تهران-ایرنا- پنج سناتور تنردو کنگره آمریکا ‌با وجود گزارش‌های بهداشتی مبنی بر عادی بودن شرایط، ‌در راستای "چین‌هراسی" از بایدن خواستند تا به بهانه شیوع بیماری‌های تنفسی در چین، سفر میان ایالات متحده و چین را ممنوع کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از رویترز، در پی افزایش بیماری‌های تنفسی در چین، ‌پنج سناتور جمهوری‌خواه از جو بایدن خواستند تا هرگونه سفر بین ایالات متحده و چین را ممنوع کند.

مارک روبیو، جمهوری‌خواه ارشد کمیته اطلاعاتی سنا، ‌ سناتور جی‌دی ونس، ریک اسکات، تامی توبرویل و مایک براون این نامه را امضا کرده اند. لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن، در پاسخ به نامه سناتورهای آمریکایی این ادعاها را کاملا ساختگی و با نیت بد خوانده و تاکید کرد چین قاطعانه با آن مخالف می کند.

طبق این گزارش ‌هفته گذشته، ‌سازمان بهداشت جهانی به دلیل افزایش موارد ابتلا به بیماری های تنفسی در چین، با استناد به گزارشی از بیماری های تشخیص داده نشده در کودکان توسط برنامه نظارت بر بیماری‌های نوظهور، ‌خواستار ارائه توضیحات بیشتر از سوی چین شد.

این در حالی است که یکی از اعضای دولت بایدن اعلام کرد، ایالات متحده بیماری های جدید تنفسی در چین را از نزدیک رصد می کند. وی در عین حال افزود:" هیچ چیز غیرعادی به نظر نمی رسد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر ارتباط بین افراد بستری در بخش‌های اورژانس ایالات متحده با شیوع بیماری‌های تنفسی در چین وجود ندارد. "

در ماه‌های اخیر، سفرهای هوایی میان ایالات متحده و چین افزایش یافته است، ‌تا جایی که تعداد این سفرها در ۹ نوامبر به ۳۵ سفر در هفته برای هر کشور افزایش یافت. این در حالی است که به طور مثال در ماه اوت تنها هفته ای ۱۲ سفر در جریان بود.

گفتنی است در ژانویه ۲۰۲۰، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، ‌ به بهانه نگرانی‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، ‌اکثر شهروندان غیرآمریکایی را که در چین به سر می بردند، از ورود به ایالات متحده منع کرده بود.