به گزارش ایرنا، به گفته مسئولان باشت ، این طرح در چند سال گذشته به دلیل کمبود اعتبار در چند مرحله راکد شد تا اینکه دولت مردمی با تزریق اعتبار لازم توانست ایمن سازی این راه ارتباطی را در دستور کار قرار دهد.
عملیات اجرایی طرح ایمن سازی، تعریض، رفع نقاط حادثه خیز جاده ارتباطی باشت به چرام در سال ۹۲ آغاز شد و پس از اجرای فاز نخست، فازهای بعدی این طرح نیمه تمام ،که قرار بود در مدت ۲ سال به بهره برداری برسد اجرایی نشد تا اینکه پس از سفر نخست آیت الله سید ابراهیم رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد این طرح جانی دوباره گرفت.
این مسیر ۶۳ کیلومتری ، شهرستان های چرام و باشت را به هم متصل می کند . هر ساله به دلیل ایمن نبودن این مسیر و وجود چند نقطه حادثه خیز تصادفات منجر به فوت زیادی در این مسیر اتفاق می افتاد .
جاده باشت به چرام یکی از زیباترین محور های مواصلاتی درجه یک استان کهگیلویه و بویراحمد است که شهرستان های چرام و کهگیلویه و لنده را به محور ترانزیتی گچساران به بابامیدان متصل می کند و این طرح هم اکنون دارای برخی مشکلات است که از سوی مسئولان در حال برطرف شدن است.
رانندگان در مورد جاده چرام- باشت چه می گویند؟
رانندگانی که از این مسیر گذر می کنند ، می گوید: جاده باشت چرام که چند سالی است به دلیل بازسازی خراب شده برای ما رانندگان مشکلاتی را بویژه در زمان بارندگی بوجود آورده بطوری که گرفتار کندی سرعت خودروی خود به علت گل ولای می شویم و حتی مشکلات جبران ناپذیری را برای خواهد داشت.
یکی دیگر از رانندگان در این زمینه گفت: طی چند سال است که این محور ارتباطی نیمه کاره رها شده بود و خوشبختانه از سال گذشته تاکنون فعال شده و در دست اجراست .
وی با بیان اینکه روزانه برای رفتن به سرکار باید این مسیر ناایمن را طی کنم ابراز کرد: بر اثر خاکی بوده این محور خودر هایمان مدام دچار نقص فنی می شود که می طلبد مسئولین برای تکمیل این طرح اقدامات لازم را انجام دهند.
کیانی گفت: چند سال است برای کار و تامین معاش زندگیمان در این مسیر ارتباطی عبور می کنم ولی متاسفانه هنوز تکمیل نشده است.
یکی از اهالی روستای فتح باشت افزود: عملیات اجرایی این طرح از سال ۹۲ آغاز شد و در سال های نخست فعال بود که متاسفانه بعد از مدتی غیرفعال شد .
وی ناکارآمدی برخی مسئولین را دلیل غیرفعال شدن این طرح عنوان کرد و اظهار کرد: هفته ای یکبار برای رفت آمد به زادگاهم از این مسیر عبور میکنم که متاسفانه بر اثر گل و لای خودرویم دچار مشکل می شود و روند این طرح به کندی پیش می رود.
اختصاص یکهزار میلیارد ریال اعتبار از محل سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد به محور باشت چرام
فرماندار باشت با بیان اینکه هم اکنون طرح بهسازی ایمن سازی، تعریض، رفع نقاط حادثه خیز جاده ارتباطی باشت به چرام در قالب ۲ قطعه در دست اجراست گفت: قطعه اول این طرح با اعتبار۱۲۵ میلیارد ریال و قطعه دوم با اعتبار یکهزار میلیارد ریال از محل سفر رئیس جمهور در دست اجراست.
نادرگرامی اظهار کرد: مدت پیمان پروژه یک دوره ۲۴ ماهه است و عملیات اجرایی این طرح در شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد.
سرپرست کارگاه ایمن سازی جاده ارتباطی حادثه خیز باشت به چرام گفت: بیش از ۵۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری در این طرح باید انجام گیرد که از این میزان بیش از ۴۵۳هزار متر مکعب انجام شده و همچنین تاکنون بیش از ۴۵ هزار مترمکعب خاکریزی در این طرح اجرا شده است.
جهانبخش پیراسته ابراز کرد: در طرح ایمن سازی، تعریض، رفع نقاط حادثه خیز جاده ارتباطی باشت به چرام (لار به شاه بهرام)ساخت هشت ابنیه فنی در فاز دوم و ۲ پل به مساحت ۲۴ متر در فاز نخست پیش بینی شده است.
وی گفت: تکمیل طرح ایمن سازی این جاده نقش مهمی در کاهش تصادف های جاده ای و تردد آسان مردم شمار زیادی از ساکنان روستاهای این شهرستان دارد.
مزایای ایمن سازی جاده لار به شاه بهرام
فرماندار باشت با اشاره به قوس ها و نقاط حادثه خیز جاده لار به شاه بهرام ابراز کرد: تکمیل طرح ایمن سازی این جاده نقش مهمی در کاهش تصادف های جاده ای و تردد آسان مردم شمار زیادی از ساکنان روستاهای این شهرستان دارد.
