کرمان - ایرنا - رییس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی و ملی مهمترین عامل وجود آسیب در خانواده‌ها است و هرچه فاصله ما از این سبک زندگی بیشتر شود، آسیب‌های فراوان‌تری به سراغ ما می‌آیند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی روز پنجشنبه در همایش مشاوره و تحکیم بنیان‌های خانواده در کرمان افزود: آسیب های اجتماعی تبعات زیادی دارند، اما مادر همه آسیب ها که اگر بتوان جلوی آن را گرفت، از بسیاری آسیب ها در جامعه پیشگیری می شود، آسیب های مربوط به خانواده ها است.

وی با بیان اینکه مسئله طلاق در بحث آسیب خانواده ها بسیار جدی است تاکید کرد: اگر خانواده ما سالم و عاری از هرگونه جرم، تخلف و مسائل دیگر باشد، زمینه برون رفت جرم از جامعه را فراهم می کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: اگر جو خانواده سالم باشد و تربیت صحیحی توسط پدر و مادر و بزرگترها نسبت به فرزندان انجام شود، این همه آسیب، مشکل و جرم در جامعه وجود نداشت.

وی با اشاره به رشد آسیب های اجتماعی و جرائم در جامعه تاکید کرد: این مشکلات نتیجه توجه نکردن ما به خانواده است و در سالهای گذشته دولتمردان و تصمیم سازان، خانواده ها و همه ما در این وضعیت مقصر هستیم و تا عزم ملی در کشور برای حفاظت از خانواده شکل نگیرد وضعیت همین است.

حجت الاسلام حمیدی خاطرنشان کرد: یک قوه به تنهایی نمی تواند با آسیب های اجتماعی مقابله کند و حتما همراهی خانواده ها و اقشار مختلف را می طلبد.

وی افزود: اگر به چند دهه قبل برگردیم می بینیم، سبک ازدواج، زندگی و انگیزه ها در زندگی روزمره و مسائل مهم با امروز فاصله افتاده و ازدواج های امروز سنتی نیست و بیشتر ازدواج ها احساسی شده و در فضای مجازی اتفاق می افتد و باید جوانان را از ازدواج‌های احساسی دور کنیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: ما باید به الگویی که اسلام در زمینه ازدواج تعریف کرده، برگردیم و اسلام در ازدواج هم مسئولیت را به عروس و داماد و هم مسئولیت را به بزرگترها داده است.

وی با بیان اینکه جامعه به سرعت از سبک صحیح زندگی فاصله می گیرد تصریح کرد: بسیاری از مشکلات امروز ما در جامعه با سبک ملی زندگی هم مغایر است که باید مسائل بازخوانی شود و برای آنها راهکار پیدا کنیم و جامعه نیاز به فرهنگسازی جدید دارد.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اهمیت توجه در پرونده های خانواده گفت: باید در تلاش های ما روح حس مسئولیت حاکم باشد، همه از مشاور تا قاضی و وکیل در پرونده های خانواده حس مسئولیت داشته باشند تا یک خانواده حفظ شود.

وی ادامه داد: مشاوران خانواده نباید کار ظاهری انجام دهند، زیرا مشاوران در تحکیم خانواده نقش بسیار مهمی دارند و نقش آموزش در کارهای مشاوره نیز مورد توجه قرار داشته باشد.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: حتما در مسائل حفظ خانواده که مشکلات زیادی از جمله معضلات بچه های طلاق را به وجود می آورد، حس مسئولیت را در خودمان تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید اولویت در پرونده های خانواده به سمت صلح و سازش برود، خاطرنشان کرد: قاضی و وکیل برای صلح و سازش وقت بگذارند و منافع خود را در نظر نگیرند، کم کاری و بی تفاوتی در پرونده های خانواده خیانت به جامعه و نسل جدید است.

