اصفهان-ایرنا-معاون آماد و پشتیبانی نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی دریایی ایران با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب بدنبال تقویت اقتصادِ دریامحور است.

"اقتصاد دریا" به معنای استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره های آبی اعم از اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و درنهایت افزایش تولید ناخالص داخلی است.

به گزارش ایرنا؛ امیر دریادار دوم علیرضا محمدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان افزود: نیروی دریایی از ظرفیت بالایی برخوردار است و اکنون پس از پیشتازی در عرصه تجهیزات و توانمندی های دفاعی بدنبال به روز رسانی ماموریت خود در عرصه اقتصاد است.

معاون آماد و پشتیبانی نیروی راهبردی دریایی ارتش افزود: با ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش از سال ۸۸ تاکنون اسکورت بیش از پنج هزار کشتی تجاری و نفتکش انجام شده که ظرفیت خوبی برای ترسیم چشم اندازهای اقتصادی است.

محمدی اضافه کرد: دستاورد دلاورمردان نیروی دریایی ارتش ایران در هشت ماه دربانوردی ناوگروه پر افتخار ۸۶ به دور دنیا نه تنها غرب آسیا بلکه همه جهان را غافلگیر کرد.

وی تصریح کرد: اقدام ناوگروه ۸۶ نخستین دریانوردی نظامی ایران از ابتدای تاریخ بود که طراحی، برنامه ریزی و اجرای این پیمایش بطور کامل بومی و بدون وابستگی بود.

محمدی خاطر نشان کرد: نوسازی و بهینه‌سازی تجهیزات دریایی به عنوان ماموریت مهم پس از جنگ تحمیلی حدود ۲ دهه طول کشید تا اینکه سرانجام نخستین ناو شکن به دست فرمانده معظم کل قوا رونمایی شد و سپس مأموریت‌های این نیرو از دریای داخلی به آب‌های دوردست برای حفاظت کشتی‌های تجاری و نفتکش ایرانی توسعه پیدا کرد.

معاون آماد و پشتیبانی نیروی راهبردی دریایی ارتش با بیان اینکه نیروی دریایی در همه بزنگاه ها به کمک کشور آمده است، افزود: پس از گذشت ۶۷ روز از جنگ تحمیلی با ورود موثر نیروی دریایی بیش از ۷۰ درصد از توان دریایی دشمن از بین رفت و ارتش عراق نتوانست اقدام جدی علیه مواضع ایران در محدوده دریا داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی قطع خطوط مواصلاتی و شریان اقتصادی عراق از سمت دریا و حفاظت از کشتی‌های تجاری ایرانی از دیگر نقش آفرینی های مهم نیروی دریایی بود.

به گزارش ایرنا؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیمه آبان ماه امسال در اجرای بند یکم اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

در ابتدای این سند آمده است: «دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدن‌سازی می‌باشند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند.»