بیرجند - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر باند دوم راه در ۱۷ محور استان به طول ۵۷۳ کیلومتر در دست ساخت است.

میرمحمد مودی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دوبانده سازی این محورها با اعتبار ۶۰ هزار میلیارد ریال و ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

وی گفت: تاکنون مطالعات ۴۶۶ کیلومتر از باند دوم راه‌های استان انجام شده‌ و در خراسان جنوبی به ساخت هزار و ۶۱۹ کیلومتر باند دوم نیاز داریم که در ۵۹۸ کیلومتر اقدامی انجام نشده‌ است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۶۵۹ کیلومتر راه دوبانده در استان ساخته شده‌ است و هفته دولت امسال ۴۴ کیلومتر باند دوم به بهره‌برداری رسید که تا پایان امسال هم ۷۶ کیلومتر دیگر تکمیل می‌شود.

وی گفت: همچنین هفته دولت امسال عملیات اجرایی ۸۴ کیلومتر باند دوم راه‌های استان با اعتبار ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

مودی از افزایش دو و نیم برابری اعتبارات حوزه راه‌های استان در قانون بودجه سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: سال ۱۴۰۰ مجموع اعتبار راه‌های استان ۵۱ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال بود که امسال به ۱۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

۱۷ هزار و ۲۱۳ کیلومتر راه در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از این مقدار ۸۳۷ کیلومتر بزرگراه، پنج هزار و ۷۱۳ کیلومتر راه اصلی و فرعی، ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی سبب شده تا در مسیر ۲ کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب قرار گیرد همچنین طولانی ترین مرز مشترک با افغانستان را دارد و مسیر ترانزیتی به سمت مرزهای شرقی است لذا ضرورت برخورداری این خطه از راه‌های استاندارد را مضاعف کرده است.