در نقطه حادثه خیزی در حال کار هستیم، توقع داریم کارفرما نهایت همکاری را با این پروژه انجام دهد و پای کار هستند، صورتجلسات و کارکرد پیمانکار به موقع انجام شود تا روند پروژه به سرانجام برسد.
در صورت تزریق نشدن اعتبار احتمال تعطیلی پروژه وجود دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: پروژه پل سریز در باند دوم محور یاسوج سمیرم به نسبت اعتبارات پیشرفت خوبی داشته است، مشکل اساسی در روند کندی این پروژه کمبود اعتبار است که اگر به موقع تزریق نشود ممکن است کار تعطیل شود.
محمد راستا افزود: راه و شهرسازی بیشترین پروژه و اعتبار را در دست اجرا دارد اما تخصیص اعتبارات قطره چکاتی به پروژه های بزرگ دردی را دوا نمی کند.
لزوم تسریع در تکمیل عملیات پل سریز
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: محل احداث پل سریز در جاده یاسوج به اصفهان یکی از نقاط حادثه خیز و خطرناک استان است که در این سال ها شاهد بروز تصادفات و حادثه تلخ و دلخراش زیادی بودیم.
علی محمد روستا افزود: این مسیر به عنوان کریدور شمال به جنوب، بار ترافیکی بسیار زیادی را محتمل میشود.
وی بیان کرد: این پروژه بعد از سالها معطلی در سفر اول دولت سیزدهم به استان جز مصوبات سفر قرار گرفت و کلنگ آن ۲۰ بهمن ماه سال گذشته با اعتبار اولیه ۷۷۰ میلیارد ریال به زمین زده شد و در حال حاضر پروژه فعال و کار با کیفیت خوبی در حال انجام است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه باند دوم پل سریز به طول ۱۵۰ متر به همراه پنج دهنه است، ادامه داد: تاکید ما بر سرعت بخشی در روند اجرای این پروژه برای کاهش تلفات و حوادث جاده ای بوده اما کمبود اعتبار مشکل جدی این پروژه است.
اختصاص اعتبارات چشمگیر برای راه های ورودی و خروجی مرکز استان
فرماندار بویراحمد گفت: کمبود اعتبار یکی از نگرانی های پیمانکار طرح پل سریز است اما باید توجه داشت که در متمم سفر اول رئیس جمهور و در سفر دوم رئیس جمهور اعتبارات بسیار خوبی برای راه های ورودی و خروجی مرکز استان پیش بینی و مصوب شده که به تدریج ابلاغ خواهند شد.
شهرام مهدوی مطلق اضافه کرد: علی رغم همه مشکلات موجود اما در حوزه راه و شهرسازی، در این دولت تمامی مسیرهای منتهی به یاسوج تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.
وی، پل های مهریان، بنسنجان و سریز، کمربندی یاسوج، ورودی یلسوج از سرابتاوه، جاده تنگاری، جاده یاسوج به سپیدار تا سادات، جاده یاسوج به شیراز، پل های سوم و چهارم یاسوج، پروژه های مسکن ملی و دیگر موارد را از جمله پروژه های بزرگ حوزه یاسوج بر شمرد.
فرماندار بویراحمد ابراز کرد: با تکمیل این پروژه ها و شروع چهارخطه شدن محورهای یاسوج، تحول بزرگی در توسعه مرکز استان ایجاد خواهد کرد.
دولت سیزدهم میراث دار طرح های تکمیل نشده راهسازی
کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل و نقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجاد شده است و در حال حاضر حدود ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می گرفت.
هم اینک طرح های بزرگ راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و شاهد خدمات برجسته دولت سیزدهم در حوزه تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی طرح هایی هستیم که حتی طول عمر یکی از آن ها به ۲۹ سال هم می رسد.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رصد و پیگیری مداوم طرحهای عمرانی ، این استان را در حقیقت به کارگاه سازندگی تبدیل کرده و همت و اراده ای در استان به وجود آمده است تا پروژه ها به سرانجام برسند.
اکنون عزم جدی دولت سیزدهم برای اجرای این پروژه بسان دهها پروژه دیگر معطل مانده در استان کهگیلویه و بویراحمد جزم شده است.
البته باید در نظر داشته باشیم رویکرد دولت سیزدهم محرومیت زدایی است و با آغوش باز برای توسعه استان های محروم به ویژه کهگیلویه و بویراحمد پیش قدم شده است که این مهم به خوبی در سفر های استانی هیات دولت و اولویت دهی به استان های محروم به خوبی قابل لمس است.
در این سالها افزایش طول بزرگراه ها از ۵۰ کیلومتر به ۲۵۰ کیلومتر رسیده است که رشد پنج برابری را نشان می دهد اما به علت همان عمق محرومیت ها زیرساخت های ارتباطی این استان نیازمند توجه بیشتر و جدی تر است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.