نادر گرامی گفت: راه های ارتباطی استاندارد یکی از نیازهای مهم روستایان برای انجام امور خود ماندگاری آنان در روستاهاست و با ایمن سازی جاده مذکور افزون بر رفاه مردم زمینه کاهش خسارت های مالی به خودروهای شهروندان مسافر فراهم شود.
وی تاکید کرد: افزایش زیرساخت های جاده ای افزون بر رفاه ساکنان به بهبود معیشت روستاهای مسیر از طریق رونق گردشگری و فروش مستقیم محصولات تولیدی آنان به مسافران کمک می کند.
سفر رئیس جمهور و مسئولان دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد ۲۱۷ مصوبه در بر داشت که به گفته استاندار استان این مصوبات از سال گذشته تاکنون روند اجرایی خوبی داشته است.
مشکلات و موانع پیش روی
سرپرست کارگاه ایمن سازی جاده ارتباطی حادثه خیز باشت به چرام با بیان اینکه هم اکنون مشکلات و موانعی پیش روی این طرح ارتباطی است که در صورت برطرف شدن از سوی متولیان امر این پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت.
جهانبخش پیراسته تصریح کرد: ارزیابی زمین های مسیر طرح جاده کوهسرک و باشت هنوز انجام نشده و به همین دلیل عملیات اجرایی این طرح ارتباطی در این منطقه متوقف است.
وی بیان کرد: نقشه اجرایی ۵۰۰ متر پایانی طرح ایمن سازی جاده ارتباطی حادثه خیز باشت به چرام هنوز به پیمانکار ابلاغ نشده است.
پیراسته اظهار کرد: بهسازی محور لار و شابهرام بطول ۳.۵ کیلومتر شامل خاکبرداری ،ابنیه فنی، خاکریزی، است که در سال گذشته عملیات اجرایی آن آغازشد.
رفع موانع فرا روی جاده باشت و چرام
فرماندار باشت گفت: ایمن سازی، تعریض، رفع نقاط حادثه خیز جاده ارتباطی باشت به چرام در محل روستاهای لار به شاه بهرام یکی از مهمترین طرح های در دست اجرای در این شهرستان است که می طلبد ، موانع فرا روی این پروژه مهم در اسرع وقت برطرف شود.
نادر گرامی ابراز کرد: با پیگیری های انجام شده موانع فرا روی این طرح از جمله پایه های برق جابجا خواهد شد که این امر در روند اجرایی این طرح نقش مهمی خواهد داشت و با اداره برق شهرستان باشت مکاتبات و طراحی های لازم برای جابجایی این پایه های برق را انجام داده و اداره راه با انتخاب پیمانکار می تواند اقدام به جابجایی این پایه ها کند.
وی افزود: ایمن سازی، تعریض، رفع نقاط حادثه خیز جاده ارتباطی باشت به چرام با اعتبار یکهزار و ۱۲۵ میلیارد ریال هم اکنون در دست ساخت است و برای طرح بهسازی جاده لار به شاه بهرام مسیری به طول ۶ کیلومتر و عرض ۱۱ متر ایمن سازی و نقاط حادثه خیز آن برطرف خواهد شد.
گرامی عنوان کرد: این طرح بیش از۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اکنون بیش از ۱۵ دستگاه ماشین آلات راهسازی از سوی پیمانکاران بومی در این پروژه فعال است.
زمان احتمالی بهره برداری
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای باشت گفت: عملیات اجرایی جاده باشت و چرانم در قالب ۲ فاز در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آغاز شد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار تا پایان ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.
کریم بازرگان تصریح کرد: این طرح پس از چند سال نمیه فعال بودن عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۰ در قالب فاز نخست با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال به مساحت ۱.۵ کیلومتر آغاز شد.
وی ادامه داد: در سفر مهرماه سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و هیات همراه به استان کهگیلویه و بویراحمد یکهز میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اختصاص داده شد که در این زمینه ۳.۵ کیلومتر اجرا خواهد شد.
بازرگان بیان کرد: طی سال های گذشته عملیات اجرایی در این طرح انجام می شد ولی متاسفانه به دلیل نبود استحکام سازی این طرح دچار مشکل می شد که هم اکنون علاوه بر خاکبرداری و استحکام سازی جاده باشت و چرام در دست ساخت است.
۲۰ درصد راههای روستایی این شهرستان معادل ۷۰ کیلومتر خاکی و دارای شرایط نامناسب است.
افزون بر ۳۶۰ کیلومتر راه روستایی در این شهرستان وجود دارد که تاکنون ۲۹۰ کیلومتر بهسازی و آسفالت شده است.
بیش از ۲۰ روستا در مناطق مختلف این شهرستان از جمله حوزه پیچاب، هزیم میانه، دیمکوه شوش ، چشمه دره، مهدی آباد، ملی تم و سلطان آباد فاقد راه آسفالته است.
شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا دارد که از این تعداد ۱۱ روستا دارای جمعیتی بیش از ۵۰ خانوار و ۴۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار است.