مراغه- ایرنا- شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی با محوریت بررسی مسایل و مشکلات مراغه از ساعتی قبل در محل فرمانداری در حال برگزاری است و معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه مطالبه‌های گسترده‌ای از این شورا را در ابتدای جلسه مطرح کرد. 

به گزارش ایرنا «داود اسدیان» که اهمیت افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی مراغه را مدتهاست پیگیری می‌کند، روز شنبه و در این جلسه، تامین اراضی برای صنایع تبدیلی و گلخانه‌ای را به عنوان نخستین مطالبه مطرح کرد.

جلسه شورای برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در مراغه

به گفته وی، با انتقال اراضی سد احمد با حدود ۱۶۰ هکتار از وزارت نیرو به وزارت جهاد کشاورزی می‌توان شهرک صنایع تبدیلی و گلخانه‌ای این شهرستان را راه‌اندازی کرد.

«اسدیان» همچنین ایجاد پشتیبانی دام جنوب استان به مرکزیت مراغه، تخصیص اعتبار جهت اجرای آبیاری تحت فشار، راه‌اندازی صندوق توسعه کشاورزی، جذب اعتبار مربوط به معادن موضوع یک درصد و ۱۵ درصد و تبصره ۴ ماده یک قانون حفظ و تغییر کاربری اراضی را به عنوان بخش دیگری از مطالبه‌های شهرستان مطرح کرد.

تسریع در خلع ید و تعیین تکلیف زمین‌های فاز یک شهرک صنعتی در تملک بانک‌ها و افراد، تبدیل منطقه صنعتی علمدار به ناحیه صنعتی، تعیین تکلیف وضعیت طرح‌های راکد از جمله فولاد الدوز و آجرسفال گرگین از دیگر مطالبه‌های نماینده عالی دولت در مراغه از شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی است.

فرماندار مراغه تامین اعتبار جهت تملک اراضی جهت احداث شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی به میزان ۵۰ میلیارد تومان را نیز مطالبه کرد و توجه ویژه به میراث فرهنگی را ضروری خواند.

«اسدیان» افزود: تامین اعتبار برای ایجاد پوشش روی معبد مهر به میزان ۵۰ میلیارد تومان و تغییر کاربری زمین‌های طرح گردشگری «شورسو» که جزو مصوبه‌های جلسه قبلی بود، همچنان به پیگیری نیاز دارد.

وی ادامه داد: منطقه نمونه گردشگری حاشیه سد علویان هم در جلسه قبلی شورای برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی مطرح شده بود که خلع ید انجام گرفت اما برخی از مسایل اداری آن باقی است.

فرماندار مراغه همچنین تسریع در واگذاری اراضی طرح گردشگری دره گشایش و واگذاری ساختمان‌های بلااستفاده ادارات در مناطق روستایی را نیز مطالبه کرد.

ضرورت جلوگیری از زمانبر بودن اجرای طرح‌های عمرانی

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه گفت: نظارت دقیق‌تر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه جزو نیازهای ضروری کشور است تا از زمانبر بودن اجرای طرح‌ها جلوگیری شود.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی افزود: اگر نظارت بر تامین اعتبار، کلنگ‌زنی و اجرای طرح‌های عمرانی به درستی انجام شود، طرح‌ها در بازه زمانی مشخص به نتیجه می‌رسد.

وی ادامه داد: کارشناسان سازمان برنامه و بودجه باید نظارت دقیق‌تری روی آغاز و اجرای طرح‌های عمرانی داشته باشند تا بیت‌المال به هدر نرود.

نظارت‌های فعلی محدودیت‌زاست

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه نظارت از مشکلات اساسی کشور است، بیان کرد: تشدید نظارت‌های فعلی موجب شده تا مسئولان اجرایی در کارهایشان محدودتر شوند.

«علی علیزاده» افزود: به عنوان عضو یکی از مجموعه‌های نظارتی باید به مسئولان اجرایی تبریک بگویم که با این همه محدودیت‌های نظارتی می‌توانند کارها را پیش ببرند.

وی با اشاره به اینکه ساختار نظارتی مشکل دارد، اضافه کرد: این ساختار باید در اولویت اصلاح شود و یکی از بهترین مکان‌ها برای اصلاح این ساختار، مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش ایرنا شورای برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با حضور مسئولان استانی در محل فرمانداری مراغه در حال برگزاری است.