وی با اشاره به برگزاری همایش مشاوره و تحکیم بنیان خانواده بیان کرد: در این همایش با همفکری و هم اندیشی، راهکارها می تواند برای کاهش طلاق مشخص شود و این پیشنهادات و راهکارها را در قوه قضائیه دنبال می کنیم.

روند صعودی سازش پرونده های خانواده در کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: یکی از آسیب های مهم جامعه طلاق است و متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد طلاق هستیم و طی دهه ۹۰ تا ۱۴۰۰ با رشد حدود ۲۰ درصدی طلاق در جامعه روبرو بوده‌ایم.

سید مهدی قویدل افزود: در چارچوب قانون حمایت از خانواد ۲۵ پروانه فعالیت برای مشاوره خانواده از سوی قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ صادر شد و بر اساس آئین نامه اجرایی ۴۸ نفر در حوزه مشاوره خانواده گزینش شده اند که به زودی پروانه فعالیت آنها صادر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ۷۴ مرکز مشاوره که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارند ۱۲۲ مشاور فعالیت می کنند و مشاوران دارای پروانه از طریق سامانه مسیر با محاکم خانواده در ارتباط هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان تاکید کرد: از سال ۹۵ شاهد روند صعودی طلاق در این استان هستیم و در سال ۱۳۹۵ به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، تقریبا ۲۵ طلاق به ثبت رسید و این آمار در سال ۱۴۰۱ از ۱۰۰ ازوداج ثبت شده به ۳۰ مورد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ هزار و ۷۶۶ پرونده در زمینه موضوعات مربوط به خانواده داشتیم که در سال گذشته با رشد حدود چهار درصدی به حدود ۱۲ هزار و ۲۹۸ پرونده رسیده است و در موضوع مهریه ۱۴ درصد، عدم تمکین هفت درصد رشد پرونده را شاهد بودیم.

قویدل اظهار داشت: خوشبختانه طی سالهای اخیر در بحث سازش در پرونده های خانواده آمارها افزایش نشان می دهد و شهرستان کهنوج بیشترین آمار سازی در پرونده ها را دارد.

وی با اشاره به عوامل دخیل در موضوع طلاق زوجین افزود: طلاق عاطفی، اعتیاد، بیکاری، عدم مسئولیت پذیری، بی احترامی و غیره از مهمترین دلایل طلاق در پرونده های قضایی هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان تصریح کرد: مراکز مهر خانواده برای فرزندان طلاق تشکیل شده که از ظرفیت‌های مشاوران و مددکاران اجتماعی در این مراکز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز داریم در استان کرمان مرکز جامع تخصصی خانواده راه اندازی شود بیان کرد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی و هیات‌های اندیشه ورز نیز در بحث مشاوره ازدواج و خانواده برای کاهش طلاق در جامعه موثر است.

مولفه های بین فردی عمل گسست خانوادگی

مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز گفت: امروز باید برای مقابله با مسائل پیچیده ابزارهای جدید را خلق کنیم و رفتارهای فردی ما نیاز به ارزیابی و حل مسئله به صورت علمی دارد.

علیرضا وحید زاده افزود: رابطه های ما در خانواده ها در حال تغییر است و مولفه‌های بین فردی مهمترین عامل گسست‌های خانوادگی در استان کرمان است.

وی تاکید کرد: نیاز به یک مدل مداخله قابل استناد برای مسائل خانواده ها هستیم و نقش مددکاران و مشاوران در جامعه نادیده گرفته شده است و جایگاه مشاور فوق العاده اهمیت دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه مشکلات خانوادگی ما زیرساختی نیست خاطر نشان کرد: ما هم به مشاوره و هم خدمات روانشناختی و هم مشاوره‌های وکلا نیاز داریم، بنابراین باید با هم به توافق برسیم و مدلی داشته باشیم که نقش همه در آن شفاف تعریف شده باشد.

همایش مشاوره و تحکیم بنیان‌های خانواده در کرمان در مجتمع فرهنگی آرشه کرمان برگزار و از مشاوران دادگستری کل استان کرمان تجلیل به عمل آمد.